"کیسون"؛ دستاورد جدید سپاه در حوزه مهندسی دریایی را بهتر بشناسید + عکس

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) موفق به ساخت کیسون‌های ۵ هزار تنی دریایی شده است. این اولین بار در خاورمیانه است که یک کشور به طور مستقل موفق به ساخت این گونه از سازه‌های مهندسی می‌شود.
کد خبر: ۲۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳ - 21September 2014

به گزارش دفاع پرس، مؤسسه عمران ساحل قرب نوح(ع) وابسته به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار در خاورمیانه موفق به ساخت کیسونهای پنجهزار تنی برای استفاده در ساخت اسکله بندر خدماتی - صادراتی تنبک شده است.

طبق اعلام سپاه پاسداران، از مجموع 36 کیسون مورد نیاز برای ساخت دیواره اسکله بندر خدماتی صادراتی تنبک تاکنون 30 قطعه تولید شده که بهزودی پس از آمادهسازی 6 قطعه دیگر، عملیات آبگیری حوضچه و انتقال کیسونها به دریا اجرا خواهد شد.

** کیسون چیست؟

کیسون محفظهها و صندوقهای حجیم و بزرگ بتنی هستند که در حوضچههای خشک و ساحلی ساخته شده و به آب انداخته میشوند و از در کنار هم قرار گرفتن این کیسونها، سازههای دریایی به خصوص موجشکن و اسکله دریایی و ساحلی ساخته میشوند.

معمولا کیسونها در ساحل ساخته شده و پس از صرف چند ماه برای ساخت هر کیسون، این سازهها که غالبا عظم الجثه هم هستند، توسط کشتیهای مخصوص به دریا منتقل شده و در موقعیت از پیش تعیین شده، به آب انداخته میشوند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار