منیژه آرمین:

رد پای حماسه حضور مردم در داستان‌های انقلاب جاری است/ ارتقای کمّی و کیفی آثار در دهمین جشنواره داستان انقلاب

دبیر علمی دهمین جشنواره داستان انقلاب با بیان این که رد پای حماسه حضور مردم در داستان‌های انقلاب جاری است، گفت: دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب از لحاظ کمّی و کیفی سطح بالاتری نسبت به دوره‌های قبل داشت.
کد خبر: ۲۸۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ - 08April 2018

به گزاش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «منیژه آرمین» دبیر علمی دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب با اشاره به تغییرات این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل، اظهار داشت: این دوره از لحاظ کمی و کیفی سطح بالاتری نسبت به دوره های گذشته داشت. بعد از مطالعه داستان های منتخب متوجه شدم که آثار از لحاظ مضمون و ساختار، تفاوت قابل توجهی با آثار قبل دارند که در تازگی مضامین، بهبود ساختار داستان ها و نگاه عمیقی است که در داستان ها به موضوع انقلاب صورت گرفته است.

دبیر دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاع رسانی به مخاطبان کمی دیرتر از سال گذشته انجام شد، اما با استقبال چشمگیری رو به رو شدیم. نکته دیگر این است که جوانانی که اصلا انقلاب را ندیده و حال و هوای آن را حس نکرده اند، وارد عرصه داستان نویسی شده و توانستند روح انقلاب را درک کنند که این موضوع جای بسی خوشحالی دارد. چراکه به این معنا است که انقلاب یک جریان پویا و فراموش نشدنی است.

آرمین با اشاره به خروجی جشنواره داستان انقلاب توضیح داد: خوشبختانه تمام آثاری که انتخاب شده، چاپ می شوند و این نشان دهنده ارزش ادبی و داستانی این آثار است.

وی با اشاره به اهمیت برهه انقلاب اسلامی در تاریخ ایران و تاریخ ادبیات کشورمان افزود: این اتفاق بر تاریخ ادبیات داستانی ایران تاثیرگذار است، اما انتظار من به عنوان کسی که این فرهنگ را درک کرده، بیش از اینهاست، یعنی داستان انقلاب به عنوان یک پدیده غالب و مطرح، به خودی خود دارای ارزش و اعتبار است و باید به طور مستقل یک دبیرخانه داشته باشد. همچنین برگزاری جشنواره داستان انقلاب به یکبار در سال معطوف نشود. بلکه ارتباط با نویسندگانی که با موضوع انقلاب سر و کار دارند، تعاملی مستمر باشد.

این نویسنده با اشاره به ارتقای کیفی بخش رمان نوجوان گفت: رمان نوجوان رشد بسیار خوبی داشته است، اما درمورد داستان کوتاه چه در بخش نوجوان و چه در بخش بزرگسال با آثار برجسته ای رو به رو نشدیم، داستان کوتاه آنطور که باید جای خود را در داستان انقلاب پیدا نکرده است.

دبیر علمی دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب با اشاره به شاخصه های هنر انقلاب گفت: هنرانقلاب زاییده حماسه است و یکی از ویژگی های مهم حماسه در انقلاب، حضور مردم است. به دلیل اینکه این حضور پر رنگ بوده، ردپای آن در داستان های انقلاب هم حس می شود.

وی افزود: مساله دیگر هم وجود تحرک و پویایی در داستان های انقلابی است. به نظر می رسد جریان حماسی باید در ساختار داستان هم حضور داشته باشد.

گفتنی است، برگزیدگان دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب فردا (دوشنبه 20 فروردین ماه) در افتتاحیه چهارمین هفته هنر انقلاب معرفی می شوند. هفته هنر انقلاب از تاریخ 20 الی 26 فروردین ماه در حوزه هنری برگزار می شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار