شکست مفتضحانه نیروهای «دلتا» در کمین‌گاه الهی

آمریکایی‌ها پیش از آغاز عملیات در طبس، تمام احتمالات را در نظر گرفته و تمامی موانع پیش روی خود را به جز یک مانع که به فکرشان هم خطور نمی‌کرد و آن مشیت الهی بود، از بین برده بودند.
کد خبر: ۲۸۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ - 25April 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: پنجم اردیبهشت سالروز شکست آمریکا در طبس است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آمریکا همواره سعی داشت تا دوباره ایران را به زیر سلطه خود درآورد، از این رو توطئه‌های بسیاری را انجام داد. تسخیر لانه جاسوسی، باعث افشای توطئه‌های آمریکا علیه ایران شد و حیثیت جهانی آمریکا خدشه‌دار شد. از طرفی افشای اسناد لانه جاسوسی مشت شیطان بزرگ را در بسیاری از مسائل داخلی و خارجی باز کرد، لذا آمریکا از همان روزهای نخست تسخیر لانه درصدد برآمد تا طی حمله‌ای نظامی به ایران گروگان‌های جاسوس خود را آزاد کند. این تهاجم که با رمز «کاسه برنج» برنامه‌ریزی شده بود در سه زمینه تدارک دیده شد.

گروهی در آمریکا با نام «دلتا» و به رهبری «چارلی بک‌ویت» تمرینات کماندویی خود را در جورجیای آمریکا آغاز کردند. رهبر عملیات در تهران یکی از مأموران سیا بود که تحت پوشش نماینده یک شرکت اتومبیل‌سازی اروپایی در تهران سکونت داشت. او مأموریت داشت تا به بررسی اوضاع داخلی بپردازد و مقدمات و امکانات داخل کشور را تدارک ببیند.

گروه بعدی ضد انقلابیون داخلی بودند که از طریق سازمان جاسوسی سیا در جریان حمله قرار گرفتند و وظایف خاصی را عهده‌دار بودند.

مروری بر شکست عملیات آمریکا به اذن الهی در طبس

هر سه گروه با هم در ارتباط بودند و از کم و کیف کارها اطلاع داشتند. گروه دلتا متشکل از 97 نفر، برنامه منسجمی برای عملیات کاسه برنج تهیه دیده بود. آن‌ها قرار بود از طریق مصر با یک هواپیمای سی ـ 130 به طبس، سپس با هلی‌کوپترها به گرمسار بروند. از آنجا نیز با کامیون‌هایی که از قبل تهیه شده بود به لانه جاسوسی حمله کنند.

آن‌ها تصمیم داشتند پس از آزادسازی گروگان‌ها به استادیوم امجدیه بروند و از آن‌جا به وسیله هلی‌کوپتر به فرودگاه منظریه واقع در 50 مایلی جنوب تهران منتقل و سرانجام با یک فروند هواپیما از ایران خارج شوند.

گروه ضد انقلاب داخلی نیز در جهت تسریع حمله آمریکا به ایران دست به اقدامات، تحریکات و خرابکاری‌هایی زدند. در اوایل فروردین 1359 حزب جمهوری خلق فرمانداری تبریز را مورد حمله قرار داد. شهرهای کردستان در همان روزها یکی پس از دیگری به آشوب کشیده شد. حزب دمکرات به کشتار مردم در نقده پرداخت و حادثه نقده را آفرید.

مروری بر شکست عملیات آمریکا به اذن الهی در طبس

حمله به ستون ارتش در دره قاسملو توسط ضد انقلاب، اغتشاش در سنندج و نوسود، انفجارهای پیاپی در آبادان که توسط جاسوسان رژیم عراق رخ داد، حمله رژیم عراق به شهرهای سومار و نفت‌شهر در غرب ایران، بی‌نظمی در کارخانجات و اوج‌گیری کارشکنی‌ها در کشور، جوسازی پیرامون انتخابات و مجلس شورای اسلامی و نتایج آن در تهران، نشریه فعالیت ضد انقلاب در ارتش، گوشه‌ای از اقدامات ضد انقلاب در جهت مساعد کردن زمینه حمله آمریکا به ایران است.

رهبر عملیات در تهران توسط یکی از اعضای حزب جمهوری خلق مقدمات اولیه خرید کامیون‌ها و تهیه انباری در گرمسار را انجام داد. وی پوشش امنیتی لازم را تهیه دید و پوشش هوایی جنوب کشور را از بین ببرد. همچنین استادیوم امجدیه و فرودگاه منظریه را جهت بهره‌برداری آماده کرد.

آمریکایی‌ها تمام احتمالات را در نظر گرفته و تمامی موانعی که به فکرشان خطور می‌کرد را از بین برده بودند جز یک مورد و آن مشیت الهی بود.

مروری بر شکست عملیات آمریکا به اذن الهی در طبس

پرواز گروه دلتا به بیابان‌های طبس انجام شد. هشت هلی‌کوپتر از ناو هواپیمابر در دریای عمان بلند شدند و به آسمان بیابان طبس رسیدند. ولی یک حادثه بسیار جزئی حساب نشده اما مهم پیش آمد. طوفان شدید شن ‌آغاز شد. سه فروند از هلی‌کوپترها از کار افتاد. یک فروند دیگر در حال سوخت‌گیری از هواپیمای تانکر سی ـ 130 دچار حادثه شد و سوخت. طی این حادثه هشت آمریکایی کشته شدند. رهبر عملیات مصمم بود با شش فروند هلی‌کوپتر به جای مانده عملیات را ادامه دهد ولی شدت طوفان و بارش سهمگین شن‌ها ادامه تهاجم آمریکا را ممکن نکرد. سرانجام کماندوهای وحشت زده آمریکایی با به جا گذاشتن هلی‌کوپترهای از کار افتاده و لاشه هواپیمای سوخته و یاران کشته شده‌شان فرار را بر قرار ترجیح دادند.

مروری بر شکست عملیات آمریکا به اذن الهی در طبس

حمله آمریکا به ایران در همین جا پایان یافت. آمریکا بلافاصله به این شکست اعتراف کرد. بنی‌صدر خائن که آن هنگام فرماندهی کل قوا را به دست داشت فرمان بمباران منطقه عملیاتی طبس را صادر کرد و بسیاری از اسناد و مدارک را از بین برد. طی این بمباران محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران یزد نیز به درجه شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار