رئیس ستاد کنگره بزرگداشت 5400 شهید کردستان؛

فلسفه برگزاری کنگره 5400 شهید استان کردستان زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه است

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت 5400 شهید کردستان گفت: فلسفه برگزاری کنگره 5400 شهید استان کردستان زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه است.
کد خبر: ۲۸۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ - 18April 2018

فلسفه برگزاری کنگره 5400 شهید استان کردستان زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه استبه گزارش دفاع پرس از کردستان، ابراهیم حسینی رئیس ستاد کنگره بزرگداشت 5400 شهید کردستان در نشست تخصصی «نقش دانشگاهیان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» که صبح امروز در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: شهدا ولی‌نعمتان ما هستند و عظمت امروز مملکت، اقتدار و دوام نظام، امنیت، پیشرفت و توسعه کشور در گرو جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های شهدا بود.

 وی از برگزاری کنگره عظیم و ملی 5400 شهید کردستان  در سال 97 در استان خبر داد و گفت: شهید متعلق به تاریخ است، متعلق به جهان بینی انسانی همه ما است، شهید متعلق به یک جناج و نهاد و یا جریان خاصی نیست بلکه همه مردم از بزرگ و کوچک از باسواد و بی سواد از بازاری گرفته تا استاد و دانشجو و معلم و دکتر و ... همه و همه باید پای کار بیایند و جامعه خود را تحت تاثیر این اقدام فاخر فرهنگی قرار دهند.

وی افزود: هر استادی، هر معلمی، هر دانشجویی و هر کسی در هر جایگاهی که هست باید نسبت به این حادثه بزرگ فرهنگی اقداماتی انجام دهد و دین خود را به شهدای مظلوم استان ادا کند.

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت 5400 شهید کردستان تصریح کرد: با توجه به روند کاری که تا امروز در راستای کنگره 5400 شهید استان کردستان صورت گرفته است اگر این کنگره امسال برگزار نشود بهتر است چرا که به این جایگاه نرسیده ایم که همه جامعه را و همه مردم استان را درگیر این کار فرهنگی کنیم. هنوز هیچ استاد دانشگاهی پای کار نیامده است؛ هنوز هیچ دانشجویی، هیچ هنرمندی و هیچ نویسنده ای در استان در راستای کنگره کاری انجام نداده است. نه فیلمی ساخته شده و نه کتابی نوشته شده است ونه تندیسی ساخته شده که این مایه تاسف است.

وی یادآور شد: متاسفانه بجز معدود مواردی مسئولی را ندیده ام که در مصاحبه های خود اولویت برنامه های خود را کنگره 5400 شهید استان قرار دهد. امروز با این روندی که مسئولان در راستای کنگره 5400 شهید استان در پیش گرفته اند با این بی غفلتی ها و با این بی تفاوتی ها بار دیگر شهیدانمان را مظلوم تر شهید کرده ایم. با این بی تفاوتی ها نمی شود قهرمانان و اسطوره های جنگی خود را به جامعه معرفی کنیم.

سرهنگ حسینی ادامه داد: در استان مسئولینی را داریم درحالی که به برکت خون شهیدان به مقام و جایگاهی رسیده اند اما یکبار هم از خانواده شهدا دیدن نکرده اند حتی شهدای محدوده تحت مسئولیت خود را نمیشناسند و این مایه تاسف است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تولد مکتب دفاعی جدیدی بود که زیربنای آن روحیه شهید و شهادت بود و همین روحیه باعث شد که بر خلاف جنگ های گذشته که بخشی از خاک ایران به دشمن واگذار میشد در جنگ هشت ساله یک وجب از این خاک به دست دشمن نیفتاد پس امروز هم اگر مسئولین و مردم با همین روحیه شهادت پای کار آیند کنگره در سال 97 قابل برگزاری است.

وی فلسفه برگزاری کنگره 5400 شهید استان کردستان را زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه، نهادینه کردن اهداف و آرمان شهدا در جامعه، ترویج گفتمان مقاومت در استان و جمع آوری آثار و مستندات شهدا در استان عنوان کرد.

حسینی افزود: قرار است در راستای کنگره 5400 شهید استان کردستان، 80 کتاب چاپ شود اما تا امروز هیچ دانشگاهی برای دریافت پروژه کتاب نوشتن به ما مراجعه نکرده است. آیا به نظر شما برای 5400 شهید استان کردستان نوشتن 80 کتاب کافی است؟ ایا نباید ما برای هر کدام از 5400 شهید استان چندین کتاب می‌نوشتیم؟

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت 5400 شهید کردستان گفت: دانشجویان و نسل امروز نسبت به اتفاقات و حوادث جنگ بیگانه هستند. درس انقلاب در دانشگاه ها به زنگ تفریحی برای دانشجویان تبدیل شده است هر چند اوج ایثار و انسانیت در جبهه ها بوده است اما اینکه اساتید چقدر این ایثار را برای دانشجویان تبیین کرده اند جای سوال دارد.

در ادامه این نشست دکتر مسعود الماسی رییس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج گفت: ما اگر تعریف شهید و شهادت را مثل دوران جنگ به درون اجتماع نبریم همین مشکلی پیش می اید که جناب حسینی فرمودند که حتی اگر آن را نیز هول دهیم به نتیجه نمی رسیم.

وی افزود: باور من بر این است که باید بدنه اجتماعی را بصورت خودجوش ولو اندک اندک به مفهوم و فرهنگ شهید و شهادت نزدیک کنیم که اجتماع خود به سمت آن حرکت کند.

وی تصریح کرد: باید مردم را تحریک کنیم که در این حوزه فعالیت کنند تا فرهنگ ایثار در جامعه ترویج پیدا کند البته با کمتر تکرار کردن کلماتی که مقدس هستند اما ممکن است با تکرار بیش از حدشان ما تقدس را از آنها بگیریم؛ پس باید خیلی مواظب باشیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج ادامه داد: باور درونیم بر این است برگزاری کنگره و فهم درست مردم ایران در کل کشور از اینکه مردم کردستان 5400 شهید تقدیم انقلاب کرده اند خیلی میتواند کمک کند به وحدت و انسجام ملی ما اما متاسفانه هنوز در بعضی از استان ها اطلاعی ندارند که پیشمرگان مسلمان کرد در جریان تثبیت امنیت در کردستان چقدر ایثار کردند.

 الماسی گفت: در زمان جنگ آدم هایی بودند که شاید در اجتماع خیلی محبوبیت نداشتند اما میرفتند و در جنگ شهید میشدند که نمونه بارز آن را به زیرکی آقای ده نمکی در فیلم اخراجی ها تهیه کردند. اگر ما صرفا آدم های شسته رفته  و روتین بدون کوچکترین خطایی را معرفی کنیم که در جنگ حضور پیدا کرده اند و شهید شده اند این ضد تبلیغ میشود برای شهید و شهادت.

وی در پایان تاکید کرد: از مسئولین برگزاری کنگره استدعا دارم روی طرح سوالتی که اجتماع را به سمت فکر کردن و ایثار و فداکاری و گذشت و ازخودگذشتگی می برد تلاش کنیم. اگر بتوانیم فرهنگ شهید و شهادت را به ایثار و فداکاری امروز ربط دهیم می‌توانیم موفق شویم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها