دفاع پرس بررسی کرد؛

سفر ولیعهد سعودی به واشنگتن و اتهامات بی‌اساس او علیه ایران

سفر ولیعهد عربستان به آمریکا و مصاحبه وی با شبکه CBS در برنامه 60 دقیقه که در آن به ایران اتهامات ناروایی وارد کرده بود، واکنش‌های زیادی در بین تحلیلگران سیاسی و مردم ایجاد کرد و سبب نوعی اتحاد در میان اقشار مختلف مردم ایران نسبت به عربستان و نیز آمریکا شد.
کد خبر: ۲۸۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ - 02April 2018

سفر ولیعهد سعودی به واشنگتن و اتهامات بی‌اساس او علیه ایرانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، این شاهزاده 32 ساله معمولا لحن تندی نسبت به تهران دارد، در خلال مصاحبه 19 مارس خود در برنامه 60 دقیقه CBS، خشم ایرانیان را نسبت به خودش و نسبت به عربستان سعودی شعله ور ساخت. در این مصاحبه وی به ایران اتهام حمایت از تروریسم را وارد کرد و مدعی شد: «بسیاری از اقدامات القاعده با حمایت ایران صورت گرفته است. این شامل پسر اسامه بن‌لادن رهبر جدید القاعده نیز می‌شود. او در ایران زندگی و برای ایرانیان کار می‌کند». سپس این ولیعهد جاه‌طلب مقایسه ایران و عربستان را از نظر اقتصادی و نظامی به سخره گرفت و ادامه داد «ایران رقیب عربستان نیست. ارتش ایران در میان 5 ارتش بزرگ جهان اسلام جای ندارد. اقتصاد سعودی بزرگ‌تر از ایران است و ایران قابل مقایسه با عربستان نیست».

یاوه‌گویی‌های محمد بن سلمان عکس العمل‌های فوری و تندی در میان ایرانیان و نیز در میان تحلیلگران سیاسی به همراه داشت. مردم در ایران در شبکه‌های اجتماعی خشم و نفرت خود را بیان داشتند، به طوریکه بسیاری در توییتر از محمد بن سلمان انتقاد کردند و گفتند که چرا علی‌رغم سه سال جنگ ارتش قدرتمند عربستان در یک کشور کوچک و فقیر مانند یمن این کشور هنوز نتوانسته است، موفق به تحقق اهداف خود شود؟ بسیاری از ایرانیان سخنان ضد و نقیض محمد بن سلمان را محکوم کردند.

نصرت‌الله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن، گفت: ایرانیان حرف‌های محمد بن سلمان را تهدید جدی تلقی نمی‌‌کنند؛ زیرا عربستان سعودی بر چندین جبهه انتقادی تکیه کرده است که شامل موضوعات بهم پیوسته است و تقاضاهایی دارد که انتظار بر آوردن شدنش را (با حمایت آمریکا) دارد، بنابر این در یک دوره‌ای حساس قرار دارد. از سویی به دلیل اجتناب از بحران‌ داخلی، نیاز به یک دشمن خارجی دارد. به عبارت دیگر ولیعهد عربستان تلاش دارد تا با این اقدامات حمایت سیاسی و نظامی رئیس جمهور آمریکا را بدست آورد. ایجاد یک دشمن خارجی به منظور فرافکنی روانی جهت گمراه کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی کشور، از کارهایی است که محمد بن سلمان در صدد انجام آن است. به همین سبب برخی از تحلیلگران معتقدند که یکی از دلایل اصلی که محمدبن سلمان با ایران سر عناد دارد به همین دلیل است تا بتواند رفرم‌های داخلی خود را به اجرا در آورد. وی  ادامه داد هرچند پس از دیدار محمد بن سلمان با رئیس جمهور آمریکا، ترامپ نشان داد که اولویت او استفاده از پول عربستان است تا جایی که امکان داشته باشد و به بهانه‌های مختلفی چون فروش تسلیحات نظامی به عربستان.

قیاس قدرت ایران و عربستان از نظر نظامی به گفته محمد بن سلمان غیر قابل انکار است؛ زیرا عربستان یکی از انبارهای بسیار عظیم مهمات پیشترفته آمریکا را دارد؛ اما متخصصان عربی که دانش استفاده، کاربرد، ترمیم و یا ساخت سلاح‌های ابتدایی که سربازان با خود حمل می‌کنند را ندارند و در کوچکترین مسائل نظامی به آمریکا متکی می‌باشند. این ولیعهد جاه‌طلب که آرزو دارد همانند محمد رضا پهلوی نقش ژاندارم منطقه را برای آمریکا بازی کند، فراموش کرده است که مردم ایران حکومت چندین ساله او را در مدت زمان کمتر از یک سال سرنگون کردند. قدرت نظامی ایران تا آن حد است که محمد بن سلمان را بر آن داشته است تا نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد کند و خود صریحا بیان داشته است که اگر ایران بمب اتمی تولید کند، عربستان نیز همین کار را می‌کند. میزان خرید تسلیحات نظامی عربستان از آمریکا در همین مدت زمان کوتاهی که قدرت را در دست داشته است از تمامی دوره‌های گذشته خود بیشتر است که تمامی نشان از ترس وی نسبت به قدرت نظامی ایران است.

آلکس کریستوفرو تحلیلگر و روزنامه نگار آمریکایی در مورد اتهام حمایت از تروریست که محمد بن سلمان مکررا مانند آمریکا به ایران وارد کرده است در روزنامه مینتپرس نیوز نوشته است که در سال 1998 دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان توسط القاعده کشته شدند و ایران تقریبا در جنگ افغانستان برای بیرون راندن این گروه شرکت داشت. اخیرا ایران در عراق و سوریه با رزمندگان عراقی و سوری علیه القاعده و داعش جنگیده است. به علاوه ایرانیان توسط تروریست‌های القاعده به بی‌رحمانه‌ترین شکل در قسمت‌های مختلف دنیا ترور شده‌اند. مسخره‌ترین ادعای (CIA) این بوده است که ایران و القاعده سعی دارند با هم همکاری کنند در حالی‌که آمریکا و متحدانش چون عربستان خود القاعده را قدرتمند کردند. در اصل آمریکا القاعده را در دهه 1980 تاسیس کرد در زمانی که به نام «اتحاد اسلامی مجاهدین افغان» شناخته می‌شد، مگر نه اینکه اعضای این گروه در کاخ سفید با رونالد ریگان ملاقات کردند.

روزنامه الجزیره در همین راستا نوشته است که مرگ دو شاهزاده و دیگر مقامات عربستانی در ظرف 24 ساعت، سرکوب وحشیانه مخالفین در خاندان سلطنتی که رابطه نزدیکی با شاهزاده‌هایی که در خانه‌هایشان در حصر می‌باشند در اصل نسخه سعودی «بازی تاج و تخت» است که این ولیعهد جاه‌طلب به راه انداخته است که مایل است برای گذاشتن تاج سلطنتی، تمام منطقه را به خاک و خون بکشد.

مشکل رسانه‌های بین المللی انعکاس اینگونه ادعاهایی است که بدون انتقاد این ادعاها را نشر می‌دهند حال آنکه این ادعاهای دیوانه‌وار تنها شایستگی تمسخر دارند.

دیوید گاردنر در روزنامه فاینشنال تایمز مقایسه اجمالی در مورد اقتصاد ایران و عربستان داشته است که تا حدی می‌تواند ادعاهای ولیعهد عربستان را شفاف‌تر کند. گاردنر می‌نویسد ایران حتی در زیر تحریم‌های بین المللی در میدان نبرد در منطقه از عربستان پیشی گرفته و از صرف سرمایه اندک خود بیش از نفعی که سعودی‌ها از میلیاردها دلار پول خود برده‌اند نتیجه گرفته است. در پی قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، تنها بحرین، سومالی و جیبوتی از وی تبعیت کردند. اکنون کشورهای جهان با توجه به محاسبات ژئوپولیتیک در پی گسترش روابط با ایران هستند و ارتباطات افراط‌گرایی جهادی و وهابی‌گری سعودی به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است. از سویی باز شدن دوباره درهای ایران به بازار جهانی نویدبخش ظهور بازاری پرسود است که برای کشورهای جهان قابل اغماض نیست. در همین راستا، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که واردات ایران از ۷۵ میلیارد دلار در سال جاری میلادی به ۱۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. بنابر این حاکمان ریاض بهتر است نقاط قوت خود را دوباره ارزیابی کنند.

سخنان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ادعاها و اتهاماتی که وی به ایران وارد کرده است نه‌تنها نتوانسته است اذهان جامعه جهانی را نسبت به ایران بدبین کند، بلکه در بین ایرانیانی که سلائق سیاسی متفاوتی داشتند نوعی انسجام و اتحاد در قبال یک چنین دشمن خارجی ایجاد کرده است. ایران علاقه‌ای ندارد تا با عربستان تنش داشته باشد و مقامات رسمی ایران بارها تمایل خود را برای گفت‌وگو و رفع تنش‌ها با این کشور ابراز کردند. این ادعاها از سوی ولیعهد سعودی سبب شد تا عامه مردم ایران به سیستم سیاسی خود اعتماد کنند این اتحاد به مقامات ایرانی اجازه داده است تا در مقابل تهدیدات محمد بن سلمان موضع قوی‌تر و منسجم‌تری داشته باشند. با وجود آنکه به نظر می‌رسد که اوضاع به نفع محمد بن سلمان است، به‌خصوص با مهره چینی ترامپ، اما کتمان اقدامات ضد بشر عربستان سعودی حتی برای خود سعودی‌ها نیز مشکل است.

درخواست جدید ولیعهد عربستان از آمریکا برای خروج نام عربستان از لیست سیاه حملات 11 سپتامبر خود دلیل کافی برای اقدامات تروریستی عربستان است. در همین راستا سناتور جمهوری‌خواه ویرجینیا، ریچارد بلک نیز بیان داشته است که من با اظهارات ران پال، از اعضای پیشین کنگره، مبنی بر اینکه ایران سابقه حمله به سایر کشورها ندارد، موافقم. او همچنین درباره حضور ایران در سوریه گفت: «حضور فعلی ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود، صورت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرده است: «بر عکس، تروریسم، مطابق درک عمومی که از آن وجود دارد، عمدتاً ریشه در اقدامات عربستان سعودی دارد که معمولاً از طریق مراکز آموزشی افراطی خود، اقدامات تروریستی را ترویج می‌دهند». ریچارد بلک نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر یادآور شد و بیان کرد 15 تن از 19 تروریست هواپیما ربا در حملات 11 سپتامبر اهل عربستان سعودی بودند. او با اشاره به حملات تروریستی در آمریکا و اروپا که در آنها عربستان نقش داشته است تصریح کرد این ایران نیست که از تروریسم حمایت می‌کند، بلکه عربستان است.

در هر صورت نیازی به پاسخگویی به ادعاهای بی‌اساس ولیعهد عربستان نیست، خوشبختانه حافظه جامعه جهانی رویکردهای مکارانه سعودی‌ها را از یاد نبرده است.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار