جعفری در نشست با اصحاب رسانه خبر داد؛

افتتاح بخش‌هایی جدید در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس/ طرح آزمایشی شیفت شب تالار‌های موزه اجرا می‌شود

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نشست با اصحاب رسانه برنامه‌های سال ۹۷ این موزه را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۸۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ - 17April 2018

افتتاح بخش‌های جدیدی از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس/ اجرای طرح آزمایشی شیفت شب تالار‌های موزهبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نشست با اصحاب رسانه، به افزایش ۳۷ درصدی بازدید از این موزه در ۶ ماهه دوم سال ۹۶ اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته بازدید چشم گیری در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گرفت. در نیمه دوم سال ۹۶، بازدید از موزه در حوزه بین الملل افزایش ۸۰ درصدی داشت.

وی افزود: فضای این موزه ظرفیت خوبی برای معرفی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

جعفری با اشاره به فعالیت‌های سال گذشته موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰ مرکز فرهنگی در استان‌های مختلف افتتاح شد. سال جاری نیز ۵ مرکز فرهنگی در دهه فجر افتتاح خواهد شد. پیش بینی شده است که در سال ۱۴۰۴ هر استان یک مرکز فرهنگی داشته باشد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از افتتاح بخش‌های جدیدی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد و اظهار داشت: بخش‌هایی تحت عنوان تهران، کودک و نوجوان، نقش زنان در دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و ... در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی به شبانه روزی شدن تالار‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در ایام تابستان به طور آزمایشی شیفت شبانه در این موزه خواهیم داشت. ساعت کار تالار‌های موزه تا ۱۰ شب خواهد شد. در صورتی که این طرح موفق باشد، شیفت شب به طور دائم در تمام ایام سال صورت خواهد گرفت.

جعفری ادامه داد: معاونت فرهنگی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز برنامه‌های متنوعی را از جمله نشست «چهل شاهد» را در دستور خود قرار داده است. در این نشست به بررسی وضعیت حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در ۴۰ سال گذشته پرداخته می‌شود.

وی از برگزاری همایش علمی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال جاری خبر داد.

جعفری عنوان کرد: در جهت انتقال حس حماسی در موزه، فضای بیرونی بازمهندسی و اصلاح فیزیکی خواهد شد. همچنین تلاش شده است از نمادهای مختلف در فضای بیرونی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استفاده شود.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تشریح دیگر برنامه‌های این موزه اظهار داشت: انتشار فصل نامه علمی و ماهنامه، تولید ۱۰ اثر فاخر برای سینمای پنج بعدی سراسرنما، توسعه حوزه گردشگری و راهیان نور، امضای تفاهم نامه همکاری با موزه های مختلف دیگر کشورها از جمله برنامه های سال جاری است.

جعفری ادامه داد: در جهت احیای بخش گردشگری، قرارداد همکاری با سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی امضا شده است. در مرکزهای فرهنگی استان‌های مختلف همچون خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، کردستان و تهران مقدمات جذب گردشگران داخلی و خارجی آغاز شده است.

جعفری تاکید کرد: پیش از این ۳۰ تفاهم نامه در حوزه های مختلف همچون علمی، فرهنگی، هنری، نظامی و ... با سازمان‌ها و نهادهای مختلف امضا شده بود. در نظر داریم سال جاری ۲۰ تفاهم نامه دیگر انعقاد شود.

وی در خصوص کتابخانه تخصصی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان کرد: ۲۲ هزار جلد کتاب تخصصی در خصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موجود است. در این کتابخانه حتی کتاب‌های یک نسخه‌ای هم جمع آوری شده است.

جعفری عنوان کرد: محققین و پژوهشگران می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استفاده کنند. همچنین این موزه از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری حمایت‌های مالی و اسنادی می‌کند. تا به امروز 40 رساله و پایان نامه ارشد با محوریت دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از سوی این موزه حمایت شده و مقدمات چاپ آن‌ها نیز محیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ترجمه کتاب‌های تاریخ شفاهی و توجه به موسیقی حماسی را نیز در دستور کار داریم. در شش ماهه دوم سال ۹۶، پنج عنوان کتاب به زبان اردو و انگلیسی ترجمه شده است.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: تا به امروز ۳ هزار جلسه تاریخ شفاهی با حضور فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس ضبط شده است که امسال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ناشران داخلی و خارجی قصد داریم، فایل‌های ضبط شده را در قالب کتاب منتشر کنیم.

جعفری از تجلیل نویسندگان برتر در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سوی این موزه خبر داد و افزود: قصد داریم از تجربیات پیشکسوتان و نویسندگان در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهره مند شویم.

وی به ایجاد مجموعه خیرین در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: کسانی که قصد دارند در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وقفی انجام دهند و یا نمادها و آثار هنری خود را به موزه اهدا کنند، می‌توانند به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مراجعه کنند.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به شعار سال جاری «حمایت از کالای ایرانی»، عنوان کرد: آنچه از اندیشه و هنر ایرانی ساخته می‌شود، باید زیر چتر حمایت قرار گیرد که یکی از این بخش‌ها فرهنگ و هنر است. در نظر داریم سال جاری به این مبحث توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها