نویسنده کشوری:

با گذشت هر ساعت حافظه راویان به سوی پاک شدن خاطرات دفاع مقدس پیش می رود

نوینده کشوری در کارگاه آموزشی «روش تحقیق در تاریخ شفاهی» گفت: متاسفانه با گذشت هر ساعت حافظه راویان به سوی پاک شدن خاطرات دفاع مقدس پیش می رود.
کد خبر: ۲۸۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ - 12April 2018

با گذشت هر ساعت حافظه راویان به سوی پاک شدن خاطرات دفاع مقدس پیش می رود////درمورد جلسه یک توضیح کوتاه در ابتدای خبر بیان کنیدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بجنورد، «سعید علامیان» نویسنده کشوری، در کارگاه آموزشی روش تحقیق در تاریخ شفاهی اظهار داشت: ضبط کردن مهم‌ترین ابزار در تاریخ شفاهی است و باید انجام شود.

وی بیان کرد: موضوع، اولین عنصر در تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی است که در تاریخ شفاهی به مسئله معروف است و پیرامون مسئله انتخابی مصاحبه‌هایی از افراد سرشناس و یا بازیگران اصلی و حاشیه موضوع گرفته می‌شود.

علامیان اظهار کرد: هر ساعتی که می‌گذرد به ضرر تاریخ شفاهی است، چون هر ساعت حافظه فردی به سمت آلزایمری و پاک شدن خاطرات دفاع مقدس پیش می‌رود و باید قبل از آن که این سرمایه‌ها از بین بروند از آن بهره برد.

این نویسنده کشوری گفت: در خاطرات شفاهی ما با راوی مصاحبه انجام‌می دهیم، ولی در تاریخ شفاهی با مجموعه‌ای از راویان پیرامون یک موضوع تاریخی مصاحبه انجام می‌دهیم و کتاب دارساوین یک تاریخ شفاهی نیست بلکه یک خاطرات شفاهی است.

وی هدف از تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی را روشن کردن زوایای پنهان وقایع عنوان کرد و افزود: برای دستیابی به این زوایای پنهان در هر دو روش استفاده کردن از مصاحبه است.

علامیان ادامه داد: تاریخ شفاهی در واقع یک مصاحبه انتقادی و چالشگری هنگام گفت و گو است در صورتی که خاطرات شفاهی اینگونه نیست.

این نویسنده کشوری اولین اصل در تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی را جلب اعتماد راوی دانست.

وی گفت: در مصاحبه خود با راوی نباید هیچ نوع سمت و سوی سیاسی را دخیل کنیم.

علامیان بیان کرد: یکی از ضروریات مصاحبه این است که مصاحبه کننده اطلاعات کافی از مصاحبه شونده داشته باشد، زیرا این کار به طرح سوال از مصاحبه شونده کمک می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها