مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

راز جاودانگی دفاع مقدس انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به جامعه است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: اگر به دنبال آن هستیم که دفاع مقدس در تاریخ جاودانه بماند باید پیام و معارف آن دوران را از طریق رزمندگان و ایثارگران جمع ­آوری و ثبت و ضبط کنیم و با زبان هنر، این مفاهیم را به نسل امروز و فردای کشورمان منتقل کنیم.
کد خبر: ۲۸۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ - 16April 2018

راز جاودانگی دفاع مقدس انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به جامعه استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، «مجتبی مزروعی» مدیر کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی امروز با حضور در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی با سردار سرتیپ دوم پاسدار «اکبر نجاتی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان دیدار کرد.

سردار نجاتی در این دیدار اظهار داشت: سپاه، ارتش و جهاد 3 رکن اصلی دفاع مقدس بودند. حضور اقشار مختلف مردم در این حماسه بزرگ در جهاد و سپاه تعریف شده بود.

وی ادامه داد: لشکر­های 77 پیروز ثامن ­الائمه(ع)، 5 نصر، 21 امام رضا(ع)، ویژه شهدا و جهاد سازندگی خراسان نقش مهم و تأثیرگذاری در دفاع مقدس داشتند. در طول دفاع مقدس، یگان­‌های مهندسی رزمی جهاد خراسان که متشکل از نیروهای مردمی بود مأموریت‌های سنگینی را بر عهده داشتند که به حول و قوه الهی هر یک از آنها را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

سردار نجاتی با اشاره به اهمیت احصاء تاریخ شفاهی رزمندگان جهادگر گفت: علت ماندگاری حماسه عاشورا و کربلا در تاریخ، پیام­ رسانی امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) است. اگر به دنبال آن هستیم که دفاع مقدس که تداوم آن حماسه عظیم بود و همچنین نقش جهادگران خراسان رضوی به عنوان سنگرسازان بی‌سنگر جاودانه بماند باید پیام و معارف آن دوران از طریق رزمندگان و ایثارگران جمع ­آوری و ثبت و ضبط شود و با زبان هنر به نسل امروز و فردای کشورمان ارائه شود. اگر این کار صورت بگیرد رسالت پیام ­رسانی دفاع مقدس به خوبی انجام شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به نقش جهاد سازندگی خراسان در احداث پل بعثت خاطرنشان کرد: جهاد خراسان با احداث «پل بعثت» به عنوان یک شاهکار مهندسی بر روی رودخانه وحشی اروند، دفاع در فاو را ماندنی کرد و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشت. همچنین جهاد خراسان در عملیات «بیت ­المقدس» با احداث خاکریز، باعث دستاوردهای این عملیات شد. یگان­‌های مهندسی رزمی جهاد سازندگی، در طول دفاع مقدس دوشادوش رزمندگان اسلام در خطوط مقدم جبهه حضور داشتند. از 5 شهید ملی جهاد، شهیدان «سید محمد تقی رضوی»، «محمد طرحچی» و «هاشم ساجدی» مربوط به استان خراسان رضوی هستند.

نجاتی افزود: این حماسه ­ها و ایثارها باید مکتوب شود تا به عنوان نقشه راه مسیر توسعه و آبادانی کشور عزیزمان را برای نسل­‌های آینده هموار کند.

این مسئول  یادآور شد: دفاع مقدس، مسیر استقامت، ایثار و شهادت را پیش­روی ملت­ های آزادیخواه جهان گشود و آنها با الگو گرفتن از معارف آن دوران، استکبار را در برابر خواسته ­های به حق خود به زانو در آوردند.

وی در پایان گفت: مسئولین جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در حوزه تاریخ شفاهی ایثارگران جهاد باید نگاه ویژه ­ای داشته باشند و در کنار مأموریت ­های روزانه، به استخراج عملکرد خراسان در دفاع مقدس نیز بپردازند تا مطالب و اسناد گردآوری شده به صورت کتاب در اختیار پژوهشگران و محققین و اقشار مختلف مردم قرار بگیرد. همچنین در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی به عنوان یک کتاب مرجع، حمایت جهاد کشاورزی استان را در انعکاس عملکرد جهاد خراسان می ­طلبد.

«مجتبی مزروعی» مدیر کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این دیدار بیان داشت: انسان­ ها به دو گروه تقسیم می­‌شوند. گروه اول تاریخ را می­‌سازند و گروه دوم کسانی هستند که در مسیر تاریخ قرار می­ گیرند و هر چه در این مسیر رخ بدهد با آن همراه می­ شوند.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) تاریخ را ساخت و مسیر جدیدی را برای ملت ایران، شیعه و جهان اسلام گشود. عشق و انگیزه‌­ای که حضرت امام (ره) در جوانان زنده کرد باعث خلق رشادت­ ها و شجاعت ­ها در طول تاریخ انقلاب اسلامی شد. دلیل اینکه امروز مردم کشورمان به دنبال زنده نگه داشتن دفاع مقدس هستند این است که راز جاودانگی هویت ایرانی­ شان را در گرو زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس که نشأت گرفته از معارف اسلامی است، می­ دانند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در طول دفاع مقدس 60 هزار اعزام را در قالب 4 گردان مستقل مهندسی رزمی، سازماندهی کرد. یک هزار جانباز، 100 آزاده و 280 شهید جامعه ایثارگری جهاد کشاورزی استان را تشکیل می ­دهند.

مزروعی در پایان ابراز داشت: جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مجموعه­ هایی که در طول دفاع مقدس برای حفظ اسلام و اصالت و هویت ایرانی انجام وظیفه کرده است آمادگی و حمایت خود را از ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی اعلام می­ کند.

در پایان این جلسه «علی داوری» مدیر مهندسی و امور یادمان­ های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گزارشی از روند عملیات اجرایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس ارائه داد و در ادامه «محمدباقر طباطبایی» از اعضاء کارگروه محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان مطالبی را بیان کرد.

حجت‌­الاسلام «محمد شم ­آبادی»، «محمد حافظ»، «محسن هراتی» و «علی­ صفرنژاد» از پیشکسوتان جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس و از اعضای کمیسیون ایثارگران اداره‌کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز گزارش­‌های جداگانه‌ای را در خصوص فعالیت­ ها و اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای برنامه­ های ترویجی در حوزه ایثار و شهادت در اداره‌کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ارائه دادند.    

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار