تاخیر در تصمیم‌گیری دادگاه لاهه برای آغاز تحقیق درباره جنایات جنگی در افغانستان

در حالی که گزینه جدید ترامپ برای کرسی مشاور امنیت ملی آمریکا از مخالفان سرسخت دادگاه لاهه است و در گذشته خواستار متوقف کردن این نهاد قضایی توسط واشنگتن شده بود، دادگاه لاهه آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را به تاخیر انداخت.
کد خبر: ۲۸۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ - 07April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس و به نقل از «ای.ان.ای»، دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام کرد این دادگاه تصمیم خود برای آغاز تحقیق درباره جنایات جنگی در افغانستان را به تعویق انداخته است.

این در حالی است که چند ماه پیش «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه تصریح کرده بود شواهد کافی برای آغاز تحقیقات درباره وقوع جنایات جنگی توسط نیروهای آمریکایی، جنگسالاران و مخالفان مسلح دولت افغانستان وجود دارد و از این دادگاه خواسته بود تا اجازه بررسی این موارد را صادر کند.

بر این اساس قرار بود تصمیم‌گیری درباره بررسی و یا عدم رسیدگی به این موضوع و بیش از یک میلیون پرونده ثبت شده شکایت مردم افغانستان در ماه گذشته میلادی اعلام شود، ولی اکنون افغان‌ها باید هفته‌ها و یا ماه‌ها منتظر باشند که چه اتفاقی در این باره خواهد افتاد.

چندی پیش «لافربلاگ» درباره انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا و تاثیر آن بر روند بررسی ارتکاب جنایت جنگی توسط نظامیان آمریکایی در افغانستان نوشته بود که بولتون ضمن حمله به دادگاه، احتمالا بر متحدان واشنگتن فشار وارد می‌کند تا این نهاد قضایی را ترک کنند و حتی ممکن است برای اعمال تحریم و محدودیت‌های مالی برای محدود کردن کار دادگاه لاهه تلاش کند.

از سویی نیز بسیاری از کارشناسان حقوقی بر این باورند که براساس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن دولت افغانستان اجازه رسیدگی به جرایم مرتکب شده نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان را ندارد و بنابراین رسیدگی دادگاه لاهه به جنایات نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان ممکن نیست.

منبع:‌ تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار