قدیری‌ابیانه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

حمایت از کالای ایرانی منجر به کاهش قیمت ارز می‌شود/ آمریکا نیاز دارد ملت‌های دیگر را غارت کند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: حمایت از کالای ایرانی منجر به کاهش قیمت ارز و جلوگیری از نیاز به ارز بیشتر خارجی می‌شود.
کد خبر: ۲۸۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ - 30March 2018

حمایت از کالای ایرانی منجر به کاهش قیمت ارز می‌شود/ آمریکا نیاز دارد ملت‌های دیگر را غارت کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل سیاسی پیش از ظهر امروز (جمعه دهم فروردین 97) پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: آمریکایی‌ها این باور را در بین کشورها ترویج داده‌اند که شانس عامل موفقیت است؛ آنها در ترویج این باور، معتقدند که موفقیت و پیشرفت، عاملی شانسی است.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند ما درآمدهای نفتی‌‌مان را در تولید و ثروت به کار نگیریم، بلکه می‌خواهند «پترو دلارها» را از دست ما خارج و ما را مصرفی کنند و در کالاهای مصرفی هم کالای تولیدی آنها را مصرف کنیم، به نوعی می‌خواهند مصرف‌گرا باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آمریکایی‌ها کاری کردند که خرید و مصرف کالای خارجی تشخص اجتماعی محسوب شود؛ متأسفامه ما این معضل را در داخل کشور داریم که همین، مانعی در رشد اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی است.

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه مردم در هنگام خرید کالا، قیمت و مرغوبیت را در نظر می‌گیرند و می‌گویند جنس ارزان و مرغوب می‌خواهیم، اظهار داشت: 80 درصد بازار ایران را کالاهای خارجی گرفته است که این اصلا زیبنده بازار 80 میلیونی ایرانی نیست.

وی با ذکر مثالی به دلایل پیشرفت کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن در دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در کشور ژاپن، حمایت از تولیدکننده داخلی منجر به این نشد که تولیدکننده داخلی جنس بنجل بسازد. ما هنر نمی‌کنیم که فرش کاشان را به فرش چینی یا پاکستانی ترجیح بدهیم، اگر جنس بی‌کیفیت داخلی را به جنس مرغوب خارجی ترجیح دهیم، از تولید داخلی حمایت کرده‌ایم.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید رسانه‌‌ها فرهنگ‌سازی کنند که در خرید کالایی، فقط قیمت و مرغوبیت مدنظر قرار نگیرد، افزود: باید به این نکته توجه شود که مصرف‌کننده ایرانی در هنگام خرید کالا، بداند که با خرید کالای ایرانی، به اقتصاد کشور کمک و از فرزندانش حمایت می‌کند. ما باید به پیشرفت هموطن خودمان کمک کنیم تا بیکار نباشند و اقتصاد کشور نیز رونق گیرد.

قدیری‌ا‌بیانه اضافه کرد: اگر ما کالاهای کشورهایی که ما را تحریم کرد‌ه‌اند، استفاده کنیم، موجب رونق بازار آن کشورها شده و در نتیجه کارگر ایرانی هر روز بیکارتر و اقتصاد ما نیز ضعیف‌تر می‌شود، آنها کالاهای اساسی را از ما تحریم کردند، حتی حاضر نشدند تجهیزات هواپیمایی به ما بفروشند تا هواپیماهای ما سقوط کند.

وی یکی از الزامات تحقق «حمایت از کالای ایرانی» را اتکای اقتصاد کشور بر تولید داخلی و حمایت از آن عنوان کرد و گفت: مصرف‌کننده پایه اصلی حمایت از کالای ایرانی است، دولت و مجلس و دیگر دستگاه‌ها وظایف خودشان را دارند، البته کم‌‌کاری‌‌هایی صورت گرفته است که باید این کم‌کاری‌ها جبران شود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر امروز مردم تصمیم بگیرند که کالای ایرانی بخرند، اقتصاد رونق می‌گیرد و از ارز خارجی نیز بی‌نیاز می‌شویم. این مسئله منجر به کاهش نرخ ارز شده و ارزش پول ما نیز ارتقاء می‌یابد؛ اگر کالای ایرانی بخریم، تیراژ تولید بیشتر می‌شود که در ارزان شدن قیمت محصولات هم مؤثر است.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه دولت باید جلوی قاچاق را بگیرد، تأکید کرد: اگر کالای خارجی از هر طریقی وارد کشور شود، باز هم ما باید از خرید آن اجتناب کنیم، دم‌دست بودن کالاهای خارجی، توجیهی برای خرید آن کالاها نیست؛ متأسفانه رسانه‌‌ها در تحقیر کالای داخلی سنگ تمام می‌گذارند، در رسانه‌ها به وفور تبلیغ کالای خارجی و تحقیر کالای داخلی را شاهدیم که اینها باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم اقتصاد کشور از وابستگی به نفت نجات باید، هم دولتمردان و هم مردم باید بدانند که راه رهایی از اقتصاد متکی به نفت، کار و تلاش است و اسراف هم نباید بکنیم؛ تصور مردم از درآمدهای نفتی صدها برابر واقعیت است، مردم می‌گویند ما کشور ثروتمندی هستیم و درآمد نفتی داریم، چرا باز هم شاهد مشکلات اقصادی و اشتغال جوانان هستیم. رسانه‌ها اعداد نجومی از درآمدهای نفتی اعلام می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: ما بیخود فکر کردیم که فقط با درآمدهای نفتی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، باید این تصور را درست کنیم، همه فکر می‌کنند که حق‌شان خورده شده است، اینها یک تصور باطل است، در جنوب کشور مردم خودشان را با آن سوی آب‌ها مقایسه می‌کنند، اگر در طول عمر یک ایرانی، مانند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نفت صادر کنیم، به اندازه یک اماراتی نمی‌رسد، این مقایسه‌ها را باید در نظر بگیریم، وگرنه دچار خطا شده‌ایم.

قدیری‌ابیانه تصریح کرد: دولت با این بودجه‌ای که در اختیار دارد، حقوق کارکنانش را هم نمی‌تواند بدهد، دولت تا ابتدای سال 96، به ازای هر خانواده 4 نفری، 35 میلیون تومان بدهی دارد، البته اختلاس‌هایی بوده و حقوق‌های نجومی هم پرداخت شده که این خطاست و این روش‌ها هم باید اصلاح شود.

وی ضمن اینکه خواهان اعلام واقعی میزان درآمدهای نفتی برای مردم شد، گفت: باید بدانیم که درآمدهای نفتی‌مان چقدر است، وزارتخانه‌‌های نفت و اقتصاد و نیز رسانه‌ها واقعیت‌‌های درآمدهای کشور و درآمدهای نفتی را برای مردم بگویند.

کارشناس مسائل سیاسی با رد این تصور که رابطه با آمریکا باعث پیشرفت می‌شود، اظهار داشت: کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن به دلیل اینکه مصرف کالای داخلی را ترجیح دادند و ساعت کاری‌شان افزایش یافت، پیشرفت کردن. در واقع پیشرفت آنها به واسطه رابطه با آمریکا نبود. دولت فدرال آمریکا، 21 هزار میلیارد دلار بدهی دارد و دولت و مردم این کشور به اندازه 1400 سال درآمد نفتی ما بدهی دارند، میلیون‌ها نفر در این کشور کارتن خواب هستند، اگر رابطه با آمریکا معجزه می‌کرد، برای خودشان رونق داشت؛ اگر رابطه با آمریکا باعث پیشرفت می‌شد، مصر و پاکستان پیشرفت می‌کردند.

قدیری‌ابیانه در پایان با تأکید بر اینکه قبل از تحریم روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم که با این پول نمی‌شود نیازها را تأمین کرد، باید کار کنیم؛ در اسلام سخت کار کردن عزت است، اما بنده فیلم و سریالی ندیدم که در آن از کار کردن به عنوان سگ‌دویی نام نبرند، باید به یاد داشته باشیم که کار کردن عزت است، باید میزان واقعی درآمدهای نفتی را برای مردم روشن بگوییم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها