حمایت از کالای ایرانی (۲)؛

بانویی که از پخت نان به کشت قارچ، زعفران و برنج رسید/ اشتغال‌زایی با تأسیس شرکت «تجلی سبز بانوان»

بانوی کارآفرین اصفهانی گفت: ایجاد ۱۷ کارگاه تولید نان، تولید زعفران، قارچ و صنایع دستی، از جمله فعالیت‌های شرکت تعاونی روستایی «تجلی سبز بانوان» در روستای «فلاورجان» است.
کد خبر: ۲۸۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ - 30April 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، چندسالی است که رهبر معظم انقلاب شعارهای اقتصادی را برای عناوین هرسال انتخاب می‌کنند، در همین راستا پس از اینکه مقام معظم رهبری سال‌ها بر لزوم اجرای «اقتصاد مقاومتی» در کشور تأکید کردند، ایشان امسال را با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند، که می‌طلبد با توجه به فرامین رهبری و با هدف اقتدار کشور، مردم و مسئولین در راه اجرای «اقتصاد مقاومتی» جدی‌تر گام بردارند.

«تولید ملی» یکی از اصول مهم در اجرای «اقتصاد مقاومتی» است که در صورت حمایت مسئولان از افرادی که طرح‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی دارند، می‌توانیم شاهد افزایش «تولید ملی» باشیم که در این صورت هم شاهد رفع معضل بیکاری و هم شاهد برطرف کردن نیازهای داخلی و عدم اتکا به بیگانه هستیم.

در راستای ترویج فرهنگ کارآفرینی و افزایش تولید ملی، خبرنگار دفاع پرس به گفت‌وگو با بانویی پرداخته است که فعالیت جهادی خود را از دوران دفاع مقدس با هدف پشتیبانی از رزمندگان اسلام شروع کرده و امروز با ادامه همان راه، فعالیت خود را به یک فعالیت اقتصادی - جهادی تبدیل کرده است.

در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع پرس: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که کار خود را چگونه آغاز کردید؟

«فاطمه صدرانی» متولد سال ۱۳۴۵ در شهرستان «فلاورجان» یکی از روستا‌های استان اصفهان، در کارگاه‌ پخت نان فعال هستم و توانسته‌ام برای بانوانی که در این زمینه توانایی کار کردن دارند نیز اشتغال ایجاد کنم.

در دوران دفاع مقدس، معلم نهضت سواد آموزی و مسئول پایگاه بسیج خواهران بودم و به همین خاطر با این ارتباطات و حضوری که در اجتماع داشتم، توانستم برای کمک به جبهه از بانوان کمک بگیرم که با همکاری یکدیگر، ستاد پشتیبانی و کمک به جبهه را راه‌اندازی کردیم.

بانوی کارآفرین اصفهانی از پخت نان فعالیت اقتصادی خودرا آغاز کرد/ تولید زعفران و قارچ در شرکت تعاونی تجلی سبز بانوان

دفاع پرس: در ستاد پشتیبانی که تشکیل داده بودید، چه فعالیت‌هایی می‌کردید؟

به بافت لباس‌های مورد نیاز رزمندگان (پیراهن و شلوار) و نیز تهیه مربای سیب و جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌پرداختیم و دارو‌های اضافی خانه‌ها و وسایل کمک‌های اولیه را جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌کردیم، همچنین بافته‌های بانوان از جمله شال گردن، کلاه و جلیقه‌ها را جمع کرده و پس از بسته‌بندی به جبهه ارسال می‌کردیم.

برای جبهه نان می‌پختیم، نان‌ها را خیلی خشک و برشته نمی‌کردیم بلکه بین نرم و خشک می‌پختیم تا کپک نزنند و خراب نشوند و از طرفی خیلی هم خشک نشود که قابل خوردن نباشند، همچنین آجیل نیز بسته‌بندی می‌کردیم؛ در مجموع هرکاری که لازم بود و می‌توانستیم را برای کمک به جبهه و پشتیبانی از جنگ انجام می‌دادیم.

همچنین در میان فعالیت‌های ستاد پشتیانی، برای بانوان دوره‌های آموزش احکام و قرآن برگزار می‌کردم و مسئول پایگاه بسیج خواهران نیز بودم.

دفاع پرس: بعد از جنگ، در عرصه کارآفرینی چه اقداماتی را انجام دادید؟

بعد از جنگ ابتدا بعد از کلی پیگیری و ممارست، موفق شدم که شرکت تعاونی روستایی با عنوان «تجلی سبز بانوان» را در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی کنم و به ثبت برسانم، چون بانوان بسیاری علاقه داشتند که کار کنند، به این ترتیب به گسترش کارگاه‌های پخت نان اقدام کردم.

دفاع پرس: برای چند نفر ایجاد اشتغال کردید؟

۱۰۵ نفر از بانوان عضو شرکت تعاونی شدند و با ایجاد کارگاه‌های پخت نان، برای آن‌ها اشتغال ایجاد شد. بیشتر کارگاه‌های نان را بانوان سرپرست خانوار مدیریت و فعال کردند. همچنین ۵۰ سرپرست خانوار و یا نیازمندان کار نیز توانستند جداگانه کارگاه ایجاد کرده و کار کنند.

دفاع پرس: چند کارگاه نان ایجاد کردید؟

۱۷ روستا تحت پوشش نان تولید شده در کارگاه‌هایی که ایجاد کردم فعالیت می‌کنند، برخی افراد هم در خانه نان می‌پزند که نان‌های پخته شده آن‌ها را نیز به فروش می‌رسانیم.

بانوی کارآفرین اصفهانی از پخت نان فعالیت اقتصادی خودرا آغاز کرد/ تولید زعفران و قارچ در شرکت تعاونی تجلی سبز بانوان

دفاع پرس: چگونه کار خود را توسعه دادید؟

با گرفتن پروانه کسب و کار، فعالیت خود را در این عرصه گسترش دادم و توانستم سهمیه آرد بگیریم که به همین دلیل خیلی فعالیت کارگاه‌ها وسیع‌تر شد و توانستم برای افرادی که در خانه‌های خود مشغول به کار بودند نیز آرد سهمیه‌ای تهیه کنم و مقداری آرد آزاد و آرد گندم محلی نیز برای کارگاه‌ها خریداری کنم.

دفاع پرس: آیا در زمینه‌های حمایتی مانند آموزش و حمایت مالی هم فعالیتی دارید؟

بله، کلاس آموزش کشت قارچ، زعفران، نشا برنج، باغداری و نیز کلاس تسهیل‌داری (برای گرفتن اعتبارات و وام) برگزار کردیم. از صندوق اعتباری ۵۰۰ تا یک میلیون وام قرض‌الحسنه به افرادی که برای شروع کار نیاز به حمایت داشتند با کارمزد ۴ درصد اعطا کردیم و تاکنون به بیش از ۳۵ نفر عضو وام دادیم، اما گرفتن وام برای خودمان خیلی مشکل و با دردسر است و نیاز به ضامن رسمی دارد، به‌ویژه این‌که کارمزد بالا می‌خواهد، که این موارد مانع پیشرفت کار و تولید و رونق اقتصادی می‌شود.

بانوی کارآفرین اصفهانی از پخت نان فعالیت اقتصادی خودرا آغاز کرد/ تولید زعفران و قارچ در شرکت تعاونی تجلی سبز بانوان

دوره‌های آموزشی ویژه کم آبی و انتخاب پیاز اصلاح شده زعفران را برگزار کردیم و سپس پیاز زعفران را با همکاری چند تولید کننده که با هم مشارکت کردند از کاشان آورده و هزینه‌ها را با هم تقسیم کردیم و پیاز‌ها را در زمین‌ها منتقل کردیم و کاشتیم که خوشبختانه به دلیل توجه به همه نکات لازم و تهیه پیاز اصلاح شده و مناسب، محصولات خوبی نیز برداشت کردیم و هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و به تولید محصولات مرغوب و ارگانیک می‌پردازیم.

دفاع پرس: در مورد کشت قارچ و برنج توضیح دهید؟

یکی از بانوان با کمک همسرش و با همکاری جهادسازندگی توانست در حیاط خانه خود در یک کارگاه کوچک تولید قارچ دکمه‌ای ایجاد کنند، ابتدا با ۵۰۰ هزار تومان فعالیت خود را شروع کردند، سپس‌ فعالیت خود را پس از مدتی با تامین اعتبار توانست با ایجاد کارگاه بزرگ‌تر گسترش داده و به کار خود توسعه و رونق ببخشند.

بانوی کارآفرین اصفهانی از پخت نان فعالیت اقتصادی خودرا آغاز کرد/ تولید زعفران و قارچ در شرکت تعاونی تجلی سبز بانوان

برای کاشت برنج و این که آب کم مصرف شود، در سینی برنج را نشا کرده و سپس بعد از وجین کردن زمین و خارج کردن همه علف‌های هرز، نشا‌ها را به زمین منتقل کرده و برنج با کیفیت بالا کشت می‌کنیم که بسیار پرثمر است.

همچنین برای کشت زعفران، پیازها را از افراد تولید کننده در شهر «کاشان» برحسب مقیاس زمین تحویل گرفته و کاشتیم، چون نوع پیاز مرغوب و اصلاح شده بود محصول خوبی نیز برداشت کردیم.

بانوی کارآفرین اصفهانی از پخت نان فعالیت اقتصادی خودرا آغاز کرد/ تولید زعفران و قارچ در شرکت تعاونی تجلی سبز بانوان

دفاع پرس: محصولات ارگانیک خود را چگونه به فروش می‌رسانید؟

همه محصولات در بازار‌های محلی و در همان منطقه که تولید می‌شوند به فروش می‌رسانیم و برای توسعه محصولات خود، نیازمند مساعدت مسئولان هستم، در حال حاضر نیاز به فروش خارج از منطقه نداریم، سازمان‌های دولتی و مراکز خریدی که در اختیار دارند، می‌تواند بهترین زمینه فعالیت تولید کنندگان را رقم بزنند.

دفاع پرس: آیا در زمینه صنایع دستی هم فعالیت می‌کنید؟

بله، تهیه هفت‌سین‌های سنتی و کار‌های صنایع دستی با ابزار‌های مختلف هنری و نیز کار نقاشی (ویترای) را ابتدا به نسل جوان یاد دادم و سپس با کمک هنرمندان جوان، هر ساله برای ایام نوروز این کار‌های سنتی را برای فروش و ارائه در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان صنایع دستی قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار