دفاع پرس بررسی کرد؛

نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم

طرح مبارزه با تروریسم، بهترین توجیه برای حضور آمریکا در منطقه شد تا بتواند خود را ناجی کشور‌های منطقه برای رهایی از وجود اشراری که خود آنان را به صورت غیر مستقیم حمایت مادی و تسلیحاتی می‌کرد، به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۲۸۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱ - 04April 2018

نفوذ آمریکا در منطقه خاور میانه به بهانه مبارزه با تروریسمبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، یکی از ابزار‌هایی که غرب خصوصا آمریکا برای استمرار حضورش در منطقه خاورمیانه استفاده می‌کند، مسئله جنگ با تروریسم است. شعار «War on Terror» از زمان جرج دبلیو بوش تا کنون یکی از رویکرد‌های اصلی آمریکا در منطقه است.

دیگر دکترین کارتر و طرح شعار فضای باز سیاسی و حقوق بشر در سایه دموکراسی ملعبه‌ای کهنه برای توجیه حضور آمریکا در مناطق استراتژیک و پر سودی، چون خاورمیانه نیست؛ بنابراین طرح مبارزه با تروریسم، بهترین توجیه برای حضور آمریکا در منطقه شد تا بتواند خود را ناجی کشور‌های منطقه برای رهایی از وجود اشراری که خود آنان را به صورت غیر مستقیم و از طریق کشور‌های دون صفتی، چون عربستان حمایت مادی و تسلیحاتی می‌کرد، به نمایش بگذارد. این نمایش نسخه‌ای پیشترفته از نمایش «America Talent» بود که تماشاگران آن کشور‌های وابسته منطقه بودند که در ردیف جلو این تماشاگران عربستان سعودی است که با هیجانی وصف ناپذیر به تشویق و ترغیب این شو آمریکایی مشغول است.

جالب است که شعار‌های مردم‌فریب «دفاع از آزادی» و «مبارزه با تروریسم» با وجود دستگاه تبلیغاتی عظیم غرب که مانند نسخه پزشک هر صبح، ظهر و شب پیش و بعد از غذا به خورد جامعه جهانی داده می‌شود، تاثیر خود را از دست داده است. به عنوان مثال رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «این خاورمیانه نیست که تروریسم را به آمریکا آورده است، بلکه این آمریکاست که با دخالت‌های خود در عراق، لیبی و سوریه تروریسم را به خاورمیانه وارد کرده است.» وی در ادامه توجیه حضور آمریکا در جنگ عراق را پوچ می‌داند و بیان می‌کند: «پس از بیش از یک دهه تحقیق و تفحص آمریکایی‌ها بیان می‌کنند که حمله این کشور به عراق اساس قانونی نداشته است.

در همین راستا «جف فاوکس» روزنامه نگار آمریکایی نیز علت ظهور تروریست را آمریکا می‌داند و بیان می‌کند: «ما به مردم نگفتیم که این شبه نظامیان که زندانیان عراقی را با وضع فجیع کشتند متحد آمریکا در عراق بودند. داعش علت است نه معلول، مشکلی که ریشه در فساد، استبداد و جهل دارد، مشکلی که خود کشور‌های منطقه قادر به حل آن هستند و نیازی به آمریکا ندارند.»

از سال 1980 تاکنون آمریکا حداقل به 14 کشور مسلمان جهان حمله و آن کشورها را اشغال یا بمباران کرده است، هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است که هنوز هم ادامه دارد، این ادعا که آمریکا قصد دارد تا مانع از 11 سپتامبر دیگری شود، یاوه‌ای بیش نیست؛ زیرا دخالت‌های آمریکا در کشور‌های منطقه سبب ریشه دواندن افکار افراطی و گسترش تروریسم شد. سر بریدن آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها توسط داعش و نمایش آن به جهانیان موجی از رعب و وحشت در میان آنان به راه انداخت، حال آنکه متحد و دوست آمریکا عربستان سعودی سالهاست براساس قانون اساسی نداشته خود و افکار وهابی سران خود در ملاء عام دست به همین نوع شیوه کشتن کرده است و اعتراضی از سوی آمریکایی‌های رقیق‌القلب نشده است. سیاست‌های دوگانه آمریکا با استفاده از ابزار‌های مختلفی، چون جنگ علیه تروریسم، تنها در جهت منافع خود استوار است. این سیاست‌ها بر بسیاری از اعمال ضد بشری و تروریستی چشم خود را بسته است و غالبا از آن‌ها حمایت می‌کند.

براستی اگر تروریستی در منطقه خاورمیانه نبود آیا: 1- آمریکا می‌توانست در منطقه برای کشور‌های وابسته تعیین تکلیف کند؟ 2- چگونه شرکت‌های آمریکایی می‌توانستند از پروژه‌های نفتی کشور‌های عرب منطقه که در راس آنان عربستان سعودی است، بهره‌برداری کنند؟ 3- تامین امنیت اسرائیل در منطقه به چه صورت بود؟ 4- آیا آمریکا می‌توانست در کشور‌های متحد خود در منطقه پایگاه‌های نظامی بسازد؟ 5- سود مشارکت در پروژه‌های غیر نفتی کشور‌های منطقه نصیب چه کسانی می‌شد؟

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار