کتاب «خنده‌های عمل نکرده» اولین اثر طنز دفاع مقدس به چاپ دوم رسید

کتاب «خنده‌های عمل نکرده» که اولین اثر پژوهشی در حوزه طنز و شوخ طبعی در دفاع مقدس است، به چاپ دوم رسید.
کد خبر: ۲۸۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ - 17April 2018

اولین اثر طنز دفاع مقدس «خنده‌های عمل نکرده» به چاپ دوم رسیدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از شیراز، کتاب «خنده‌های عمل نکرده» به‌عنوان نخستین اثر پژوهشی کشور در حوزه طنز دفاع مقدس با نگاهی به طنز و شوخ‌طبعی در خاطره‌ها و نوشته‌های این دوران، با استقبال روبه‌رو شد.

این کتاب توسط «عبدالرضا قیصری» مدیر ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نگارش شده است و چاپ اول آن با حمایت این اداره‌کل منتشر شد.

با استقبال از کتاب «خنده‌های عمل نکرده» در ظرف یک سال، چاپ دوم آن نیز با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس وارد بازار نشر شد.

 این کتاب که حاصل پژوهش «عبدالرضا قیصری» در پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات پایداری است با بکارگیری  هوشمندانه از برخی نمونه‌های خاطرات طنز دوران دفاع مقدس، این کتاب را از حالت پژوهشی خارج و آن را برای تمامی خوانندگان جذاب کرده است.

در بخشی از مقدمه کتاب «خنده‌های عمل‌ نکرده» می‌خوانیم:

ادبیات غنی دفاع مقدس جلوه‌های مختلف این میراث فرهنگی را به بیان‌ها و در قالب‌های مختلف ادبی در دفتر ادب کهن پارسی ثبت نموده است. در این میان آثاری که در آن به نحو مؤثری از بیان شوخ طبعانه و طنزآمیز برای طرح موضوعات و ثبت حال و هوای حاکم بر جبهه‌ها سود جسته‌اند، موردبررسی و تحقیق سزاواری واقع نشده است.

با توجه به جذابیت و تأثیر بیان طنزآمیز و شوخ طبعانه در انعکاس واقعیات دفاع مقدس و حجم قابل‌توجه این نوع آثار، شایسته است کیفیت و میزان توفیق و نمونه‌های موفق آن مورد واکاوی قرار گیرد. ازاین‌رو در این پژوهش، جایگاه طنز و شوخ‌طبعی در خاطره نوشته‌های دفاع مقدس که حجم عمده‌ای از ادبیات دفاع مقدس را شامل می‌شود، موردتحقیق و بررسی قرارگرفته است.

دلیل استفاده از عبارت «شوخ‌طبعی» در عنوان پژوهش، این است که طنز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ادبیات شوخ طبعانه، در کنار هجو، هزل و فکاهه قرار می‌گیرد، اما درعین‌حال، این عنوان به‌صورت مصطلح، تمامی فروع «شوخ‌طبعی» را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها