منیژه آرمین:

ایده‌آل‌های ما برای برگزاری جشنواره داستان انقلاب محقق نشد

منیژه آرمین با انتقاد از نگاه حوزه هنری به جشنواره داستان انقلاب گفت که به خواسته‌های وی برای برگزاری ایده‌آل این جشنواره جامه عمل پوشانده نشده است.
کد خبر: ۲۸۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ - 10April 2018

ایده‌آل‌های ما برای برگزاری جشنواره داستان انقلاب محقق نشدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مراسم پایانی دهمین دوره جشنواره داستان انقلاب عصر روز دوشنبه ۲۰ فروردین و همزمان با افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم منیژه آرمین دبیر هنری این دوره از جشنواره در سخنانی با اشاره به اینکه داستان انقلاب جریانی ادبی است که تحول در وجوه فردی و اجتماعی انسان را به نمایش می‌کشد و دریای ناشناخته و ژرف انسان را بازگو می‌کند، اظهار داشت: داستان انقلاب به عنوان یک گونه ادبی وجهه‌ای آسمانی و دینی دارد و البته هنر نیز در ذات خود امری است آسمانی جون به فطرت و کمال می‌پردازد.

این نویسنده ادامه داد: داستان انقلاب زاییده تفکری است که انسان را از درون و بیرون متحول می‌سازد داستان انقلاب هم برای ما وجهه‌ای حماسی دارد که به آثار ادبی ما در دوره پیش از اسلام باز می‌گردد که بهترینش داستان آرش و کاوه است و هم وجهه‌ای دینی دارد که به مفهوم جهاد و شهادت در آئین اسلام برمی‌گردد که مهمترینش حادثه عاشوراست.

آرمین با یادکردی از مرحوم امیرحسین‌فردی و آغاز شدن این جریان ادبی در مسجد جوادالائمه (ع) توسط وی، به انتقاد از نوع نگاه حوزه هنری به این جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره آن طور که شایسته این جایزه بود به آن توجه نشد. ما به معاون هنری سابق حوزه هر چه که ایده‌آل ما برای برگزاری این رویداد بود اعلام کردیم اما به هیچ کدام از آنها جامه عمل پوشانده نشد. حتی امروز طراحی دکور این صحنه برای اختتامیه این جشنواره مناسب نیست با این همه من فقط به داستان‌ها و آثاری که در این دوره خواندم دلخوشم.

وی ادامه داد: اگر به این فکر هستیم که گونه ادبی داستان انقلاب نیاز به استمرا دارد باید برای آن تمهیدی ویژه داشت. نباید به آن مقطعی نگاه کرد. این جایزه نیاز به یک دبیرخانه دائمی دارد و باید مستقل عمل کند و برنامه‌ریزی داشته باشد. به باور من هنوز برای این جشنواره جای حرف و پیشرفت بسیار موجود است.

وی همچنین از ضرورت توجه بیشتر به جریان داستان کوتاه نوجوان در جریان داستان‌نویسی انقلاب سخن گفت و از آنچه که حرکت از سطح به سوی عمق در جریان رمان نویسی انقلاب اسلامی نامید تجلیل کرد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها