مهدی اسلامی:

سیستم نظارت همگانی روی اپلیکیشن‌های اجتماعی در تمام دنیا وجود دارد/ کشور‌ها مردم را از حضور در پیام‌رسان‌های مسئولیت‌ناپذیر نهی می‌کنند

رئیس مرکز اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در انگلستان و کره جنوبی شکایت بابت تضییع حقی از یک شبکه اجتماعی حداکثر ظرف دو روز جواب داده می‌شود و حتی در کره در صورت عدم پاسخگویی شبکه، موضوع تا سطح معاون رئیس جمهور پیش می‌رود.
کد خبر: ۲۸۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ - 10April 2018

سیستم نظارت همگانی روی اپلیکیشن‌های اجتماعی در تمام دنیا وجود دارد/ کشورها مردم را از حضور در پیام‌رسان‌های ‌مسئولیت‌ناپذیر نهی می کنندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مهدی اسلامی رئیس مرکز اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که تلگرام چه تهدیدات ملموسی برای کاربران دارد که واقعا مردم باید بابت آنها نگران باشند؟ اظهار داشت: تمامی پیام‌رسان‌ها از جمله داخلی و خارجی می‌توانند تهدیداتی داشته باشند که ناشی از نگاه صرفاً فناورانه به پیام‌رسان‌ها به جای نگاه اجتماعی است.

پیام‌رسان‌ها یک مقوله اجتماعی است نه صرفا فناورانه

وی ادامه داد: به این معنا که در کنار نگاه ابزار محور، باید قوانین و مقرراتی برای نظارت و پیگیری امور پیام‌رسان‌ها تحت نظارت کلان کشور برای حفظ حقوق مردم وجود داشته باشد تا اطلاعات مردم صیانت شود، اگر حقی ضایع شده برگردانده شود، مالکیت فکری و معنوی محتوا رعایت شود و اگر محتوای غیرمجاز توسط کاربران یا مدیران شبکه‌ها نشر داده شد امکان برخورد با نشر دهندگان آنها فراهم باشد.

استفاده از پیام رسان‌ها نیازمند سواد مجازی است

اسلامی گفت: استفاده از پیام رسان‌ها نیازمند سواد و آگاهی مجازی و باید افراد برای استفاده از این پیام‌رسان‌ها توانمند شوند و روش استفاده از این ابزار را یاد بگیرند.

به گفته وی، موضوع ضرورت توانمند سازی در فضای مجازی و برخورداری از سواد مجازی، صرفاً متوجه پیام‌رسان‌ها نیست، بلکه امروز حتی بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیز قابلیت پیام‌رسانی دارند و جنبه اجتماعی پیدا می‌کنند، مانند اپلیکیشن ways که کاربران می‌توانند در آن پیام بفرستند یا به دیگران اطلاع‌رسانی کنند.

حتی بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیز قابلیت پیام‌رسانی دارند

رئیس مرکز اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درباره این اپلیکیشن‌ها نیز کاربران باید توانمند شوند تا برای مثال بدانند که تا چه می‌توانند به یک اپلیکیشن اعتماد کنند، در واکنش به شایعات چه رفتاری باید داشته باشند؟ بسته به اینکه اطلاعات اپلیکیشن در خارج یا داخل نگهداری می‌شود، چه اطلاعاتی را روی آن قرار دهند، از چه قابلیت های یک این اپلیکیشن استفاده کنند، درباره فرهنگ کپی پیست رفتار صحیح از خود به خرج دهند و آموزش های لازم درباره موضوعات این چنینی دیگر را بیاموزند.

وی ادامه داد: برای مثال چندی پیش یک اپلیکیشن مکان محور در کشور باب شده بود که مردم بدون اطلاع از پیشینه این اپلیکیشن و محل نگهداری داده‌های آن، بیش از حد به آن اعتماد کرده بودند.

در تمام دنیا سیستم نظارت همگانی بر فعالیت اپلیکیشن‌های با ماهیت اجتماعی وجود دارد

اسلامی ادامه داد: در تمام دنیا سیستمی برای نظارت همگانی بر فعالیت اپلیکیشن‌هایی که ماهیت اجتماعی دارند وجود دارد تا تجاوزی به حق کاربران نشود و اگر حقی از کسی ضایع شد قابل پیگیری باشد.

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: برای مثال در انگلستان شکایت از یک شبکه اجتماعی حداکثر ظرف دو روز جواب داده و نتیجه آن مشخص می شود. همچنین در کشور کره جنوبی اگر کاربری از یک شبکه اجتماعی شکایت کند و مدعی تضییع حق‌اش باشد، در کمتر از دو روز باید شبکه اجتماعی مربوطه پاسخ دهد و در صورت عدم پاسخگویی این موضوع تا سطح معاون رئیس جمهور اطلاع داده می‌شود که به شکایتی از حقوق شهروندان در شبکه‌های اجتماعی رسیدگی نشده است.

شبکه‌ای که از مقررات کشوری تمکین نکند توسط مسئولان تأیید و تبلیغ نمی شود و مردم هم از مراجعه به آن نهی می‌شوند

وی اظهار داشت: بدیهی است که در حاکمیت کشورها شبکه‌ای که از مقررات کشور مربوطه تمکین نکند از سوی مسئولان تأیید و تبلیغ نمی شود تا زمانی که اعتماد اولیه را به وجود آورد.

وی افزود: همچنین علاوه بر اینکه بخش‌های دولتی خدمات آن شبکه را تأیید یا تبلیغ نمی‌کنند، مردم نیز از مراجعه به این پیام‌رسان‌ها نهی می‌شوند.

اسلامی تصریح کرد: اما نهی کردن مردم از مراجعه به پیام‌رسانی که احقاق حقوق شان در آن میسر نیست، ابزار مدیریتی منطقی نیاز دارد، برای مثال اگر در کشور انگلستان دغدغه توسعه اشتغال دیجیتال وجود دارد، برای کسب و کار از بخش خصوصی که خواستار فروش خدمات آنلاین علاوه بر ارائه خدمات فیزیکی است، بازاری مطمئن برای حضور آنلاین تهیه می‌شود.

رئیس مرکز اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به این کسب و کارها خدمات زیرساخت رایگان، آموزش، تخفیف مالیاتی و تبلیغات ارایه می شود 24 ساعته شبانه‌روز حمایت می‌شوند. نباید بخش خصوصی را بدون سواد مجازی رها کرد و فقط مانع از حضور در فضای غیرایمن شد. نمی‌توان به بخش خصوصی گفت این پلت‌فرم جدید برای کار است اگر خواستی فعالیت کن اگر نخواستی کسب و کارت را عوض کن، بلکه نگاه حاکمیت به بخش خصوصی باید نگاه پدر دلسوز باشد.

وی تأکید کرد: ‌امروز موضوع سواد دیجیتال یک مقوله مهم در کشور است که با توجه به اولویت اشتغال‌زایی در سیاست‌های کلان کشور و جهت‌گیری اشتغال به سمت فضای مجازی، بسیار به آموزش سواد دیجیتال نیازمندیم.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها