صیاد دل‌ها-6/ امیر هاشمی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مدیریت نظامی صیاد شیرازی مبتنی بر دانش و تجربه بود

جانشین هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی گفت: مدیریت نظامی صیاد شیرازی بر پایه علم، دانش، تخصص و تجربه بود. او مسائل علمی را در میدان عمل اجرا می‌کرد و در کلاس درس یکی از بهترین اساتید بود. برای یادگیری افسران نیز از جان و دل وقت می‌گذاشت.
کد خبر: ۲۸۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰ - 10April 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ «سیدحسام هاشمی» یکی از بهترین افرادی است که به واسطه سال‌ها آشنایی با شهید صیاد شیرازی و انجام مسئولیت در هیئت معارف جنگ می‌تواند به صورت جامع و کامل به ویژگی‌های مدیریتی و رفتاری این شهید بپردازد که ماحصل گفت‌وگوی ما با وی را در ادامه می‌خوانید.

مدیریت نظامی صیاد شیرازی مبتنی بر دانش و تجربه بود

شهید صیاد شیرازی یک فرد نظامی بود که ارزش‌های مکتبی، اخلاقی و معیارهای فرماندهی را به طور توامان با هم داشت. شخصیت این شهید بزرگوار به گونه‌ای بود که هر کس با او مانوس می‌شد حتی برای یک ساعت، تحت تاثیر شخصیت نافذ وی قرار می‌گرفت.

شهید صیاد در میان ارتشی‌ها به فرماندهی دانا، توانا، هوشمند، مسئولیت پذیر، دارای قدرت تجزیه و تحلیل، همتی بلند و در عین حال شجاع و جسور و با کفایت و قاطع مشهور بود. برادران سپاهی ما شهید صیاد را یاوری مخلص، دلسوز، کمک‌رسان در امور سازماندهی، آموزش و میدان دادن در عرصه عمل به برادران پاسدار در صحنه رزم می‌شناختند.

بسیجی‌ها وی را بسیجی مخلص و به دور از حاشیه معرفی می‌کردند و روحانیون و علمای ما شهید صیاد را انسانی انقلابی، با تقوا، مخلص، متعهد و متعبد و عاشق ولایت و انقلاب و نظامی می‌شناختند و از طیف‌های مختلف دانشگاهی، روستایی، روحانی، سپاهی، بسیجی و جهادی به ایشان محبت می‌ورزیدند.

مدیریت نظامی صیاد شیرازی مبتنی بر دانش و تجربه بود

صیاد چون برای خدا کار می‌کرد و همه فکر و ذکرش به انجام وظیفه در راه خدا بود لذا حق تعالی نیز مهر و محبت او را در دل همه افراد انداخته بود.

شهید صیاد شیرازی پیش از انقلاب نیز به عنوان یک افسر نظامی مذهبی در ارتش شناخته می‌شد و همه از این حیث او را می‌شناختند. ایشان حرکت انقلابی خود را همگام با مردم از سال 56 و بعد از شهادت آقا مصطفی در ارتش شروع کرد و این فعالیت بخصوص از مهر سال 57 نمود بیشتری پیدا کرد.

شهید صیاد نقش موثری در سازماندهی نیروهای حزب اللهی ارتش برعهده داشت و در تبیین و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی در ارتش نیز از عاملان موثر بود و همین مسئله موجب شد تا ارتباط وی با جامعه روحانیت و افراد انقلابی ویژه و درخور توجه باشد.

مدیریت نظامی صیاد شیرازی مبتنی بر دانش و تجربه بود

شهید صیاد بعد از انقلاب تقریبا کنترل و مهار پادگان‌ها را با کمک دوستانش عهده‌دار بود و افرادی دیگری مثل شهید نامجو و شهید کلاهدوز نیز مهار و حرکت انقلابی در ارتش را به دست گرفته بودند؛ بنابراین ایشان در نگهداری یگان‌های ارتش و سازماندهی ارتش، در همان اوایل انقلاب یکی از موثرین بود و بعد از اینکه ارتش به انقلاب پیوست و به بازوی توانای انقلاب تبدیل شد می‌بینید که استکبار جهانی اولین نقطه‌ای را که مورد هجمه قرار داد و به آن طمع داشت، ارتش بود. لذا اولین حمله ناجوانمردانه در اسفند سال 57 علیه ارتش صورت گرفت و اولین شهید ترور انقلاب یک ارتشی به اسم سپهبد شهید قرنی بود.

امام (ره) تضعیف ارتش را حرام اعلام کردند و شهید صیاد شیرازی در تقویت ارتش و سایر نیروها نقش موثری ایفا کرد. ارتش در سایه پشتیبانی حضرت امام (ره) و یارانی چون صیاد شیرازی جانی دوباره گرفت. شهید صیاد در کنار شهیدان نامجو و کلاهدوز و دیگر فرماندهان از عاملان تاسیس سپاه پاسداران بود و بعد از تشکیل آن نیز یکی از مهمترین عناصر تقویت وحدت و همدلی میان ارتش و سپاه محسوب می‌شد.

علم و دانش اولین شاخصه شهید صیاد بود. او آموزه‌ها و دوره‌های نظامی را در دانشگاه‌های افسری داخل و خارج کشور گذارنده بود، هم در داخل و هم در خارج از کشور همواره جزو افسران کارآزموده و ممتاز بود.

مدیریت نظامی صیاد شیرازی مبتنی بر دانش و تجربه بود

مدیریت نظامی ایشان بر پایه علم، دانش، تخصص و تجربه بود. ایشان مسائل علمی را در میدان عمل اجرا می‌کرد و در کلاس درس یکی از بهترین اساتید بود و برای یادگیری افسران از جان و دل وقت می‌گذاشت و بنده چون زمانی شاگرد ایشان بودم این را به خوبی به یاد دارم.

شهید صیاد شیرازی از نظم، انضباط، شایستگی، کفایت و سعه صدر خاصی برخوردار بود و حسن سابقه‌ا‌ش باعث شد تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عین جوانی فرماندهی نیروی زمینی را به عهده بگیرد.

در پرونده خدمتی ایشان کم کاری، پارتی بازی و این گونه موارد به هیچ وجه دیده نمی‌َشود و باید عنوان کرد که جدیت و پشتکار، دوراندیشی و همت بلندی که داشت از وی افسری نظامی، آبدیده و قوی ساخته بود. او فرماندهی شجاع بود که در برابر مشکلات استقامت داشت و روزهای سخت جنگ را تحمل می‌کرد و با قاطعیت در تصمیم گیری‌ها و خطرپذیری‌هایی که داشت، بارها در خطوط مقدم حضور پیدا کرد و بر همین اساس چندین بار مجروح شد.

متملقان و چاپلوسان نزد او جایگاهی نداشتند. از معیارهای ارزشی و اخلاقیش سخاوت، وفاداری، تواضع، امانتداری، صبر و بردباری، عدالت طلبی، انصاف، گشاده رویی و دقت در انتخاب دوستان بود. همچنین از ارزش‌های مکتبی این شهید بزرگوار تقوا، اخلاص در عمل، اهمیت به نماز اول وقت، توانایی در کنترل نفس و انجام کار برای رضای خدا بود.

یکی از اقدامات ماندگار شهید صیاد شیرازی در ارتش تشکیل هیئت معارف جنگ بود. وی در اولین سال‌های بعد از جنگ این دغدغه را داشت که تجربیات به دست آمده از جنگ از دست نرود و لذا در سال 70 هیئت معارف جنگ را تشکیل داد تا این تجربیات و دستاوردهای ناب به حافظه تاریخ سپرده نشود و در میان افسران جوان جاری و ساری شود.

مدیریت نظامی صیاد شیرازی مبتنی بر دانش و تجربه بود

هیئت معارف جنگ با دو هدف از سوی وی تاسیس شد، اول تدوین تاریخ جنگ و دوم انتقال تجربه پیشکسوتان دفاع مقدس به نسل جوان و همانطوری که مشاهده می‌کنیم هیئت معارف جنگ روز به روز رشد داشت و فرآگیر شد و افسران جوان ما را در مواجه با تهدیدات آبدیده و اعتماد بنفس‌شان را ارتقا می‌دهند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار