یادداشت/ محمدرضا مرادی

حربه جدید بن سلمان؛ محور شرارت پوششی برای محور خشونت

ولیعهد سعودی در مصاحبه ای گفت که وظیفه «گسترش کلام خدا» که بر عهده هر مسلمان است، با انتشار کتاب‌ها و راه‌های دیگر انجام می‌شود و نیازی به مبارزه برای گسترش اسلام نیست.
کد خبر: ۲۸۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ - 07April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تحولات خاورمیانه سرعت عجیبی به خود گرفته است و سرعت تحولات گویای این است که این منطقه آبستن اتفاقات جدیدی است. در این میان عربستان، اسرائیل و آمریکا با تشکیل مثلثی به دنبال رواج خشونت و ناامنی در منطقه هستند. نوک پیکان حملات این مثلث نیز ایران است و اسرائیل و عربستان ماموریت دارند تا ایران هراسی را در منطقه رواج دهند. در همین راستا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در مصاحبه با نشریه آمریکایی آتلانتیک علاوه بر شناسایی اسرائیل، بازسازی ایده «خلافت اسلامی» را به آنچه «مثلث شرارت» می خواند نسبت داده است. وی اظهار داشت که ایران، گروه اخوان المسلمین و گروه داعش، اضلاع این مثلث، سعی دارند تا «مسلمانان را به ایجاد امپراطوری اسلامی» تحریک کنند. ولیعهد سعودی در این مصاحبه افزود که وظیفه «گسترش کلام خدا» که بر عهده هر مسلمان است با انتشار کتاب ها و راه های دیگر انجام می شود و «نیازی به مبارزه برای گسترش اسلام نیست.» بن سلمان در مصاحبه با این نشریه آمریکایی «گسترش عقاید افراطی شیعه» توسط ایران از بعد از انقلاب 57 را دلیل برشمردن این کشور در مثلث شرارت خوانده و گفت: «آنها بر این باورند که امام غائب باز می گردد و حتی دامنه اسلام را به آمریکا نیز گسترش می دهد.» این اظهارات ولیعهد سعودی در حالی صورت گرفته است که عربستان به تنهایی به عنوان منبع اصلی تروریست ها در خاورمیانه به شمار می رود و به نظر می رسد این اقدامات در جهت انحراف افکار عمومی صورت گرفته است.

پیوند وهابیت و تروریسم

عربستان همواره به عنوان مهمترین منبع فکری برای تروریست ها معرفی شده است. اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده تبعه عربستان بود و با اتکا به آموزه های وهابیت اقدامات خود را انجام داد. در واقع مشی متعصبانه و قرائت بسیار متحجرانه وهابیت از اسلام باعث شده است تا پیروان این مکتب انحرافی در اسلام به راحتی به اقدامات تروریستی اقدام کنند. پیوند وهابیت سعودی با تروریسم چنان ملموس است که حتی متفکران و رسانه های کشورهای غربی نیز به این امر اعتراف کرده اند. «سوزانه شرودر» رئیس مرکز تحقیقات اسلامی فرانکفورت آلمان در این مورد تاکید کرد، عربستان در 50 سال گذشته دست‌کم 76 میلیارد یورو صرف صدور جنبش مذهبی وهابیت کرده است؛ جنبشی که اساس ایدئولوژی افراط گرایی اسلامی و جهادگرایی اسلامی در سراسر جهان است.

«فرید زکریا» تحلیلگر ارشد آمریکایی و از کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل در شبکه سی‌ان‌ان نیز در یادداشتی، وهابیگری عربستان را ریشه تروریسم خوانده است. وی تاکید دارد: داعش، ‌عقایدش را از روایت وهابیگری عربستان سعودی می‌گیرد. همانطوری که امامت سابق مسجد اعظم پادشاهی سعودی گفت،‌ داعش "از اصول ما که در کتاب های ما قابل یافتن است، بهره‌برداری کرده. ما همان نظرات را البته به روشی پالایش شده، دنبال می‌کنیم".[1]

بنیاد خانه آزادی آمریکا نیز اعلام کرد: پشتیبانی مالی و لجستیک عربستان از افراد و مؤسسات و گروه های تروریستی در دنیا، نقش تعیین کننده ای در ترویج فرهنگ کینه توزی و نفرت پیروان سلفیه تکفیری و وهابیت علیه دیگران داشته است. در این گزارش آمده است: همه اسنادی که در تهیه گزارش های خود پیرامون عربستان و اقدامات این کشور برای انتشار فرهنگ کینه توزی و نفرت از آنها استفاده کرده است توسط نهادهای رسمی این کشور یا سفارت خانه های عربستان و یا نهادهای مذهبی رسمی این کشور و مساجد و مدارس دینی آن تهیه و توزیع شده است.[2]

روزنامه تلگراف هم در گزارشی درباره وهابیت در عربستان و ارتباط آن با گسترش تروریسم در کشورهای مختلف، نوشت: ایدئولوژی این تفکر افراطی توانسته است تعدادی از کشورهای جهان را هدف هجوم خود قرار دهد. به نوشته تلگراف، ریشه های گروه تروریستی داعش به وهابیت باز می گرد، که تفکری افراطی است، و در عربستان از قرن 18 میلادی برقرار است. این وهابیت هم اکنون در سراسر جهان تاثیر منفی دارد.[3]

مثلث خشونت

در واقع عربستان در حالی که به عنوان مادر تروریست ها شناخته می شود به دنبال آن است تا ایران را به عنوان یکی از اضلاع محور شرارت معرفی کند. این در حالی است که مثلث نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان یک مثلث آشوب طلب و خشونت طلب هستند. هدف اصلی این مثلث این است که در درجه اول اسرائیل به عنوان یک کشور در جهان اسلام مورد پذیرش قرار بگیرد. قدم نخست این مسئله نیز برداشته شده و بن سلمان اسرائیل را به رسمیت شناخته است. از سوی دیگر این مثلث به دنبال آن است که جنایت های عربستان در یمن و همچنین حمایت های این کشور از تروریست ها در عراق و سوریه را به نوعی به فراموشی بسپارد. اما هدف اصلی این مثلث این است که آمریکا با ایران هراسی و همچنین خطرناک نشان دادن نفوذ ایران در منطقه زمینه را برای فروش بیشتر سلاح به کشورهای عربی مهیا کند. در واقع مثلث خشونت به دنبال آن است تا با معرفی حربه ای جدید به عنوان مثلث شرارت به نوعی پوششی برای عملیاتی شدن اهداف خود را به دست بیاورند.

تلاش آل سعود برای مقابله با ایران

اقدامات ولیعهد سعودی علیه ایران محدود به شرایط فعلی نیست. در واقع پیروزی ایران در مبارزه با داعش باعث شده است تا تهران به عنوان مرکز امنیت و همچنین پرچمدار مبارزه با داعش مطرح شود. این مسئله باعث افزایش قدرت نرم ایران و همچنین ارتقای جایگاه منطقه ای ایران در خاورمیانه شده است. افزایش قدرت ایران باعث خواهد شد تا عربستان که رویکرد مداخله جویانه در منطقه را پیشه کرده است به حاشیه برود از این رو عربستان سعی دارد با قدرت های رقیب مانند ایران و ترکیه به صورت سلبی مبلرزه کند. اسفند ماه 96 نیز ولیعهد عربستان در سفر به مصر، ایران، ترکیه و گروه‌های وابسته به آنان را «مثلث معاصر شرارت» خواند. وی اذعان کرد، عربستان به دنبال پایان دادن به روابط نزدیک میان ایران، روسیه و ترکیه است. اصطلاح محور شرارت برای نخستین بار از سوی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در نطق سالانه سال 2002 در کنگره این کشور و برای توصیف رفتار سه کشور «ایران، عراق- دوران صدام- و کره شمالی»، به کار برده شده بود.

در شرایط کنونی ایران، ترکیه و روسیه با ایجاد نوعی ائتلاف در سوریه تروریست ها را شکست داده اند. در واقع قدرت و ظرفیت های ایران در منطقه باعث شد که ترکیه به عنوان یکی از حامیان گروه های تروریستی و متحد عربستان به سمت ایران تغییر مسیر دهد و این مسئله برای عربستان بسیار گران آمده است. در شرایط کنونی نیز بحران سوریه از لحاظ عملیاتی به روزهای پایانی خود نزدیک شده و ایران به عنوان برنده مبارزه با تروریست ها معرفی شده است. به همین دلیل عربستان و اسرائیل به شدت احساس هراس کرده و سعی دارند این پیروزی را به نوعی تحت الشعاع قراردهند. ابزار آن ها در برهه کنونی معرفی ایران به عنوان یکی از سه ضلع محور شرارت است، اقدامی که شکست آن از قبل نیز مشخص بود چرا که حمایت مشارکت ایران در نبرد با تروریست ها در عراق و سوریه و همچنین حمایت از آرمان فلسطین باعث شده است تا ایران و محور مقاومت به عنوان محور ثبات و امنیت معرفی شوند.

نتیجه

اعلام ایران به عنوان یکی از کشورهای محور شرارت از سوی بن سلمان را می توان به نوعی لطیفه سیاسی تشبیه کرد چرا که عربستان خود نه به عنوان حامی تروریست ها بلکه به عنوان مادر و مرکز تروریست ها شناخته می شود. در واقع این اقدام بن سلمان را در درجه اول می توان اقدامی در جهت انحراف افکار عمومی از نزدیکی عربستان و تروریست ها دانست و در درجه دوم بن سلمان به دنبال آن است تا به نوعی موفقیت های منطقه ای ایران در مبارزه با تروریست ها را تحت الشعاع قرار دهد. اما ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه و دیدار مقامات سه کشور یک روز بعد از این اظهارات بن سلمان به خوبی شکست این حربه جدید را نشان داد.

پی نوشت:

[1] https://www.yjc.ir/fa/news/6103629

[2] http://www.tahrear.com/fa/article/46

[3] http://www.shia-news.com/fa/news/115162

منبع:‌ فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار