سومین اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام برگزار شد؛

دیپلماسی زیارت، گامی بلند در ارتقای فرهنگی جامعه اسلامی

همزمان با سالروز میلاد حضرت جوادالائمه علیه السلام، سومین اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام به میزبانی تولیت کاظمین در حرم امامین جوادین آغاز بکار کرد.
کد خبر: ۲۸۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱ - 29March 2018

دیپلماسی زیارت، گامی بلند در ارتقای فرهنگی جامعه اسلامیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حکم انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر ظرفیت فرهنگی عظیم آستان قدس مرقوم فرموده بودند: «این ظرفیت عظیم می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود.»

برهمین اساس و در جهت بهره برداری از ظرفیت کم نظیر این آستان مقدس در ترویج معارف قرآنی و اهل بیت، تولیت آستان قدس رضوی در ابتکاری بدیع؛ اقدام به برگزاری نشست مشترک با تولیت های اعتاب مقدسه کرد.

اولین دور این همایش که در ایام دهه کرامت سال 1395 در مشهد مقدس و به میزبانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی برگزار شد، آغاز زمینه مناسبی برای ایجاد تعاملات و همکاری مشترک میان اعتاب مقدسه جهان اسلام گردید.

از دیرباز ضرورت ایجاد هم افزایی و هم گرایی میان اعتاب مقدسه در راستای توسعه و تعمیق فعالیت های فرهنگی، علمی، آموزشی و خدمت به زائران، از ضرورت ویژه ای برخوردار بوده است. 
ابتکار فراهم آوردن زمینه جلسات تولیت ها و نشست های مشترک میان آن ها، این زمینه و بستر را برای نزدیک کردن دیدگاه ها و پیدا کردن راهکارهای همکاری مشترک بیشتر فراهم کرده است.

 با مروری کوتاه بر زندگی امام رضا (علیه السلام)، راز تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ظرفیت کم نظیر این امام همام در احیای فرهنگ قرآنی و معارف اهل بیت (علیهم السلام) بیش از پیش آشکار می گردد.

امام رضا (ع) وارث انبیاء و اولیای الهی  با مدیریت فرهنگی و تلاش چشمگیر، نقش بسزایی در اعتلا و حفظ فرهنگ شیعه داشتند و در عمل با «مدیریت فکری و فرهنگی » باعث نشر عقاید شیعه شدند.

امام رضا (ع) با مدیریت فرهنگی، جان تازه ای به کالبد نیمه جان شیعه بخشیدند که پس از نهضت علمی امام صادق (ع) در تاریخ شیعه نظیر ندارد. نقش و تأثیر این انقلاب فرهنگی بر جامعه شیعه را می‏توان در موارد زیر دانست: نقش احیاکنندگی هشتمین اختر تابناک امامت احیاگر اسلام ناب محمدی، قرآن و سنت علوی است که باعث تعالی جایگاه ثقلین در جامعه شد، نقش تبیینی و تثبیتی امام (ع)، محوری ترین اصل در منظومه کلام شیعه یعنی اصل امامت را به خوبی تبیین و باعث تثبیت آن در افکار مسلمین شدند، ایشان با ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه ، تصحیح نگرش مسلمانان، توسعه همه جانبه علوم و ایجاد فضای مناسب علمی، نقش بالندگی و توسعه بخشی به شیعه داشتند.

امروز حجت الاسلام رئیسی در جایگاه تولیت آستان قدس رضوی با درک صحیح و دقیق از این نقش آفرینی امام رضا (علیه السلام)، به دنبال آن است که با تجمیع ظرفیت بی نظیر اعتاب مقدسه جهان اسلام در روزگاری که نظام سلطه با تمام توان به دنبال به جنگ فرهنگی با جبهه حق مشغول است، با الگو قرار دادن مدیریت فرهنگی امام رضا (علیه السلام) ، بتوان با ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه اسلامی، حفظ جامعه از آسیب های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی را رقم زد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار