سردبیرماهنامه عصر اندیشه:

دغدغه های شهید آوینی باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شود

سردبیرماهنامه عصر اندیشه گفت: دغدغه های شهید آوینی فراگیر بودو هرکدام میتوانست به گفتمان فرهنگی تبدیل شود که ما با این اندیشه بصورت ویترینی وظاهری برخورد کردیم و درس لازم را نگرفتیم.
کد خبر: ۲۸۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵ - 14April 2018

دغدغه های شهید آوینی باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شودبه گزارش دفاع پرس از قزوین، مراسم روایت شیدایی ۱۰ با عنوان اگر «مرتضی نبود» بازخوانی سیره عملی شهید مرتضی آوینی جمعه شب با حضور همرزمان و همکاران شهید آوینی، جمعی از هنرمندان، بسیجیان و خانواده شهدا در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

پیام فضلی نژاد پژوهشگر و سردبیر ماهنامه عصر اندیشه در این مراسم در خصوص سبک سردبیری شهید اوینی در مجله سوره مطالی بیان کرد و اظهارداشت: شهید آوینی قدرت خود را از دولت نگرفته بود بلکه به دلیل نوع نگرش و سبک زندگی از جایگاهی برخوردار شده بود که سخن و حرفش در گروههای مختلف تاثیرگذار بود.

وی اضافه کرد: آوینی از راه طی شده در دوران طاغوت تجربه فراوانی داشت و با تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا در دوره ستم شاهی می توان گفت سبک زندگی روشنفکری را تجربه کرده بود اما نگاهی جامع داشت و تهاجم فرهنگی غرب را به عنوان یک تهدید پیش بینی می کرد.

فضلی نژاد تصریح کرد: آوینی برای دیوید لین و آلفرد هیچکاک به عنوان نماد سینمای غرب احترام قائل بود اما از پیشگامان انتقاد فرهنگ غرب هم بود و نکات آموختنی آنها را فرا می گرفت و نگاه همه جانبه نگر داشت.

وی یادآورشد: شهید آوینی از افرادی بود که آنزمان می گفت اگر نسل کودکان خود را از دست بدهیم و نتوانیم آموزش درستی برای آنها پیش بینی کنیم دچار تسلسل تئوریک خواهیم شد که امروز دچار آن شده ایم و فرهنگ اسلامی در معرض آسیب جدی است.

این پژوهشگر اظهارداشت: شهید آوینی فرهنگ و هنر را جدی گرفته بود و با جدا کردن مرز فرهنگ و سیاست ذهن اندیشمندی در مورد امور فرهنگی و سیاسی داشت و همواره نگران خوراک فرهنگی کودکان و نوجوانان کشور بود.

وی بیان کرد: دغدغه های شهید آوینی فراگیر بود که هرکدام آنها می توانست به یک گفتمان فرهنگی تبدیل شود اما متاسفانه ما با این اندیشه ها فقط به صورت ویترینی و ظاهری برخورد کردیم و درس لازم را نگرفتیم.

تفضلی نژاد گفت: گروه شهید آوینی خاک حاصلخیزی داشت اما ایا امروز هم خاک فرهنگ کشور ما حاصلخیز است و توانسته انسانهای متعهدی تربیت و معرفی کند که دغدغه دین و مردم داشته باشند؟

وی اضافه کرد: سوریه در دوران پس از جنگ و صلح نیازمند قدرت نرم است و باید در این زمینه تدبیر کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

تفضلی نژاد یادآورشد: در فقدان سیستم آموزشی صحیح که امروز سرمایه داری بر آن حاکم شده باید سیستم های مبتنی بر آموزش خانواده و اندیشه های ارزشی چون تفکر آوینی را حاکم کنیم تا از آسیب های فرهنگی در امان بمانیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه بسیاری از نهادها و صدا و سیما به ترویج نوع تفکر امثال شهید آوینی ساکت است و باید خودمان با کمک انسانهای متعهد سبک زندگی شهدایی چون آوینی را به فرزندانمان بیاموزیم و منتقل کنیم.

تفضلی نژاد اضافه کرد: آوینی چون از زمان خود پیشی گرفته بود ناشناخته ماند و نسل متعهد کنونی رسالت سنگینی در ترویج این اندیشه های مغفول مانده دارد.

این مراسم توسط موسسه فرهنگی، هنری شهید آوینی استان قزوین برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها