با ارائه ۱۵۰ سند منتشرنشده؛

زندگی و زمانه شهید بهشتی کتاب می‌شود

مدیر انتشارات سایان از آماده‌سازی دایره‌المعارف مصور زندگی و زمانه شهید آیت‌الله بهشتی برای چاپ خبر داد.
کد خبر: ۲۸۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ - 08April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حامد کفاش مدیر انتشارات سایان در گفتگویی درباره اثر جدید این انتشارات اظهار داشت: کار متاخرمان، کتابی است که درباره زندگی و زمانه شهید بهشتی کار کرده‌ایم و امیدواریم که به زودی به چاپ برسد. این کتاب در ادامه انتشار کتاب هایی که درباره امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب، تاریخ جنگ تحمیلی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چاپ کردیم و با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه منتشر می‌شود.

وی افزود: از تابستان سال ۶۰ که شهید بهشتی به شهادت رسید تا امروز، کتاب و اثر کاملی زندگی و زمانه وی را تشریح کند، منتشر نشده و این ضعف به طور کامل حس می شد. این در حالی است که ایشان یکی از ارکان نظام بوده و این روزها، خیلی ها از زندگی اش خبر ندارند. به علاوه مشکل دیگری که وجود داشت، این بود که ما عادت به ساخت هاله ای از تقدس و کارهایی داریم که پس از شهادت چهره ها انجام می دهیم. درباره شهید بهشتی هم این اتفاق افتاده و بیشتر مخاطبان، اطلاعی از مسائل واقعی زندگی ایشان ندارند و در این زمینه شفاف سازی نشده است.

این مدیر نشر در ادامه گفت: در دایره المعارف مصوری که مشغول آماده سازی اش هستیم، بحث رفتن شهید بهشتی به هامبورگ در سال ۴۴ تا سال ۴۹ که به ایران باز می گردد، مطرح شده است. وی از سال ۴۹ تا ۵۷ در ایران و بطن نهضت انقلاب قرار داشته است. ایشان در این مدت عضو شورای انقلاب اسلامی بوده و اسفند سال ۵۸ با حکم امام خمینی (ره) رئیس دیوان عالی کشور شد. در تولید این کتاب سعی شده از مستندات استفاده شود؛ هم از حیث تصاویر هم اسناد مکتوب. از این منظر این دایره المعارف مصور، اولین کتاب انتشارات سایان است که حداقل حدود ۱۵۰ سند منتشرنشده در آن ارائه می شود؛ از دستخط های شهید بهشتی گرفته تا دیگر اسنادی که از سال ۵۷ تا ۶۰ در تاریخ انقلاب به وجود آمده اند. سعی هم کردیم که اسناد مورد نظر، فقط مربوط به انقلاب نباشند و از سندهای جریان اپوزوسیون و مخالف نیز برای این کتاب بهره برده ایم.

کفاش همچنین گفت: برهه ای از تاریخ انقلاب که کتاب پیش رو به آن می پردازد، بسیار جذاب و چالشی است. بسیاری از سندهای ارائه شده در این کتاب، مربوط به شهید بهشتی نیستند بلکه در رابطه با زمانه وی هستند. این کتاب که توسط جعفر شیرعلی نیا گردآوری و تالیف شده، ۳۵۰ صفحه دارد که به صورت مصور و تمام رنگی عرضه می شود. بازه زمانی کتاب هم مربوط به زمان تولد شهید بهشتی در سال ۱۳۰۷ تا زمان آمدنش به حوزه اصفهان، قم و تهران و در نهایت شهادتش در سال ۱۳۶۰ می شود. زندگی شهید بهشتی حتی در بحث ملی شدن صنعت نفت نیز حاوی مستنداتی است و آن دوران را درک کرده است. او در دادگاه های مصدق و بازرگان هم حضور داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب مورد نظر با عنوان «روایتی از زندگی و زمانه آیت الله سید محمد حسینی بهشتی» چاپ می شود و امیدواریم که به نمایشگاه کتاب تهران برسد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار