سرهنگ حجت الله ناصرپور؛

الگوهای موفق دفاع مقدس را بازنگری کنیم/ سرمایه اجتماعی مهم‌ترین عامل حضور حداکثری مردم در جبهه‌های جنگ بود

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ضمن اشاره به نقش موثر استان در دوران هشت سال دفاع مقدس، گفت: باید الگوهای موفق دفاع مقدس را بازنگری کرده و در قالب نقشه راه برای جوانان تدوین کنیم.
کد خبر: ۲۸۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵ - 15April 2018

الگوهای موفق دفاع مقدس را باز نگری کنیم / سرمایه اجتماعی مهم ترین عامل حضور حداکثری مردم در جبهه های جنگ بودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم آباد، «حجت الله ناصرپور» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس  لرستان، صبح امروز (26 فروردین ماه) در نخستین جلسه شورای هماهنگی دفاع مقدس شهرستان های استان که در فرمانداری شهرستان بروجرد برگزار شد، اظهار داشت: هر کشوری برای دفاع از خودش، برای موفقیت، رشد و توسعه نیاز به یک سری سرمایه های دینی، مالی و اقتصادی دارد.

وی گفت: در دو دهه اخیر دانشمندان علوم اجتماعی سرمایه ای را  تحت عنوان «سرمایه اجتماعی» مطرح می کنند.به عبارتی بنا به دیدگاه دانشمندان، سه سرمایه ای که باعث رشد کشور هستند سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی است که به لحاظ معنوی می تواند نواقص سرمایه های مادی و فیزیکی را برطرف کند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار لرستان تصریح کرد: در واقع سرمایه اجتماعی بحث پیوند روابط بین انسان هاست که صداقت، اعتماد و اطمینان به عنوان سه مولفه اصلی این سرمایه  هستند و آن کشوری می تواند موفق باشد که بتواند این سرمایه اجتماعی را در جهت تحقق اهدافش هدایت کند.

ناصر پور گفت: دین به همراه خودش اساسی ترین مولفه های سرمایه اجتماعی را دارد. چرا که در آن احکام، اعتقادات، باورها و اخلاقیات نهفته ای که هرکدام از آنها را در نظر بگیریم بحث از پیوندها و ارتباطات اثربخش است.

وی خاطر نشان کرد: هفت عاملی که برای سرمایه اجتماعی در آموزه های دین می شود به آنها اعتقاد داشت: با توجه به گفتار مولا امیرالمومنین عبارتند از: تقوا، عدالت، اجتناب از غرور، تواضع، گشاده رویی، پرهیز از دنیا طلبی، مقابله با ضد ارزش ها. این عوامل بخشی از قدرت دین در انباشت و کاشت سرمایه اجتماعی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار لرستان ادامه داد: انقلاب اسلامی با تکیه بر سرمایه اجتماعی، حول محوریت وجود حضرت امام(ره) ایجاد شد و امام آن مقوله اعتماد و صداقت را داشتند که مردم به حرف ایشان عمل کردند همچنین در هشت سال دفاع مقدس هم همین محوریت اعتماد به امام وجود داشت و همین سرمایه باعث انسجام ، وحدت و حضور حداکثری مردم در جبهه های حق علیه باطل شد.

ناصرپور خاطر نشان کرد: جامعه ای که انسجام داشته باشد پیوستگی و وحدت ایجاد شود، اقتدار ملی تولید می شود.سرمایه اجتماعی عاملی است که باعث می شود نواقص و ضعف های اقتصادی و مالی از بین بروند. در بحث سرمایه اجتماعی اولین عامل رهبری و ولایت است (گفتمان ولایت) همین فکر و گفتمان الهی که حاکم بر نظام جمهوری اسلامی است باعث شد که مکتب های دینی مانند: مکتب های شورا و فرهنگ مهدوی در بین مردم حاکم شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جنگ یکی از مولفه های اجتماعی جهت دهنده بود، گفت: هرگاه مسئولین و وحدت رویه و صداقت در گفتار و کردارشان داشتند مردم بیشتر پایه کار بودند.

ناصرپور گفت: امروزه جمهوری اسلامی در نبرد واقعی با دشمن است همان نبرد هشت سال دفاع مقدس امروزه ساری و جاریست اما چهره اش فرق کرده است. بنابراین دفاع از نظام، کار و تلاش باید در راس امور باشد و برای اینکه نظام جمهوری اسلامی پایدار بماند. باید الگوهای موفق مدیریتی را باز نگری کنیم تا نقشه راهی برای نسل جوان ما باشد.

وی تصریح کرد: یک سبک مدیریتی بسیار زیبایی معرفی شد تحت عنوان مدیریت جهادی، امروزه مدافعان حرم با همان سبک دارند موفق می شوند.

وی با بیان اینکه مرکز فرهنگی استان لرستان متعلق به همه است گفت برای غنی تر کردن این مرکز فرهنگی باید نقش همه مردم لرستان در آن مطرح شود. مواردی مانند شهدا، بمباران ها، اعزام به جبهه، و ... باید مطرح شود.

مدیرکل حفظ آثار در ادامه افزود: برای روشن شدن کارما یک شیوه نامه تهیه کرده ایم. شصت درصد ساختمان مرکز فرهنگی استان در حال تاسیس است. ان شاءالله بیست و دوم بهمن ماه سال جاری بتوانیم فازیک ساختمان را افتتاح کنیم.

ناصرپور گفت: برای تامین گالری مرکز فرهنگی به دانشنامه دفاع مقدس استان نیاز است ما تلاشمان این است سوژه ها و مداخلی را که در دانشنامه بشود استفاده کرد، به هنرمندان و مستند سازان بگوییم آماده کنند که بتوان در مرکز فرهنگی از آن ها بهره برد.

این دانشنامه در واقع بیان نقش استان در دفاع مقدس است در این راستا یک سلسله کتاب هایی چاپ خواهد شد که مداخلی دارد تا کنون حدود نهصد مدخل را ما شناسایی کردیم و حدود سیصد و پنجاه سوژه اصلی، یعنی شهدای شاخص به عنوان نمونه شهید بروجردی و شهید چاغروند شورای هماهنگی دفاع مقدس شهرستان ها می تواند به ما کمک کند.

وی بیان کرد: یکی از کارهای اساسی برای شورای هماهنگی دفاع مقدس جمع آوری اسناد است اگر اسناد جمع آوری نشود ممکن است در جایی نگهداری شوند که قابلیت نگهداری اسناد را نداشته باشند و از بین بروند.

در ادامه «احمد گودرزیان» معاون فرمانداری بروجرد ضمن اشاره به لزوم زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا گفت: اگر امروز آرامش در کشور حاکم است مرهون ایثار و فداکاری های شهدای عزیز است.

معاون فرماندار بروجرد ضمن اشاره به اهمیت تدوین دانشنامه دفاع مقدس تاکید داشت که همه ادارات و نهادهای شهرستان بروجرد همکاری لازم را با بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس جهت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها