رویترز:

واشنگتن باید منتظر اقدام تلافی‌جویانه ایران باشد

برخی منابع به رویترز اعلام کردند که واشنگتن در صدد است حمله نظامی چندملیتی به سوریه را در واکنش به حمله اخیر شیمیایی به «دوما»ی دمشق مورد بررسی قرار دهد.
کد خبر: ۲۸۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ - 10April 2018

واشنگتن باید منتظر اقدام تلافی‌جویانه ایران باشدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مقامات آمریکایی روز دوشنبه (دیروز) به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که واشنگتن در حال بررسی پاسخ نظامی چندملیتی به سوریه است.

واشنگتن بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی مدعی است که حمله شیمیایی بامداد یکشنبه در «دوما» منطقه غوطه شرقی سوریه توسط نیروهای دولت سوریه انجام گرفته است و در صدد است از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای حمله به دمشق استفاده کند.

بنا به گزارش رویترز، برخی کارشناسان، تأسیسات و تجهیزات کلیدی سوریه که ممکن است در این حمله نظامی چندملیتی هدف قرار گرفته شوند را لیست کرده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه وعده یک اقدام شدید علیه دولت سوریه را داد و گفت که به زودی تصمیمی درباره واکنش به حمله تسلیحات شیمیایی شهر دوما که به کشته شدن دستکم 60 نفر و زخمی شدن یکهزار نفر دیگر منجر شد، اتخاذ خواهد کرد.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود،هیچ‌گونه برنامه و طرح آمریکا درباره حمله به سوریه را فاش نکردند اما تصریح کردند که گزینه‌های نظامی علیه دمشق در حال بررسی و در دست اقدام است.

طبق این گزارش، کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا حاضر نشدند در خصوص گزینه‌های خاص یا اقدام نظامی که برای سوریه در نظر گرفتند، اظهارنظر کنند.

کارشناسان امور جنگ سوریه می‌گویند که فرانسه و شاید حتی بریتانیا و همپیمانان آمریکا در خاورمیانه به عنوان شرکای احتمالی واشنگتن در هرگونه حمله نظامی این کشور به سوریه باشند.

بنا به گزارش رویترز، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در ماه فوریه در خصوص حمله نظامی به سوریه هشدار داده بود.

«کارن پیرس» سفیر بریتانیا در سازمان ملل به خبرنگاران گفته است که انگلیس »ترجیح می‌دهد که با یک تحقیق مناسب» آغاز کند اما ادامه داد که تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد و لندن با آمریکا و فرانسه در تماس نزدیک خواهد بود.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که معتقدند که یک حمله شیمیایی قطعاً رخ داده است اما واشنگتن همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات است.

ترامپ گفته است که در خصوص اینکه چه کسی دقیقاً این حمله شیمیایی دوما را انجام داده است، روشن شده است اما توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

کارشناسان می‌گویند که حمله چندملیتی آمریکا احتمالاً بر تأسیساتی در سوریه متمرکز خواهد بود که با گزارشات پیشین از حملات سلاح‌های شیمیایی مرتبط است.

این کارشناسان می‌گویند که ممکن است حملاتی به پایگاه هوایی ضمیر که محل استقرار بالگردهای «ام آی 8» سوریه است، صورت گیرد.

این گزارش می‌افزاید، ممکن است پایگاه هوایی حمیمیم واقع در شمال غربی سوریه در حمله احتمالی آمریکا هدف قرار گرفته شود.

با اینحال، «جنیفر کافیریلا» از موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن هشدار داده است که آمریکا باید منتظر اقدامات متقابل و انتقام‌جویانه باشد؛ بخصوص آنکه اگر حملات آمریکا به سوریه، هزینه‌های نظامی برای ایران یا روسیه به همراه داشته باشد.

وی اینگونه توضیح داد: «آمریکا باید به این مسئله بیاندیشد که ممکن است اسد، یا روسیه یا ایران در اقدامی تلافی‌جویانه، علیه نیروهای مستقر شده آمریکا تنش برپا کنند».

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار