مصطفی بوعذار در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شهید آوینی سردار جبهه فرهنگی و تجلی تعهد و هنر انقلابی است

نویسنده و کارگردان برتر دفاع مقدس خوزستان با تاکید بر این‎که بايد ايدئولوژی و نگاه شهيد آوينی به هنرمندان ارائه شود، گفت: شهيد آوينی خود را وقف سينمای دفاع مقدس كرد و لازم است هنرمندان در عرصه هنر ارزشی و آرمان‌گرا، از شهيد آوينی الگوپذيری داشته باشند.
کد خبر: ۲۸۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۳ - 08April 2018

«مصطفی بوعذار» مجری طرح همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور  در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به روز 20 فروردين سالروز شهادت سيدمرتضی آوينی، اظهار داشت: شهید آوینی هنرمندی متعهد و ارزشمند بود كه همواره روح تعهد در هنر او متجلی بود و در آثارش به ظهور می‌رسيد.

وی ادامه داد: شهيد آوينی در مناطق و عمليات‌های فراوان دفاع مقدس فيلم ساخته است؛ اما همواره منطقه عملیاتی فكه برای او از ويژگی خاصی برخوردار بود. آوينی همواره می‌گفت «آنچه در منطقه فكه ديدم در هيچ جای ديگر نديدم». حكمت اين جمله ماندگار آوينی در خصوص فكه كه عمليات مشهور و بزرگی را در خود نديده است، مشخص نيست.

بوعذار با بيان اين‎كه فكه دارای فضايی جانسوز است و در آن زمين به انسان شور و حال خاصی دست می‌دهد، افزود: شهيد آوينی در 20 فروردين‌ سال 72 در حال ساخت «فيلم شهری در آسمان» در منطقه فكه به شهادت رسيد و آسمانی شد که آخرين جملات وی اين بود «خدايا مرا ببخش و شهيدم كن».

اين شاعر و نویسنده خوزستانی ادامه داد: آنچه امروز وظيفه هر هنرمند است كه بايد بيش از پيش به آن توجه داشته و بپردازد، تعهد و وفاداری به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی است كه بايد هر هنرمند اين رسالت را به‌ عنوان وظيفه خود ادا كند.

وی موضوع مهمی را كه در اين ميان مورد غفلت دستگاه‌های متولی فرهنگی و هنری واقع شده است تربيت و پرورش نيروهای هنرمند ارزشی و ولايت‌مدار دانست و گفت: امروز نيازمند حضور هنرمندان ارزشی در عرصه‌های مختلف هنری هستیم.

بوعذار در توضيح هنرمند ارزشی و متعهد عنوان کرد: هنرمندی ارزشی و متعهد است كه بر اساس وظيفه ذاتی هنر بتواند در جهت آرمان‌های جامعه خود گام بردارد. در نگاه كلان، نگرش جهان‌شمول در گستره اسلام‌پروری می‌تواند هنرمند متعهد را به وجود آورد. نگاه اعتقادی هنرمند باعث می‌شود آثار هنری متعهد و ارزشی توليد شود.

مجری طرح فیلم مستند روایت در سکوت اضافه كرد: هنرمند متعهد، هنر را جاده‌ای می‌انگارد برای ارائه ايدئولوژی خدامحور، نه ايدئولوژی پوسيده خودمحور يا غير خدامحور؛ بنابراین يأس در اين ميان جايگاهی ندارد. در اين صورت جمعيت و امكانات گسترده حريف مهم نيست، بدين معنا كه به‌عنوان مثال سينمای غرب به‌عنوان يك سينمای پرقدرت و حجيم نبايد دليلی بر يأس و نااميدی هنرمندان ارزشی شود.

وی با بيان اين‎كه نگاه‌های مسمومی در سينماگران شيفته هاليووديسم وجود دارد كه رؤيای پيوستن سينمای ايران به غرب را می‌پرورانند، تصريح كرد: نيازمند ايجاد ايدئولوژی خدامحور اسلامی در نگرش هنرمندان هستيم.

مدیر تولید فیلم مستند فرزند جاوید هویزه افزود: شكل‌های مختلف هنر، راه‌ها و جريان‌هايی هستند كه می‌توانند در خدمت فرهنگ‌سازی و نهادينه كردن آرمان‌ها و ارزش‌های هر جامعه باشند.

مدیرکانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان با اشاره به این‎که نگرش شهيد آوينی به نسل جديد هنرمندان شناسانده نشده است، عنوان كرد: نگاه منحصر به فرد شهيد آوينی به‌عنوان یک روزنامه‎نگار، منتقد و فیلمساز به دفاع مقدس و ارزش‎های انقلاب، توانايی و ظرفيت آن را دارد كه به‌عنوان الگویی موفق به اين نسل از هنرمندان با قالب های هنری ارائه شود.

بوعذار با اشاره به تاسیس دفتر مطالعات هنر دینی در حوزه هنری توسط شهید آوینی که نشان از نیازسنجی دقیق در پر نمودن خلأ‎های فرهنگی است، تاکید کرد: هنوز فيلم‌های دسته اول دفاع مقدس، مجموعه مستندهای روايت فتح شهيد آوينی است. پس از آن در حوزه مستندسازی دفاع مقدس گام‌های ارزشمند و محكمی که جریان‎ساز باشد، برداشته نشده است؛ شهید آوینی اولین فیلم مستند خود را در خوزستان با محوریت وقوع سیل در سال 57 ساخته است و پس از پیروزی انقلاب به گروه تلویزیونی جهاد سازندگی پیوست.

وی ادامه داد: نياز مبرم به تربیت نيروهای متعهد و ارزشی جهت نهادينه كردن فرهنگ غنی دفاع مقدس داریم که سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس، بسیج هنرمندان و نهاد حوزه هنری باید دراین جهت پیشگام باشند.

این کارشناس فرهنگی و هنری اضافه کرد: در سطح كلان موضوع پرورش نيروی هنرمند متخصص و متعهد بايد در دستور كار مديران فرهنگی قرار گيرد و از شعار دادن بیهوده وتبلیغات رسانه ایی فاصله بگیرند.

وی با بيان اين‎كه برخی مواقع نگاه‌های مسموم ضد جنگ از سوی برخی هنرمندان و همچنين عدم آگاهی از حوزه دفاع مقدس سبب شده است كه فاصله ميان خالقان آثار هنری با واقعيات موجود در عرصه دفاع مقدس ايجاد شود، تصريح كرد: در حوزه دفاع مقدس اغلب دچار شعارزدگی و تحریف شده‌ايم؛ لذا با توجه به اين‎كه خوزستان پايتخت دفاع مقدس به‌شمار می‌رود، هنرمندان خوزستانی درصورت حمایت و هدایت می‌توانند نقش قابل ملاحظه‌ای در اين عرصه ايفا كنند، چراكه آنان با لطمات، آسيب‌ها و واقعيات جنگ قرابت دارند؛ لذا می‌توانند در بازآفرينی و خلق گوشه‌هايی از عرصه مهم دفاع مقدس نقش كليدی ايفا كنند.

مجری طرح همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با بيان اين‎كه در جای جای استان خوزستان می‌توان سوژه‌های ناب دراماتيكی را یافت كه پس از گذشت سال‌ها از جنگ تحميلی به آن‌ها پرداخته نشده است گفت: انتظار می‌رود نهاد‎های مربوط خود را مسوول و پاسخگو بدانند و از ظرفيت استان خوزستان جهت بازگويی نقاط پنهان و ناگفته‌های دفاع مقدس در قالب‌های هنری و گردآوری تاریخ شفاهی، بهره‌برداری مناسب را انجام دهند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار