کاهش تاثیر تحریم‌ها علیه ایران با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام

آمریکا با خروج از برجام پل‌های موجود با متحدانش را که می‌خواهند در توافق باقی بمانند، خراب خواهد کرد و این می‌تواند تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه ایران را کاهش دهد.
کد خبر: ۲۸۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ - 16April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، ارزش ریال ایران اخیرا به پایین‌ترین رقم خود رسیده و وضعیت عدم قطعیت سیاسی در این کشور ثبات سیاسی را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با مردمی مواجه است که از عملکرد اقتصادی ناامید کننده دولت بعد از انعقاد برجام رضایت ندارند. کاهش ناگهانی ارزش ریال در این میان می‌تواند دولت روحانی را بیش از پیش تضعیف کند.

سال گذشته ارزش هر دلار آمریکا در بازار ایران حدود 40 هزار ریال بود؛ اما این رقم اکنون به 60 هزار ریال رسیده و موجب هجوم خریداران به سمت صرافی‌ها جهت خرید ارز شده است. همین چند روز پیش دولت ایران طرحی را برای تک نرخی کردن ارز اعلام و قیمت هر دلار آمریکا را 42 هزار ریال تعیین کرد. بانک مرکزی ایران در تلاش است تا مقدار ارزی را که مردم عادی می‌توانند خریداری کنند کاهش دهد تا از فشار تقاضا بر بازار بکاهد.

بحران ارزی تنها چند ماه پس از اعتراضات جسته و گریخته در نقاط مختلف کشور رخ می‌دهد. البته این اعتراضات در تهران نمود چندانی نداشت. در این وضعیت، ماهیت پر نوسان ارزش ریال می‌تواند وضعیت نامناسب اقتصادی کشور را تشدید کند.

مشکل اصلی ایران این است که دولت آمریکا احتمالا قصد دارد، موضعی خصمانه‌تر علیه این کشور و توافق هسته‌ای اتخاذ کند. به علاوه، برخی از گروه‌های تندرو در واشنگتن خواستار به راه انداختن یک جنگ اقتصادی علنی علیه ایران هستند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید ترامپ که به جنگ طلبی شهرت دارد یک هفته‌ای است که بر سر کار آمده است. مایک پومپئو، دیگر سیاست‌مدار علاقمند به جنگ با ایران نیز امیدوار است به زودی بر مسند وزارت امور خارجه تکیه بزند.

دولت ترامپ باید تا 12 ماه می در مورد تحریم ایران تصمیم گیری کند. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که ترامپ از برجام خارج شود. در واقع، استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته تلویحا از قصد آمریکا برای خروج از برجام پرده برداشت و اعلام کرد که تحریم های بسیار قوی علیه ایران شامل تحریم های اولیه و ثانویه محتمل است.

در صورت وقوع چنین فرضی، فشار اقتصادی بر ایران به نحو قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این می تواند موجب کاهش بیشتر ارزش پول ملی این کشور شود.

سوال اینجاست که در صورت بازگشت تحریم های آمریکا، چه میزان از صادرات نفت ایران کاسته خواهد شد. آمریکا احتمالا پل های موجود با متحدانش را که می خواهند در توافق باقی بمانند خراب خواهد کرد. این می تواند تاثیرگذاری تحریم های جدید آمریکا را کاهش دهد. با این حال، بررسی های مرکز سیاستگذاری جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که در صورت بازگشت تحریم های آمریکا، حدود 400 تا 500 هزار بشکه از صادرات نفت ایران کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که بالا گرفتن تنش در خاورمیانه موجب افزایش قیمت نفت می شود. به گفته فیث بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی: «بازارهای نفت تا حد خیلی زیادی از تنش های ژئوپلتیک تاثیر می پذیرند به ویژه اگر این تنش ها در خاورمیانه، قلب صادرات نفت جهان رخ بدهد.»

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها