گفتنی‌هایی از ارتش و دفاع مقدس در میزگرد فرماندهان ارتش (۱)؛

اعلام حضور ایران در آب‌های آزاد با ورود ناوشکن دماوند به جنگ

«محمد علی زارع» ناخدا دوم مکانیک بازنشسته نیروی دریایی ارتش گفت: پس از بازسازی ناوشکن دماوند وقتی که در حال گشت زدن در آب‌های خلیج فارس بودیم، سرنشینان ناو‌های آمریکایی از مشاهده ما متحیر شدند به صورتی که در هفته بعد از آن مجله تایمز عکس ناوشکن دماوند را روی جلدش چاپ و اعلام کرد که ایران در دریا‌ها حضور دارد.
کد خبر: ۲۸۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ - 18April 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، ارتش عملیات های موفقیت آمیزی به انجام رساند که آخرین آن حضور در عملیات پیروزمندانه مرصاد بود،  اما یکی از کارهای بزرگ ارتش در دفاع مقدس بازپس‌گیری حدود 18 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور بود که نقش بی بدیل آنان را بیش از پیش در جنگ تحمیلی آشکار می‌سازد.

حضور ارتش در روزهای ابتدایی دفاع مقدس در حالی اهمیت پیدا می کند که هنوز سایر نیروهای نظامی به ویژه نیروهای مردمی از انسجام خاصی برخورددار نبوده و این به ارزش کار ارتش بیشتر می افزاید.

محمد علی زارع ناخدا دوم مکانیک بازنشسته نیروی دریایی ارتش، سرهنگ مصطفی پناه افسر پدافند هوایی ارتش و سرهنگ محمد سعید آدابی بازنشسته نیروی زمینی ارتش از استان یزد در آستانه روز ارتش میهمان دفاع پرس شدند تا در میزگردی با عنوان «نقش ارتش در انقلاب و دوران دفاع مقدس» به طرح دیدگاه های خود درباره عملکرد ارتش در هشت سال دفاع مقدس پرداختند.

«محمد علی زارع» ناخدا دوم مکانیک بازنشسته نیروی دریایی ارتش در این نشست گفت: 15 دی ماه 1351 به ارتش محلق شدم. در ابتدای کارم پدر و مادرم به خاطر اینکه قرار بود از یزد دور شوم مخالف بودند اما طی مشورت و استخاره ای که کردند موافقت خود را با نظامی شدن من اعلام کردند.

وی افزود: شروع جنگ تحمیلی من در بندرعباس بودم و با ناباوری این خبر را از رسانه شنیدیم و در حداقل زمان ممکن آماده شدیم.

این ناخدا دوم مکانیک بازنشسته نیروی دریایی ارتش با اشاره به خدمات نیروهای ارتش در زمان جنگ تصریح کرد: در ابتدای امر نیروی دریایی مسئولیت حفاظت و حراست از جزایر و تنگه هرمز را بر عهده داشت و چون مقرر شده بود بندر امام خمینی تحت هر شرایطی فعال بماند وظیفه دیگرمان اسکورت کشتی های تجاری بود.

وحدت مهمترین عامل دستیابی به دستاوردهای بزرگ است

کمتر از یک ماه هیچ شناور فعالی از ارتش عراق در خلیج فارس رویت نشد

ناخدا دوم زارع با بیان این موضوع که جنگ در دریا جنگ روبه‌رو نیست؛ اظهار داشت: یکی از مهمترین نقش‌های نیروی دریایی در زمان جنگ از بین بردن نیروی دریایی ارتش بعثی بود که کمتر از یک ماه دیگر هیچ شناور فعالی از ارتش عراق در خلیج فارس رویت نشد. همه شناورهایشان یا غرق یا منهدم شده بودنند یا اسلکه گیر بودنند و جرات حرکت نداشتند.

وی دیگر وظیفه نیروی دریایی در زمان هشت سال دفاع مقدس را جلوگیری از ورود کمک های احتمالی به عراق از طریق دریا دانست و گفت: با از خود گذشتگی و جانفشانی نیروهای ارتش این مهم نیز به ثمر رسید.

وحدت مهمترین عامل دستیابی به دستاوردهای بزرگ است

این یادگار دفاع مقدس همدلی، ‌همبستگی و تلاش شبانه روزی را نقطه قوت ارتش در زمان جنگ تحمیلی دانست و بیان کرد: در اوایل جنگ ناو شکن دماوند سابق از رده خارج شده بود و تنها ناوشکن سنگین آن زمان ایران بود که با یک تصمیم راسخ، بازسازی و تعمیر و راه اندازی شد. بازسازی این ناو شکن طی شش ماه به انجام رسید و روزی که در اولین ماموریت مان با این ناو شکن با حضور مسئولین نیروی دریایی انجام شد، در حال  گشت زدن در آبهای خلیج فارس موجب تعجب و تحیر ناوهای آمریکایی شدیم. به صورتی که در هفته بعد از آن روز مجله تایمز عکس ناوشکن دماوند را روی جلد چاپ کرد و اعلام کرد ایران در دریاها حضور دارد.

وحدت مهمترین عامل دستیابی به دستاوردهای بزرگ است

سازندگی ادامه خواهد داشت

محمد علی زارع مشاور ساخت و مهندس ناظر ناو شکن جماران با اعلام سازندگی و شعار ما توانسته ایم ادامه داد: در ساخت ناوشکن جماران این موضوع کاملا مشخص بود که با توجه به همه تحریم ها و سنگ اندازی ها با دستور نهایی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با کمک صنعتگران و دانشگاه های معتبر ایران این ناوشکن با قدرت در دریا حضور دارد و  این سازندگی همچنان ادامه خواهد داشت.

ادامه دارد...

گفت‌وگو و تنظیم از زهرا عابدی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها