یادداشت/ مصطفی اسلامی

چرا اسرائیل به سوریه حمله کرد؟

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بدون اینکه اشاره‌ای به حمله داشته باشد، اعلام کرد که نیروی هوایی این رژیم از عملیات خود در سوریه بازگشته است؛ که این خود اذعان تلویحی به مسئولیت این رژیم در این حمله است.
کد خبر: ۲۸۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ - 10April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بامداد روز دوشنبه، تلویزیون سوریه گزارش داد چندین موشک، احتمالاً توسط آمریکایی‌ها به سمت پایگاه هوایی «تیفور» (فرودگاه نظامی «تیاس» معروف به فرودگاه «تیفور T4» بزرگ‌ترین فرودگاه نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی این کشور به شمار می‌رود که در استان حمص و در 60 کیلومتری شهر تاریخی تدمر واقع شده است) در حومه حمص شلیک شده است.

چند دقیقه بعد رسانه ها از حمله اسرائیل به سوریه خبر دادند. این فرودگاه 54 آشیانه و یک باند اصلی و دو باند فرعی (به طول سه کیلومتر) دارد. پیشتر برخی کاربران فضای مجازی از شنیده شدن صدای عبور جنگنده‌هایی از آسمان لبنان خبر داده‌ که ظاهراً در حال حرکت به سمت سوریه بوده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد، جنگنده‌های «اف-15» رژیم صهیونیستی از طریق حریم هوایی لبنان به پایگاه هوایی «تیفور» (T-4) سوریه حمله کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پدافند هوایی ارتش سوریه پنج موشک شلیک شده را منهدم و پنج موشک نیز به غرب پایگاه هوایی تیفور در استان حمص سوریه اصابت کرده است. همچنین خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز با تأیید این خبر، به نقل از یک مسئول نظامی اعلام کرد که «تجاوز اسرائیل به پایگاه هوایی تیفور با هواپیماهای نوع اف-15 انجام شد که چند موشک از حریم لبنان [به سوریه] شلیک کرد.» در همین خصوص وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بدون اینکه اشاره ای به حمله داشته باشد، اعلام کرد که نیروی هوایی این رژیم از عملیات خود در سوریه بازگشته است. که این خود اذعان تلویحی به مسئولیت این رژیم در این حمله است.

بهانه مضحک حمله شیمیایی به دوما

یکی از طنزهایی که در روزهای اخیر صورت گرفته این بوده که اسرائیلی ها که در همین ساعت ها و روزهای اخیر در حال قتل عام فلسطینیان هستند، ادعا می کنند که حمله شیمیایی توسط دولت سوریه اتفاق افتاده و این یک نسل کشی است! برای مثال اسحاق یوسف، خاخام اعظم اسرائیل روز یکشنبه در واکنش به حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه گفت: یک نسل‌کشی در سوریه در حال ارتکاب است و تأکید کرد که ما به عنوان یهودیان، مسئولیتی اخلاقی برای توقف خونریزی در جنگ سوریه داریم!

برنامه ریزی برای حملات لفظی علیه دولت سوریه در حالی صورت می گیرد، که دولت سوریه بارها از در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی توسط تروریست ها خبر داده بود و گزارش های مفصلی در این خصوص به سازمان ملل متحد مبنی بر احتمال استفاده از این سلاح ها توسط نیروهای تروریستی داده بود. اما سازمان ملل ترجیح داد صدای مقامات سوری در این خصوص را نشنود و قدرت های بزرگ شروع به بهره برداری از این موضوع برای رسیدن به مطامع خود کنند. به همین دلیل است که آمریکایی ها، انگلیسی ها، آلمانی ها و فرانسوی ها شروع به حملات لفظی به سوریه می کنند و اسرائیل را مامور حمله نظامی به این کشور کرده اند. در همین خصوص سخنگوی دولت آلمان مدعی شد شواهدی در دست است که نشان می‌دهد دولت بشار اسد در حمله شیمیایی اخیر در دوما دست دارد.

پیرامون همین موضوع بود که وزیر خارجه روسیه با اعتراض به غرب، وادار به عکس العمل شد و اشاره کرد که «اقدامات غرب در متهم کردن دولت سوریه به انجام حمله شیمیایی دوما فتنه‌انگیزی است. ارتش روسیه درباره اقدامات تحریک‌آمیزی هشدار داده است که با استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در حال انجام است و طوری طراحی شده است که دمشق مقصر جلوه داده شود.»

برای چه اسرائیل به سوریه حمله کرد؟

حمله اسرائیل به سوریه در روز دوشنبه را باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. یکی از این ابعاد این است که چرا اسرائیلی ها تصور می کنند که حمله به سوریه با منافع آن ها در منطقه همگن است. برای پاسخ به این سوال بایستی به ذهنیت اسرائیلی ها در خصوص مسائل سوریه اشاره کنیم. اسرائیل به طور کلی سوریه را بدون ایران و به صورت کشوری بی ثبات و اسیر ناآرامی، سرزمینی بدون حاکمیت و تمامیت ارضی یکپارچه می خواهد. در این چارچوب است که اسرائیل در فضای حمله تروریست ها به سوریه نقش کاتالیزوری برای آن ها را ایفا می کند و تمایل شدید دارد تا وضعیت سوریه به ثبات نرسد. ماجرای حمایت های لجستیکی و اطلاعاتی که اسرائیل از تروریست های داعش در طول حیات منحوسشان در سوریه داشت، نشان دهنده این بود که اسرائیل در خصوص داعش چه راهبردی دارد.

بعد از اینکه پایان داعش اعلام شد، یکی از مهمترین مشکلات اسرائیل این بود که چگونه صحنه سوریه را «درگیر آشوب» نگه دارد. وضعیت فعلی سوریه، وضعیتی است که گروه تروریستی داعش که بخش زیادی از سرزمین های سوریه را در دست داشت، حالا بدون سرزمین شده، گروه های دیگر تروریستی هر یک با نام و نشانی در حال اعمال تروریستی هستند و انسجامی ندارند. وضعیت در برخی از مناطق نزدیک به پایتخت، سبب شده است تا برخی بازیگران بین المللی که تاکنون به دنبال از بین بردن حکومت مشروع سوریه با اقدامات تروریستی و نیابتی بودند، به فکر استفاده از «ابزارهای بشردوستانه» برای «مهار سوریه» و ایجاد فشارهای بین المللی بر حکومت افتاده اند. مسائلی که در غوطه شرقی به وجود آمد به واقع گام برداشتن طرف های خارجی بر روی همین فضایی است که این ابزارها برای آن ها فراهم کرده اند. حالا هم در دوما همین سناریو در حال تکرار است. آمریکا و اسرائیل با طرح مسائل نخ نما شده ای شبیه به حمله شیمیایی اسد به غیرنظامیان به دنبال بین المللی کردن مسئله استفاده دولت سوریه از ابزارهای غیرانسانی هستند تا آن چه را که با اقدامات تروریستی به دست نیاوردند بتوانند با اقدامات سیاسی و اجتماعی بین المللی به دست آورند.

حمله اسرائیل به سوریه همانطور که «ولادیمیر دژاباروف» سناتور ارشد روسیه و قائم‌مقام کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد، حمله غیرمنتظره بود که می تواند اوضاع منطقه‌ای را پیچیده‌تر کند. پیچیدگی از این حیث مطرح می شود که ناامن سازی سوریه توسط غرب را با استفاده از پازل های مکعب «عدم ثبات در سوریه به هر بهانه ای» را شفاف تر خواهد کرد.

تیفور چه اهمیتی برای اسرائیل دارد؟

اسرائیل با وجود اینکه می داند که حمله به پایگاه تیفور تلفات جانی قابل ملاحظه ای به دنبال ندارد، اما باز هم در حمله ای که به سوریه داشت، به این پایگاه شلیک کرد. از اخباری که در خصوص حمله اسرائیل به پایگاه هوایی سوریه منتشر شده است، و پشت سر هم قرار دادن برخی یافته ها در خصوص این پایگاه، چنین بر می آید که پایگاه تی فور، مورد توجه صهیونیست ها قرار گرفته است. در دهم فوریه گذشته هم این پایگاه هوایی هدف حمله قرار گرفت و ارتش رژیم صهیونیستی در آن زمان مدعی شد که این حمله در واکنش به نقض «حریم هوایی اسرائیل» توسط پهپاد ایرانی بوده است که از این فرودگاه در سوریه برخاسته بود.عناصر داعش در نوامبر سال 2014 این فرودگاه را محاصره کردند ولی نتوانستند آن را به اشغال خود درآورند. به نظر می رسد که تصور اسرائیل بر این است که این پایگاه محل استراتژیکی است که حتما بایستی مورد هدف قرار گیرد. به عبارت دیگر تصور اسرائیل بر این است که ایران از این پایگاه به عنوان مقر نیروها و پهپادهای خود استفاده می کند. در همین خصوص نهادی به نام دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است «14 نفر (شامل سربازان ایرانی) در حمله موشکی دیشب به پایگاه T-4 سوریه کشته شده اند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها