دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تصمیمات احساسی «ترامپ» پایان ندارد!

دونالد ترامپ ثابت کرده است که از نظر احساسی ثبات ندارد و به راحتی تحت تاثیر حقایق تحریف شده یا اخبار جعلی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۲۸۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ - 15April 2018

تصمیمات احساسی «ترامپ» پایانی ندارد!به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در پی ادعای آمریکا و متحدانش مبنی بر استفاده دولت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی و رجزخوانی چند روز اخیر دونالد ترامپ در سحرگاه روز شنبه، آمریکا، فرانسه و انگلیس برخی از پایگاه‌های سوریه را هدف حمله قرار دادند. به گفته وزارت دفاع روسیه از 103 موشک شلیک شده از سوی آمریکا و متحدانش 71 موشک توسط پدافند هوایی سوریه منهدم شدند. این موشک‌ها از روی 2 ناو جنگی «یو اس اس» و «یو اس اس پورتر» شلیک شدند.

تکیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر قدرت سخت و نظامی می‌تواند پیامدهای ناگواری برای جامعه جهانی و برای آمریکا داشته باشد. متاسفانه این اقدامات ترامپ سبب افول قدرت نرم آمریکا در جامعه جهانی شده است. همانگونه که جوزف نای نظریه‌پرداز علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد هم اشاره کرده است: «سیاست‌های ریاکارانه، پرتکبر و بی‌تفاوت به عقاید دیگران که بر فقدان درک لازم نسبت به منافع ملی استوار است به تضعیف قدرت نرم یک کشور کمک می‌کند که این مهم در سیاست‌های دونالد ترامپ مشهود است. حمله آمریکا به عراق در سال 2003 سبب کاهش قابل توجه جامعه جهانی نسبت به دولت بوش و سیاست‌های وی شد. این امر هم‌اکنون در خاورمیانه توسط ترامپ تشدید شده است.»

طبل رسوایی سیاست‌های ریاکارانه دونالد ترامپ در انتقاد وی به باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا، در خصوص عدم حمله به سوریه در گوش شهروندان آمریکایی نیز طنین انداز شده است. به طوری‌که وی در سال 2013 از باراک اوباما می‌خواهد که به سوریه حمله نکند و به او یادآور می‌شود که اگر به چنین عملی مبادرت کند بایستی ابتدا تصویب کنگره را کسب کند. وی به اوباما توصیه کرده بود که حمله به سوریه یک «اشتباه بزرگ» است. اکنون حمله غیر مشروع و بدون مجوز وی از کنگره به سوریه همان اشتباه بزرگی است که وی اوباما را از اقدام به آن منع کرده بود که قطعا تبعات مطلوبی را نخواهد داشت.

سارجنت روزنامه نگار آمریکایی در توییت خود بیان کرده است که وزیر کشور ترامپ گفته است: اقدامات ترامپ در سال 2013 به عادی‌سازی سلاح‌های شیمیایی کمک کرد. این اقدام به نظر می‌رسد که بالاترین مرتبه فرصت طلبی باشد که نشان دهنده فرصتی‌طلبی وی برای انحراف افکار عمومی از رسوایی‌های اوست. سیاست‌های دوگانه ترامپ در رویارویی با تروریست‌ها و حمایت و تسلیح آنان زمانی که در جهت منویات آمریکا گام برمی‌دارند و مبارزه با آنان زمانی‌که افسار گریخته شده و شهروندان آمریکایی و غربی را هدف قرار می‌دهند بر همگان آشکار است. اینک این سیاست‌ها با دست‌آویز قرار دادن حمله شیمیایی سوریه نمود پیدا کرده است. اگر سلاح شیمیایی بتواند برای آمریکا و فروشندگان سلاح سود سرشاری داشته باشد، استفاده از آن مشکلی نخواهد داشت، اگر با بهانه ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی و ایفای نقش دایه مهربانتر از مادر بتوان به کشور مستقلی حمله کرد و زیرساخت‌های آن کشور را از بین برد و همزمان بتوان به مواضع نیروهای غیر خودی ضربه زد، البته استفاده از سلاح شیمیایی غیرمشروع است و بایستی در صورت اثبات با کشور خاطی برخورد نظامی کرد.

اما سوال مهم‌تر این است که محدودیت قدرت رئیس جمهور در شروع این حملات چیست؟ خصوصا زمانی که رئیس جمهور ثابت کرده است که از نظر احساسی ثبات ندارد و به راحتی تحت تاثیر حقایق موجز و تحریف شده یا اخبار جعلی قرار می‌گیرد. مشکل ترامپ عدم داشتن سیاست خارجی منسجم است؛ وی بیش از آن‌که در مورد تصمیمات خود تامل کند دست به اقدام می‌زند. به همین دلیل نتانیاهو گفته است که حمله غیر مشروع ترامپ به سوریه مثالی از وضعیت جهان آزاد است.

وی در پیامی که در روز جمعه پس از حمله غیر قانونی و بدون مجوز کنگره به سوریه که حداقل 7 کشته داشت به دونالد ترامپ اظهار داشت که ترامپ امروز نشان داد هم در عمل و هم در حرف پیامی شفاف و قوی فرستاد و آن این بود که استفاده و اشاعه سلاح شیمیایی قابل تحمل نخواهد بود. اسرائیل به طور کامل از تصمیم ترامپ حمایت می‌کند و امیدوار است که این پیام اقدامات وحشتناک رژیم اسد نه‌‍تنها در دمشق، بلکه در تهران، پیونگ یانگ و جاهای دیگر فیصله دهد.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، با افتخار از اعلام خبر حمله به سوریه توسط آمریکا بیان داشته است که اعلام این موضوع (خبر حمله آمریکا) قبل از حمله به سوریه بیانگر رابطه عمیق بین اسرائیل و بزرگترین متحد خود آمریکا است. به گفته لیبرمن، حمله غیرمجاز ترامپ به سوریه یک پیام مهم، ضروری و اخلاقی توسط دنیای آزاد، به رهبری ایالات متحده است.

شکی نیست که بزرگ‌ترین نافع این اقدامات غیر مسئولانه «اسرائیل» است، بدون آن‌که خود را به طور مستقیم درگیر منازعات نظامی کند از تلفات ناشی از این حملات و تضعیف جبهه مقاومت متنفع می‌شود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار