سید وحید حسینی:

گلایه از صداوسیما/ مجاب کردن شخصیت‌های مستند برای صادقانه صحبت کردن کار سختی بود

کارگردان مستند جنجالی جشنواره فجر گفت: این که هنرمندان را مجاب کنیم که صادقانه در برابر دوربین صحبت کنند کار بسیار سختی بود و این موضوع کار را برای ساختن مستندهای بعدی سخت‌تر می‌کند.
کد خبر: ۲۸۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ - 11April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیدوحید حسینی در گفت‌وگویی در خصوص مستند بزم رزم به عنوان آخرین ساخته‌اش اظهار داشت: خودم به تاریخ معاصر ایران و موسیقی، علاقه شخصی دارم و چه سوژه‌ای از این بهتر که موسیقی انقلاب و جنگ را بررسی کنم.

وی با بیان این‌که دهه 60 انقلاب اسلامی یک دهه دراماتیک و پرقصه است، افزود: به نظر جالب آمد که موسیقیدان‌های آن زمان کشور در برابر جنگ و انقلاب چه واکنشی دارند و چه تأثیری نیز روی جامعه خود دارند، تأثیر جنگ بر روی موسیقیدان‌ها و تأثیر آن‌ها روی مردم موضوعی بود که به نظرم جالب آمد.

کارگردان مستند بزم رزم با اشاره به مشکلاتی که برای ساخت این مستند از سر گذرانده است، عنوان کرد: هر مستندسازی می‌داند که برای ساخت یک اثر خوب، مشکلاتی جلوی پای خود دارد و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلی که می‌دانستم در پیش رو دارم، مشکل آرشیو بود.

وی ادامه داد: این مستند را نمی‌توانستم بدون آرشیو روایت و استناد کنم و باید برای همه صحبت‌ها یک ارجاعی می‌آوردم و البته این را نیز می‌دانستم که صدا و سیما که بیشترین و بزرگ‌ترین آرشیو را در اختیار دارد به این راحتی آرشیو خود را در اختیار کسی قرار نمی‌دهد.

حسینی با بیان این‌که برای تهیه آرشیو از آرشیو موزه موسیقی، روایت فتح و حوزه هنری استفاده کرده است، تصریح کرد: بعضی وقت‌ها حمایت شد بعضی وقت‌ها نیز با ما همکاری نکردند اما در این سال‌ها چون با موضوعات تاریخ معاصر ایران و انقلاب و جنگ یک سری مستندهایی ساختم، با کمک دوستان یک آرشیوی خودمان تهیه کردیم که این آرشیو نیز کمک زیادی به ما کرد.

وی با بیان این‌که مجاب کردن شخصیت‌های مستند برای صحبت کردن کار بسیار سختی بود، تأکید کرد: این که هنرمندان را مجاب کنیم که صادقانه در برابر دوربین صحبت کنند کار بسیار سختی بود و این موضوع کار را برای ساختن مستندهای بعدی سخت‌تر می‌کند.

کارگردان بزم رزم با حسرت از این که نتوانست بسیاری از هنرمندان را جلوی دوربین بیاورد، خاطرنشان کرد: سؤالات را به گونه‌ای مطرح می‌کردم که بتوانم نقاط ضعف و قوت مدیران فرهنگی آن زمان را به تصویر بکشم و روی سؤالات خود پافشاری می‌کردم اما همکاری کردن افرادی چون کلهر تأثیرگذار بود چرا که صادقانه جلوی دوربین آمدند و این کاری نیست که هر مدیری به راحتی انجام دهد.

وی با بیان این‌که مدیران یادگرفته‌اند صادقانه نباشند، در پایان گفت: استقبال از فیلم بسیار خوب بوده است و تقریبا پرفروش‌ترین فیلم مستند هنر و تجربه شدیم، خودم اصلاً چنین پیش‌بینی نداشتم و بعد از جشنواره سینما حقیقت و فجر که یک سری اکران‌هایی داشتیم و سالن را پر دیدم بسیار شگفت‌زده شدم.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها