مرادی:

حضرت جواد (ع) مبارک‌ترین مولود برای شیعه است/ گسترش دین اسلام توسط امام نهم

کارشناس علوم قرآنی گفت: امام رضا (ع) به دنیا آمدن امام جواد (ع) را مبارک‌ترین مولود برای دین شیعه دانستند.
کد خبر: ۲۸۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱ - 28March 2018

حضرت جواد (ع) مبارک‌ترین مولود برای شیعه است/ گسترش دین اسلام توسط امام نهمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین مرادی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی درباره امام جواد (ع) اظهار داشت: امام نهم شیعیان بنا بر مشهور در دهم ماه رجب در سال 195 هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند. پدر ایشان امام علی ابن موسی الرضا(ع) و مادر ایشان سبیکه نام داشت که امام رضا(ع) ایشان را خیزران نامیدند.

وی در همین راستا افزود: نام امام جواد (ع) محمد، کنیه ایشان ابوجعفر و از القاب مشهور تقی و جواد است و به فرمایش امام رضا مولودی مبارک تر از تولد جواد برای شیعه به دنیا نیامد.

این کارشناس علوم قرآنی به شک و شبهه در زمان تولد امام جواد (ع) اشاره و اظهار کرد: به علت اینکه چهل سال و چند ماه از عمر امام رضا (ع) گذشته بود و فرزند پسری نداشتند عده ای در امامت ایشان شک داشتند که اگر در امامت ایشان شک به وجود می آمد در شیعه دوازده امامی شک ایجاد می شد چون کسانی که امام رضا(ع) را قبول می کردند چهار امام بعدی را نیز می پذیرفتند. بعد از این شک بود که امام رضا (ع) فرمودند: «مولودی مبارک تر از امام جواد (ع) برای شیعه به دنیا نیامده است.»

حجت الاسلام والمسلمین مرادی ادامه داد: تولد امام جواد (ع) در ماه رجب مشهور است چون در دعای رجبیه، امام زمان (عج) می فرمایند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الثَّانِي وَ ابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ". "اى خدا از تو درخواست مى‏ كنم به حق دو مولود در ماه رجب محمد بن على دوم و فرزندش على بن محمد كه برگزيده توست».

وی درباره سن امامت حضرت محمد تقی (ع) بیان کرد: امام جواد (ع) در میان ائمه از همه جوان تر بودند و از سنین کودکی که هفت یا نه سال و چند ماه بودند به امامت رسیدند و در سال 220 هجری قمری نیز به دست معتصم عباسی به شهادت رسیدند. نکته ای که درباره ایشان وجود دارد این است که با توجه به اینکه در سن کودکی به امامت رسیدند علم ایشان از سن پایین ظاهر شده است و دیگران حتی دشمنان در مقابل این امام بزرگوار خاضع و خاشع شده اند.

این کارشناس علوم قرآنی افزود: یکی از موارد آن مناظره ای بوده است که در حضور مامون عباسی اتفاق افتاده است. نقل است که مامون عباسی خواست دختر خود ام الفضل را به ازدواج امام جواد (ع) در بیاورد بعضی از اعضای بنی عباس اعتراض داشتند که چرا کودکی را به دامادی خود انتخاب می کنی؟ مامون گفت: امام جواد (ع) دارای علم الهی است و نیازی نیست که ایشان بزرگ شود تا علمش افزایش یابد. لذا به همین دلیل مامون مجلسی را تشکیل داد که خود در بالای مجلس جایگاهی انتخاب کرد و در کنار مامون امام جواد (ع) و علما حضور داشتند که اعلم آنها یحیی ابن اکثم از قاضی القضات بغداد بود. او در  مناظره ای که با امام جواد(ع) داشت و پاسخی که از ایشان شنید زبانش بند آمد.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی با اشاره به یکی از دلایل شهادت امام جواد (ع) توضیح داد: نکته دیگر درباره علت شهادت امام جواد (ع) بوده که در حضور معتصم که خلیفه وقت بود اتفاق افتاد. دزدی را آوردند و پرسیدند: حد قطع دست دزد از کجاست؟ عده ای به استناد از آیه تیمم گفتند باید دست از مچ قطع شود. عده ای به استناد از آیه وضو گفتند دست باید از آرنج قطع شود. اما معتصم با بی توجهی به این اظهارات از امام جواد (ع) سوال کرد. امام فرمودند: «من را از پاسخ دادن به این پرسش معاف کن»؛ در نهایت به دلیل اصرار معتصم ایشان پاسخ دادند: «حد قطع دست دزد چهار انگشت وی است چون طبق گفته رسول خدا (ص) هنگام سجده باید هفت موضع بر زمین قرار گیرد که از جمله آن مواضع کف دستان است و به فرموده قرآن مواضعی که برای سجده تعیین شده حق خداست و کسی حق ندارد در حقوق الهی دخالت کند و اگر دست دزد را از مچ یا آرنج قطع کنند دیگر کف دستی ندارد که برای خدا به روی زمین قرار دهد و سجده کند». همین باعث شد قاضی القضاتی که در مجلس حضور داشت نزد مامون رفت و با سخن چینی زمینه را برای شهادت امام جواد(ع) فراهم کرد.

وی ادامه داد: بعضی ها نقل می کنند شهادت امام جواد (ع) توسط معتصم یا جعفر فرزند مامون یا هر دوی اینها انجام شده است یعنی همسر امام جواد (ع) را تحریک کردند و زهر را در غذای ایشان ریختند که حضرت در سن 25 سالگی به شهادت رسید و در کاظمین در کنار مرقد امام کاظم (ع) مدفون شدند.

حجت الاسلام و المسلمین مرادی درباره خدمات امام جواد (ع) به دین اسلام خاطرنشان کرد: دستورات دینی که به شیعه رسیده است مرهون ائمه خداست. از سیر خدمت به دین اسلام از امام باقر(ع) شروع شد و ادامه دهنده آن امام صادق، امام موسی ابن جعفر، امام رضا و امام جواد (ع) بودند. با نگاهی به فرمایشاتی که از این بزرگواران درباره احکام دین صادر شده است تربیت یافتگانی که در این مقطع تربیت یافته اند و شاگردانی که از امام رضا (ع) باقی ماندند در نزد امام جواد (ع) کسب فیض کردند و از علمایی شدند که فقه جعفری و مذهب شیعه را گسترش دادند. این ها بالاترین خدماتی است که توسط ائمه و امام جواد (ع) در اختیار مردم قرار گرفت تا مذهب شیعه گسترش یابد.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار