بهمن در گفت‌وگو با دفاع پرس:

پاسخ محور مقاومت به آمریکا و متحدانش نامتقارن خواهد بود/ هزینه نظامی آمریکا در سوریه بر عهده آل سعود است

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه پاسخ محور مقاومت به آمریکا و متحدانش نامتقارن خواهد بود، گفت: سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به آمریکا و فرانسه نشان می‌دهد که هزینه نظامی آمریکا در سوریه توسط سعودی‌ها پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۲۸۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ - 16April 2018

پاسخ محورمقاومت به آمریکا و متحدانش نامتقارن خواهد بود/ هزینه جنگ آمریکا در سوریه بر عهده آل سعود استگروه بین‌الملل دفاع پرس: بامداد شنبه 25 فروردین‌ماه 97 متجاوزان آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی اهدافی را در سوریه بمباران کردند؛ این اقدام به بهانه حمله شیمیایی ادعایی به شهر «دوما»‌ی سوریه انجام شد. علی‌رغم آنکه گفته شده 103 فروند موشک کروز «تاماهاک» از 2 ناو نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ، هواپیما‌های تاکتیکی بر فراز حوزه دریای مدیترانه و همچنین توسط بمب‌افکن‌های B-۱ و B از منطقه «التنف» شلیک شدند، سامانه‌های پدافندی سوریه بیش از 50 درصد این موشک‌ها را قبل از رسیدن به هدف، مورد اصابت قرار دادند.

در همین خصوص «شعیب بهمن» کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس به بررسی ابعاد این حمله پرداخت و اظهار داشت: علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که آمریکا و متحدانش در خصوص حمله نظامی به سوریه انجام داده بودند؛ اما این حمله در سطوح گسترده‌ای رخ نداد. دلیل اصلی آن به مواضع محکم روسیه و ایران برمی‌گردد؛ چرا که روس‌ها به همراه دولت سوریه و محور مقاومت در مقابل تهدید آمریکایی‌ها و متحدانش ایستادگی و مقاومت کردند.

وی گفت: با توجه به ابعاد محدود حمله نظامی آمریکا به سوریه و آسیب جزئی که به پایگاه‌های مورد هدف وارد شده است، از یک سو ممکن است اقدامات تلافی‌جویانه روسیه، ایران و سایر اضلاع محور مقاومت بیشتر معطوف به پاسخ‌های نامتقارن باشد و از سوی دیگر نیز روسیه سعی می‌کند در حوزه دیپلماسی پاسخ بدهد؛ کما این‌که روس‌ها موفق شدند در شورای امنیت جلسه‌ای تشکیل دهند، گرچه از پیش معلوم بود که پیش‌نویس روسیه برای محکوم کردن جنایت آمریکا با وتو کشور‌های غربی مواجهه خواهد شد؛ اما مطرح شدن این موضوع در شورای امنیت مسأله مهمی محسوب می‌شود، چون نماینده روسیه و سوریه مواضع خود را به صراحت اعلام کردند که مطرح شدن این موضع در اذهان ملت پرسش‌های زیادی را ایجاد کرد.

بهمن با بیان این‌که رایزنی‌های سیاسی روسیه و ایران با سایر کشور‌ها در این خصوص ادامه پیدا خواهد کرد تا دامنه این تجاوز در آینده گسترده‌تر نشود، تصریح کرد: این احتمال نیز وجود دارد که پاسخ‌های نامتقارن نظامی به شکل نیابتی به تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس داده شود.

عضو شورای علمی مؤسسه مطالعات ايران و اوراسيا با تاکید بر این‌که در فضای رسانه‌ای کشورمان موضوعی خارج از واقعیت منعکس شده بود، گفت: روس‌ها هیچ‌وقت نگفته بودند که در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه آن‌ها نیز پاسخ متقابل خواهند داد؛ بلکه آن‌ها گفته بودند که اگر آمریکایی‌ها مواضع روس‌ها و نیرو‌های آن‌ها را مورد هدف قرار دهند، روس‌ها پاسخ متقابل خواهند داد.

بهمن در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که آیا حمله نظامی آمریکا به سوریه بدون توجیه قانونی موجب انزوای این کشور درجهان نخواهد شد، تاکید کرد: آمریکایی‌ها به همراه متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود تلاش می‌کنند، این حمله را مشروع جلوه دهند؛ اما سوالی که بی‌جواب مانده، این است که چرا آمریکایی‌ها اجازه ندادند بازرس‌های شورای امنیت در خصوص ادعای حمله شیمیایی بشار اسد به شهروندان سوری در دوما تحقیقاتی انجام دهند! علی‌رغم فضاسازی آمریکایی‌ها و متحدانشان، این حمله در نزد افکار عمومی اقدامی تجاوزکارانه بوده است و در آینده اقتدار سیاسی و نظامی آمریکا تاثیرقابل توجهی خواهد گذاشت.

کارشناس مسائل منطقه در ادامه در خصوص اینکه آیا پایگاه‌هایی که توسط آمریکا و متحدانش هدف قرار گرفته شده‌اند، در روند مبارزه با تروریست‌ها تاثیر منفی خواهند گذاشت یا خیر؟ گفت: پایگاه‌هایی که در معرض حمله موشکی آمریکایی‌ها و شرکایش قرار گرفتند، حیاتی و تاثیرگذار نبودند. با توجه به این‌که تهدید این حمله نظامی از قبل وجود داشت؛ یعنی حمله و تهدید دارای شدت زیاد و غافلگیری نبود، دولت سوریه موفق شده بود که بسیاری از نیرو‌ها و تجهیزات خود را جابجا کند به همین دلیل تلفات انسانی و اقتصادی زیادی وارد نشد. آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها ساختمان‌های خالی را هدف قرار دادند. البته اگر موفق هم می‌شدند پایگاه‌های حیاتی سوریه را مورد هدف قرار دهند باز نمی‌توانستند دستاورد‌های قابل توجهی کسب کنند.

وی گفت: دولت سوریه و متحدانش در تحولات میدانی دست برتر را دارند و توانسته‌اند در برابر گروه‌های معارض که از سوی غربی‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند، پیروزی‌های قابل توجهی به دست بیاورند.

بهمن تصریح کرد: غربی‌‎ها در پروسه سیاسی حل بحران سوریه جایگاهی قابل توجهی ندارند؛ این حمله نیز نمی‌تواند جاپایی برای غربی‌ها در روند مذاکرات سوریه باز کند.

کارشناس مسائل منطقه در ادامه اخباری مبنی بر این‌که موشک‌های شلیک شده از سوی آمریکایی‌ها توسط پدافند هوایی سوریه رهگیری و منهدم نشده‌اند درست است یا خیر، گفت: فضاسازی رسانه‌ای از آغاز این حمله وجود داشته است؛ رسانه‌های غربی برای بزرگنمایی این رویداد تبلیغاتی زیادی انجام می‌دهند تا حمله به سوریه را مشروع جلوه داده شود. آمریکایی‌ها و متحدانش با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که انجام داده بودند، باید دستاورد‌های نداشته خود را بزرگنمایی کنند؛ اما این حمله دستاورد بزرگی در پی نداشت، بیشتر موشک‌های که از سوی آمریکایی‌ها شکلیک شده توسط پدافند هوایی ارتش سوریه رهگیری و منهدم شده است و برخی هم به هدف اصابت کرده توسط جنگنده‌ها شلیک شده بودند که این سامانه‌ها قابلیت انهدام این نوع موشک‌ها را ندارند.

وی در پایان در خصوص هزینه این حمله تصریح کرد: ترامپ قبلا اعلام کرده بود که عربستان باید هزینه نظامی آمریکا در سوریه را پرداخت کند؛ لذا سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به آمریکا و فرانسه نشان می‌دهد که هزینه نظامی آمریکا در سوریه توسط سعودی‌ها پرداخت می‌شود. سعودی توان بازیگری در این سطح در سوریه را ندارند؛ لذا در چنین شرایط راضی شده‌اند که هزینه چنین عملیاتی را بپردازند تا به عنوان بازیگری مهم در صحنه سوریه حاضر باشند.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها