بخش پایانی/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ریشه‌های اسلام‌هراسی در «اروپا» و راهکارهای مقابله با آن

اسلام‌هراسی در روابط جهان اسلام و غرب دستاویزی برای مداخلات هرچه بیشتر غرب در امور مسلمانان، نقض تمامیت ارضی آنان در سایه مداخلات بشردوستانه و تاراج منابع انرژی، معدنی و نابودی منابع انسانی این کشور‌ها بوده است.
کد خبر: ۲۸۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ - 10April 2018

ریشه‌های اسلام‌هراسی در اروپا و راهکارهای مقابله با آنبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، هراس از اسلام از دیرباز و از زمان ظهور اسلام وجود داشته است؛ اما امروزه اسلام‌هراسی در روابط جهان اسلام و غرب دستاویزی برای مداخلات هرچه بیشتر غرب در امور مسلمانان، نقض تمامیت ارضی آنان در سایه مداخلات بشردوستانه و تاراج منابع انرژی، معدنی و نابودی منابع انسانی این کشور‌ها بوده است. تفاوت اصلی اسلام‌هراسی در آمریکا و اروپا این است که اروپا دارای تاریخ استعماری طولانی در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیاست. این بدان معنی است که گفتمان نژادپرستانه در مورد مسلمانان، از لحاظ ایدئولوژیکی و در عمل در کشور‌های مختلف اروپایی، بسیار قوی‌تر است.

به عنوان مثال حمله ناپلئون به مصر در سال 1798 و تسخیر الجزایر و ایجاد مجموعه قوانینی که ابتدا در الجزایر و سپس در سایر مستعمرات فرانسوی اعمال شد که در آن جمعیت بومی از حقوق پایین شهروندی برخوردار بودند، نوعی تبعیض سیستماتیک ایجاد کرد که تبعات آن هنوز هم در جامعه فرانسوی خودنمایی می‌کند.

اسلام‌هراسی را می‌توان از نظر تاریخی از زمان ظهور اسلام و ترویج این دین نوظهور توسط قاصدانی که حضرت محمد (ص) به کشور‌های همسایه ارسال می‌کردند، دانست. ادیان مسیحیت و یهود که سال‌ها دین بلامنازع اغلب کشور‌ها بودند از ترویج اسلام که از سویی با دستورات بشردوستانه منبعث از سرشت پاک انسانی بود، مردم را به خود جذب می‌کرد و از سویی آنان را برای احقاق حقوق برحق خود به مبارزه فرا می‌خواند، ناخرسند بودند. این امر پایه‌های اولیه عناد بین مسلمانان و غیر مسلمانان پی‌ریزی کرد.

جنگ‌های بسیار طولانی بین مسلمانان و مسیحیان سبب شد، برداشت‌هایی نسبتاً پایدار و غالبا منفی در هر دو طرف نسبت به ماهیت و عملکرد طرف دیگر به وجود آورد. گسترش اسلام ورای شبه جزیره عربستان و الحاق برخی از کشور‌های اروپایی به امپراتوری بزرگ اسلام، موجی از ترس و وحشت را برای اروپا به وجود آورد؛ ترس از اینکه اگر مسلمانان در مقیاس وسیع‌تر به سرزمین‌های مسیحیان دست یابند چه حوادثی رخ خواهد داد. از سویی می‌توان دشمنی مسیونر‌های مذهبی اروپایی با اسلام و مسلمانان را در اشاعه تبلیغات منفی علیه اسلام مضاف بر علت دانست.

اگر بخواهیم به صورت اختصار به دلایل اسلام‌هراسی اروپائیان بپردازیم، آن‌ها عبارتند از:

1- رویارویی درازمدت مسلحانه اروپا در قبال مسائل جهان اسلام، در طی جنگ‌های صلیبی و دیگر منازعات فی مابین.

2- اقدامات برخی به اصطلاح خاورشناسان غربی در موضوعات اسلامی. این عده به بهانه تحقیق و اسلام شناسی، اهداف خصمانه‌ای با غرض ورزی‌ها، خیانت‌ها، تحریف‌ها، تهمت‌ها و خلاف واقع گویی‌های خود دنبال می‌کردند با این وجود خدمات ارزنده برخی از آنان در شناساندن اسلام قابل تقدیر است.

3- عدم تسلط کافی بر زبان عربی و معارف و حقوق اسلامی و دسترسی نداشتن برخی از منابع اصیل به ویژه کتب مستند که سبب سوء برداشت غربی‌ها از معارف اسلامی می‌شد.

4- اهمیت پیدا کردن اسلام به دلیل مهاجرت، افزایش زاد و ولد میان مسلمانان اروپا و گرویدن روز افزون به اسلام

5- ایدئولوژی اسلام‌سیاسی که برخی از گزاره‌های آن استبداد ستیزی، نفی سلطه پذیری، تأکید بر هویت اسلامی، تلاش برای برقراری نظام اسلامی و … می‌باشد. باید خاطر نشان کرد که اسلام سیاسی انواع متعددی دارد؛ اما وجه اشتراک آنان، اعتقاد به توانایی دین اسلام در پاسخ‌گویی به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجود در جهان امروز است.

6- اقدام خشونت‌آمیز مسلمانان تندرو، عاملی جدی برای اسلام هراسی در اروپا.

7- شکل‌گیری سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی رادیکال و فعالیت آن‌ها در جوامع اروپایی، گروه‌هایی همچون سلفی‌ها یا وهابیون.

8- تلاش نخبگان و نویسندگان ترویج دهنده اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در جوامع اروپایی نظیر اوریانا فالاچی نویسنده ایتالیایی که پس از حملات یازده انتقاد‌های گسترده‌ای از اسلام‌گرایان و فرهنگ عربی کرد و غرب را مورد انتقاد و نکوهش قرار داد که در واکنش به بنیادگرایی اسلامی ناتوان است و آنان را به مماشانت با بنیادگران متهم کرد.

ترویج دهندگان اسلام ستیزی به خوبی از رسانه‌های جمعی استفاده می‌کنند. تصویری را که آنان در رسانه‌ها از روحانیون جریان‌های تروریستی ارائه می‌دهند، مردان خشن و بی‌رحمی است که به زبان عربی حرف می‌زنند درحالی‌که پیشترفته‌ترین ادوات نظامی را در اختیار دارند تا علیه غرب مبارزه کنند.

پیامد‌های اسلام هراسی در اروپا

• احساسات منفی و آزار مسلمانان در جوامع اروپایی
• اعمال محدودیت بر رفتار و عمل به اعتقادات دینی مسلمانان و یا حتی ایجاد محدودیت در پوشش مسلمانان
• اعمال سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی دولت‌های اروپایی و افزایش فشار بر مهاجران مسلمان
• ارائه چهره خشن و غیر واقعی از مسلمانان
• جلوگیری از فعالیت گروه‌های مسلمان در کشور‌های اروپایی
• محدود کردن حقوق اقلیت‌های مسلمان و افزایش کنترل مسلمانان
• به دست آورن بهانه لازم برای افزایش فشار علیه گروه‌های جهادی و مقاومت واقعی

راهکار‌ها

1- در موضوع اسلام‌هراسی اروپا آینه‌ای است که آمریکا با نگاه به آن می‌تواند اشتباهات خود را در خصوص دامن زدن به افکار منفی علیه مسلمانان تعدیل کند، قطعا اروپا درس‌هایی را برای ایالات متحده دارد.

2- قبل از هرچیز کشور‌های اسلامی خود باید الگویی کامل از اسلام راستین باشند و هویت اسلامی خود را باور داشته باشند و به آن عشق بورزند. در آن صورت چهره شفاف اسلام در جسم و جان مسلمانان خودنمایی می‌کند.

3- شناسایی ضعف‌های خود و ضعف عملکرد کشور‌های اسلامی برای مقابله با اسلام هراسی نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.

4- اتحاد هرچه بیشتر مسلمانان برای برخورد با این معضل و ارائه راهکار برای حل آن از ضروریات مقابله با تهدید اسلام‌هراسی است که نیاز به همکاری تمامی کشور‌های اسلامی دارد.
5- اسلام‌هراسی محصول و ساخته امپریالیسم است؛ بنابراین به خودی خود از بین نمی‌رود و نیاز به یک برنامه ریزی جامع و کامل دارد.

6- آگاهی غربی‌ها در خصوص اسلام ناب محمدی بدون کمک و همیاری رسانه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. متاسفانه در مقابله با تبلیغات ضد اسلامی و ترویج افکار منفی نسبت به اسلام، رسانه‌های کشور‌های اسلامی بسیار کم کار می‌باشند برای جلوگیری از ترویج اسلام‌هراسی، معرفی اسلام رحمانی به روش‌های مختلف هنری و علمی میسر است. تفکیک میان اسلام ناب با اسلامی که تکفیری‌ها و افراطیون به‌نام اسلام تبلیغ می‌کنند، از طریق رسانه‌های جمعی و عملکرد دولت‌ها امکان پذیر است.

7- برگزاری کنفرانس‌ها، همایش‌ها و دعوت از کشور‌های اروپایی برای شرکت در این کنفرانس‌ها در خصوص تبادل نظر ادیان مختلف در موضوعات روز می‌تواند کمک موثری برای تعدیل اسلام هراسی باشد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار