زندگی‌نامه‌ی داستانی شهید مصطفی مرتجی

"گوهر شب چراغ" منتشر شد

«گوهر شب چراغ»، زندگی‌نامه‌ی داستانی شهید مصطفی مرتجی، فرمانده‌ی بهداری لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) و مسئول ستاد انتقال مجروحین فرودگاه مهرآباد از سوی نشر 27 منتشر شد.
کد خبر: ۲۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳ - 21September 2014

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، «گوهر شب چراغ»، زندگینامهی داستانی شهید مصطفی مرتجی، فرماندهی بهداری لشکر 27 محمد رسولالله(ص) و مسئول ستاد انتقال مجروحین فرودگاه مهرآباد از سوی نشر 27 به قلم فاطمه دهقان نیری  منتشر شد.

روایت متناوب کتاب از نوجوانی پدر شهید و خوابی که در آن دوران دیده است آغاز میشود و در فصل بعدی، اولین حضور شهید را در درمانگاه ولیعصر در پی دارد.

فصلهای کتاب یکی در میان به زندگی شخصی شهید و حضور در بیمارستانهای سپاه و جبهههای نبرد اختصاص داده شده است. دوست و همرزم شهید در موقعیتهای مختلف، بخشهای مربوط به دوران خدمت شهید در بهداری سپاه، مسئولیتهایی که شهید به عهده داشته و روحیات خاص و نحوهی مدیریت او را روایت میکند و در بخشهای دیگر با سیر زندگی شهید مصطفی مرتجی، خانواده و نحوهی ورودش به سپاه آشنا میشویم.

شهید مصطفی مرتجی 31 تیرماه 1336 در محلهی درکوش اصفهان به دنیا آمد. شش سالش بود که خانوادهاش به تهران نقل مکان کردند و او در دبستان خطیر مشغول به تحصیل شد. مدرک دیپلم خود را از هنرستان صنعتی شمارهی 3 تهران در رشتهی ماشینافزار گرفت و به خدمت سربازی رفت. پایان دوران سربازیاش با وقایع انقلاب مصادف شد و از خدمت سربازی فرار کرد و به جرگهی انقلابیون پیوست. بعد از انقلاب هم عضو کمیتهی انقلاب اسلامی و بعد عضو سپاه پاسداران شد. در اولین اعزامش به کردستان برای رسیدگی به مجروحین رفت و بعد از پایان مأموریت کردستان، یک دوره پزشکیاری را گذارند و وارد بهداری سپاه شد.

مرتجی در نیمهی دوم سال 1359 به عنوان مسئول بخش جراحی در درمانگاه ولیعصر(ع) سپاه در تهران مشغول به کار گردید و همان سال با خانم بنیهاشمی از پرستارهای پاسدار بیمارستان ازدواج کرد. با شدت گرفتن جنگ، بیمارستان نجمیه در اختیار سپاه قرار گرفته و ایشان به عنوان مسئول یکی از بخشهای اداری بیمارستان نجمیه به آنجا منتقل شد. موقع عملیاتها برای احداث اورژانس و پست امداد به خطوط مقدم و جبهه میرفت و بقیهی اوقات را در تهران به مجروحین خدمت میکرد.

اول بهمن 1361 به عنوان فرماندهی بهداری لشکر 27 محمد رسولالله(ص) انتخاب شد و بعد از سه ماه مأموریت در عملیاتهای والفجر مقدماتی و والفجر 1 در عملیات والفجر 1 مجروح شده و به تهران بازگشت. بعد مسئولیت ستاد انتقال مجروحین در فرودگاه مهرآباد در تاریخ 14 مهر 1362 به او سپرده شد؛ اما در سال 63 بعد از درخواستهای مکرر و اصرار خودش از سپاه استعفا داد. از این زمان به بعد هنگام عملیاتها با اطلاع دوستانش به جبهه میرفت و در گردان بهداری خدمت میکرد و بقیهی اوقات را هم در تهران میگذراند. وی در عملیات والفجر هشت در فاو به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

«گوهر شبچراغ» کتاب پنجم از مجموعه «بیست و هفتیها» در قطع رقعی با 177 صفحه در اختیار علاقهمندان ادبیات حوزهی دفاع مقدس قرار گرفته است.

علاقه مندان می توانند  برای سفارش کتاب به فروشگاه اینترنتی نشر 27 به نشانی www.27besat.com/shop مراجعه و یا با شماره تلفن 66964071 تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار