ژنرال‌های ارشد صهیونیست:

آینده اسرائیل در لبه پرتگاه است

سه ژنرال بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کردند که موجویت رژیم صهیونیستی در معرض خطر قرار دارد و آینده این رژیم به‌دلایل داخلی و خارجی در لبه پرتگاه است.
کد خبر: ۲۸۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ - 13April 2018

آینده اسرائیل در لبه پرتگاه استبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، سه ژنرال بلندپایه رژیم صهیونیستی درباره وقوع سناریوهای تیره‌وتار درباره آینده این رژیم در سایه آنچه آن را «شکاف‌های بزرگتر بین اقشار اجتماعی» در درون فلسطین اشغالی توصیف کردند؛ هشدار دادند. آنها این وضعیت را خطرناکتر از جنگی کلاسیک توصیف کردند که ممکن است علیه رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

این ژنرال‌ها با اشاره به افول بیشتر قدرت آمریکا در دهه‌های پیشِ‌رو و روی کار آمدن قدرت‌های بزرگ جهانی اذعان کردند که رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا توان ادامه حیات ندارد و دیگر از آن حمایت بین المللی دهه‌های اول تشکیل این رژیم نیز خبری نیست.

«آهارون لابیدوت» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست که با «یتسحاق نیر» و «اریک چرنیاک» از افسران بلندپایه نیروی هوایی و «میشکا بن دیوید» از مأموران سابق موساد مصاحبه کرد، به روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» گفت: «این سه فرد در سال‌های اخیر چندین کتاب را منتشر کرده‌اند که بدترین سناریوهای احتمالیِ تهدیدکنندهِ اسرائیل را روایت می‌کند. مبنای مشترک همه آنها، از پیش‌بینی‌های بسیار دشوار در ارتباط با آینده اسرائیل تا مرحله تهدید موجودیت آن را شامل می‌شود».

این نویسنده افزود: اسرائیل قبل از جنگ اکتبر سال 1973 میلادی شاهد انتشار چنین کتاب‌هایی بود؛ یعنی زمانی که به سطح بی‌سابقه‌ای از ناامیدی و یأس رسیده بود و شکست نظامی و مسئله بودن یا نبودن اسرائیل، در درون فکر اسرائیلی‌ها رخنه کرده بود. این وضعیت بستر مناسبی را برای ظهور ادبیات یأس و ناامیدی ایجاد کرد و حال سؤال این است که آیا امروز نیز اسرائیل در چنین مرحله‌ای به‌سرمی‌برد؟.

بن‌دیوید در کتابش با عنوان کوسه سفید که چند ماه پیش منتشر شد، داستان یک نظامی رژیم صهیونیست در گذرگاه بیت‌حانون (ایریز) را روایت می‌کند و می‌گوید: رؤوبین یکی از نگهبانان گذرگاه ایریز در شمال نوار غزه است که با افسر مستقیم خود تلفنی صحبت می‌کند و می‌گوید: من زنان و کودکان را می‌بینم، امواج بزرگ انسانی، هزاران نفر از تاریکی می‌آیند؛ حتی اگر همه مهمات خودم را هم شلیک کنم، نخواهم توانست جلوی آنها را بگیرم زیرا ظرف یک دقیقه از روی من رد خواهند شد. من دستوری برای شلیک ندارم. افسر بلندپایه‌ای با ما درباره یورشی انسانی از این نوع صحبت نکرده است.

فاجعه در راه است

آهارون لابیدوت نویسنده و تحلیلگر صهیونیست ادامه داد: این سه افسر پیشینه امنیتی و نظامی طولانی دارند و جالب است که هریک از آنها از دیدگاه خود معتقد است که فاجعه برای اسرائیل در راه است. آنها معتقدند که می‌توان از زاویه ژئوپولیتیکِ گسترده‌ای به اسرائیل نگاه کرد اما اگر همچنان تکیه اسرائیل به آمریکا باشد، بعد از مدتی خود را در لبه پرتگاه خواهد دید.

این سه ژنرال صهیونیست معتقدند: درگیری با فلسطینی در درون خود، تهدید خطرناکی دارد. این تهدید، پیوستن فلسطینی‌های اراضی 48 به این درگیری است. چه‌بسا نگرانی از پیوستن آنها به فهرست دشمنان اسرائیل وجود داشته باشد؛ با وجود اینکه جبهه داخلی اسرائیل برای چنین سناریوی ترسناکی خواه در سطح سیاسی یا نظامی آماده نیست.

به‌نوشته روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم»، این سه ژنرال صهیونیست درباره «گسترش شکاف‌های اجتماعی در بین اسرائیلی‌ها و فشارهای خارجی ناشی از آن هشدار دادند که ممکن است به انفجار داخلی بزرگی منجر شده و اسرائیل را وارد نوعی تباهی و لبه پرتگاه کند».

آهارون لابیدوت نویسنده و تحلیلگر صهیونیست به‌نقل از بن‌دیوید گفت: نگرانی من این است که اسرائیل ــ با وجود برتری نظامی و اقتصادی و ویژه بر همه کشورهای عربی ــ به چند دلیل اساسی و ریشه‌ای در مسیر پرتگاه حرکت می‌کند، اما در مقابل، نمی‌بینیم که حمایتی بین المللی از اسرائیل ــ آن‌طور که در دهه‌های اولیه عمر آن وجود داشت ــ صورت بگیرد؛ بلکه به‌عکس می‌بینیم که سازمان‌هایی نظیر «بی‌دی‌اس» (جنبش جهانی تحریم و خارج کردن سرمایه‌گذاری‌ها و اعمال مجازات علیه رژیم صهیونیستی) موفقیت‌هایی علیه ما کسب می‌کنند و نگران هستم که به روزی برسیم که جهان به نبود ما در نقشه تن داده و آمادگی خود را برای عدم بقای اسرائیل نشان دهد؛ به این دلیل که هزینه‌ای که در مقابل این گزینه خواهد پرداخت، زیاد نخواهد بود.

وی افزود: روسیه و چین با ما نیستند. آمریکا با رئیس جمهوری بی‌ثبات ممکن است از ما روی برگرداند اما در این نزدیکی نیز فکر می‌کنم نوار غزه به‌سمت انفجار پیش می‌رود که ما در مقابل آن، هزینه بسیار گزافی خواهیم پرداخت. کرانه باختری نیز ممکن است سناریوهای مشابهی را شاهد باشد. اما در جبهه داخلی، فکر می‌کنم که اسرائیل شاهد شکاف‌ها و گسست‌هایی است که در تاریخ خود تاکنون ندیده است.

اما ژنرال اسحاق نیر به‌نوبه خود معتقد است که اسرائیل وجود فیزیکی روی زمین ندارد و بدون حمایت بین المللی و جهانی واضح نمی‌تواند ادامه بقا دهد.

وی معتقد است: آمریکا که در اواخر قرن بیستم تنها قدرت بزرگ جهان بود؛ امروز خود را در وضعیت پس‌رفت می‌بیند. این امر ممکن است 20 تا 30 سال طول بکشد اما اتفاق خواهد افتاد. قدرت بزرگ آتی در شرق است؛ جایی که چین وجود دارد و چه‌بسا این قدرت هند باشد.

این ژنرال افزود: تهدیدهای افسران بلندپایه نیروی هوایی مبنی بر اینکه هر کشوری اگر به ما حمله کند؛ آن را به عصر حجر باز خواهیم گرداند؛ سخنانی بیهوده است. درست است که نیروی هوایی می‌تواند آن کشورها را فلج کند؛ همان‌طور که در سال 1967 میلادی روی داد و ما در آن جنگ شرکت کردیم، اما دشمنان امروز ما مقادیر زیادی موشک دارند و می‌توانند حریم هوایی ما را به‌طور کامل ببندند و صدها موشک را به‌طور هماهنگ روی سر ما روانه کنند. در این صورت بازوان بلند اسرائیل کجاست؟.

از سوی دیگر، ژنرال اریک چرنیاک به‌طور خاص از تفاوت‌ها و شکاف‌های جامعه اسرائیل ابراز نگرانی کرد و گفت: زیرا وضعیت اجتماعی و سیاسی بسیار سست است و این نگرانی وجود دارد که با گذر زمان رنگ و بوی افراط‌گرایی به خود بگیرد. شکاف‌ها در درون گروه‌های متعدد اجتماعی وجود دارد و اختلافاتی بین دولت و مراجع مجری قانون در جریان است و تلاش برای خدشه وارد کردن به دستگاه قضایی وجود دارد؛ با وجود اینکه من نگرانی کمتری از تهدید نظامی دارم.

وی اشاره کرد: ممکن است تحولات غیرقابل پیش‌بینی اتفاق بیفتد؛ از جمله بازگشت اخوان المسلمین به قدرت در مصر. امروز اسرائیل کنترلی بر میزان حضور ارتش مصر در سینا ندارد و به‌خاطر مبارزه با گروه‌های تروریستی، اسرائیل از ارتش مصر حمایت می‌کند اما اگر اخوان المسلمین به قدرت در مصر بازگردد؛ می‌توانم بگویم که ما ارتش مصر را با قدرت یکسان با ارتش اسرائیل خواهیم دید که ورود به سینا را آغاز خواهد کرد و این امر چهره نظامی بین نیروهای دو ارتش را تغییر خواهد داد.

این ژنرال اذعان کرد: نیروی پیاده‌نظام اسرائیل برای ورود به جنگی زمینی در چند جبهه آماده یا مجهز نیست و این یک ضعف ساختاری به‌شمار می‌رود، شاید می‌تواند وارد جنگی در جبهه شمالی با سوریه و لبنان در آن واحد شود اما اگر جبهه مصر به آن ملحق شود یا اردنی‌ها با فشار فلسطینی‌ها وارد شوند؛ آنگاه اسرائیل خود را با مشکلی واقعی خواهد دید؛ با وجود داشتن نیروی هوایی. چه‌بسا آخرین سپر مورد اتکا، زیردریایی‌هایی باشد که کلاهک‌های هسته‌ای حمل می‌کند.

چرنیاک از خطر موجودیتی سخن گفت که رژیم اسرائیل در آن به‌سرمی‌برد.

وی گفت که اسرائیل همزمان باید توسعه دستاوردهای خود باید راه‌حل‌هایی برای اوضاع ژئوپولیتیکی که آن را تهدید می‌کند، بیابد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار