وضعیت «حمایت از کالای ایرانی» در نظام سلامت؛

کالاهای سلامت‌محور که مشابه داخلی دارند باید معرفی شوند

حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی در حوزه محصولات سلامت‌محور نه تنها می‌تواند باعث کاهش وابستگی به کشورهای خارجی شود بلکه می‌تواند با تکیه بر توان پژوهشگران و محققان جوان ایرانی، زمینه اشتغال آن‌ها را در داخل کشور فراهم کند.
کد خبر: ۲۸۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ - 09April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رواج مصرف و استفاده از کالاهای خارجی در کشور طی سال‌های اخیر در میان مردم جامعه و صنایع مختلف رواج یافته است به‌طوری که یکی از علل افتادن سایه رکود بر اقتصاد کشور را می‌توان بی‌توجهی به استفاده از محصولات تولیدی تولیدکنندگان داخل کشور دانست؛ بر همگان آشکار است که حمایت از تولید کنندگان داخلی نه تنها می‌تواند باعث رونق اقتصادی در کشور شود بلکه در کاهش وابستگی کشور به بیگانگان نیز اثر بسزایی خواهد داشت.

توجه رهبر معظم انقلاب به موضوع حمایت از نیروی انسانی، کارخانجات و تولید کنندگان داخلی باعث شد تا ایشان سال 1397 را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب طی سخنرانی که در ابتدای سال جاری در حرم مطهر امام رضا (ع) داشتند در این خصوص اظهار داشتند: وجود برخی عیوب اساسی در سبک زندگی مردم از جمله «اسراف، مصرف‌گرایی، رفاه‌طلبی افراطی و اشرافی‌گری»، و همچنین «مصرف جنس خارجی» موانع بعدی مورد اشاره رهبر انقلاب اسلامی در زمینه پیشرفت ملت ایران بود.

همه باید بر اقتصاد ملی و مصرف جنس داخلی تعصب داشته باشند

ایشان تأکید کردند: همه باید بر اقتصاد ملی و مصرف جنس داخلی تعصب داشته باشند و اگر جوانان همان‌قدر که در فوتبال و طرفداری از آبی و قرمز یا برخی باشگاه‌های خارجی تعصب دارند، بر اقتصاد داخلی و استفاده از تولید ملی نیز متعصب باشند، اقتصاد کشور اصلاح خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به تبیین اهمیت، الزامات و راههای تحقق شعار سال جدید یعنی «حمایت از کالای ایرانی» پرداختند.

ایشان در مقدمه این بحث با ردّ دیدگاهی که معتقد است تعیین شعار سال به علت عمل‌نکردن مسئولان بی فایده است، افزودند: مطرح کردن شعارهای سالانه با دو هدفِ: «جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجه دادن افکار عمومی به مسائل و نیازهای مهم کشور» صورت می‌گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی، کالای ایرانی را از این جهت که «محصول نهایی برنامه ریزی، سرمایه گذاری و کار و ابتکار قشرهای مختلف مردم و مسئولان است»، با عظمت و مهم خواندند و افزودند: فعالان اقتصادی و تولیدگران با «سرمایه گذاری»، مسئولان با «برنامه ریزی»، جوانان با «دانش و طراحی» و کارگران با «کار و تلاش»، محصولی به جامعه ارائه می کنند که مردم نیز علاوه بر نقش آفرینی در تولید، باید با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی از محصول نهایی این زنجیره کار و تلاش حمایت کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در زمینه چگونگی حمایت از کالای ایرانی نیز نکاتی کاربردی بیان کردند. «برنامه ریزی برای افزایش تولید»، «ارتقای کیفیت کالاها»، «انطباق بانیازهای روز و سلایق مردم»، «ارزان تمام شدن و رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی با اجناس خارجی» از جمله این نکات بود.

خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می شوند

ایشان «بازاریابی صادراتی» را از دیگر راه‌های حمایت از کالای ایرانی برشمردند و با اشاره به وظایف سنگین وزارت خارجه، مسئولان بازرگانی و فعالان اقتصادی افزودند: اگر بتوانیم 20 درصد نیاز بازارهای 15 همسایه ایران را با کالای مرغوب ایرانی تأمین کنیم، در ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی گام‌های مهمی برداشته ایم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای پس از تبیین چرایی و راه‌های حمایت از کالای ایرانی به موضوع الزامات و زمینه های تحقق شعار سال پرداختند. «اقدام دولت در مدیریت جدی واردات» (چه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی) و «خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می شوند یا قابل تولید هستند» اولین تأکید رهبر انقلاب در این بحث بود.

اشتغال‌زایی با حمایت از کالای ایرانی

البته تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه‌ای برای مصرف کنندگان نبوده بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین‌تر، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند. تولید کننده باید مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به اوبدهد و مصرف‌کننده هم از این محصولات حمایت کند.

یکی از بازارهایی که باید موضوع حمایت از کالای ایرانی در آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد موضوع حمایت از محصولات و کالاهایی است که در حوزه بهداشت و درمان کشور به مصرف می‌رسند.

توجه و حمایت از شرکت‌های تولید کننده داخلی اعم از کارخانجات داروسازی، تجهیزات پزشکی،صنایع مهندسی و... نه تنها می‌تواند باعث کاهش وابستگی به کشورهای خارجی شود بلکه می‌توان با تکیه بر توان پژوهشگران و محققان جوان ایرانی زمینه اشتغال آن‌ها در داخل کشور را فراهم و با ارتقای کیفیت این محصولات و فراهم کردن زمینه صادرات آن‌ها موجبات ارزآوری به کشور را نیز فراهم کرد.

منبع:‌ فارس

نظر شما
پربیننده ها