گفتنی‌هایی از ارتش و دفاع مقدس در میزگرد فرماندهان ارتش (۳)؛

ضرورت استفاده بهینه از تجارب فرماندهان نیروهای مسلح/ فداکاری‌های ارتشی‌ها در دفاع مقدس فراموش شده است

سرهنگ «محمد سعید آدابی» استفاده بهینه از تجارب فرماندهان گذشته نیروهای مسلح را ضروری دانست و گفت: بعد از اتمام جنگ تمام فداکاری‌ها و اقدامات ارتشی‌ها فراموش شده است، در حالی که نیرو‌های ارتشی همیشه پشتیبانی رزمی و مقابله با دشمنان را دفاع از انقلاب دانسته و می‌دانند و امیداوارم مسئولین بیشتر به وضعیت معیشتی ارتشی‌ها خصوصاً بازنشستگان توجه کنند.
کد خبر: ۲۸۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ - 14May 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، ارتش عملیات‌های موفقیت‌آمیزی به انجام رساند که آخرین آن حضور در عملیات پیروزمندانه «مرصاد» بود، اما یکی از کار‌های بزرگ ارتش در دفاع مقدس، بازپس‌گیری حدود ۱۸ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور بود که نقش بی‌بدیل آنان را بیش از پیش در جنگ تحمیلی آشکار می‌سازد.

حضور ارتش در ابتدای آغاز جنگ تحمیلی درحالی اهمیت پیدا می‌کند که هنوز سایر نیرو‌های نظامی به‌ویژه نیرو‌های مردمی از انسجام خاصی برخوردار نبوده و این به ارزش کار ارتش بیشتر می‌افزاید.

«محمدعلی زارع» ناخدا دوم بازنشسته نیروی دریایی ارتش، سرهنگ «مصطفی پناه» افسر پدافند هوایی ارتش، سرهنگ «محمد سعید آدابی» بازنشسته نیروی زمینی ارتش و جانباز دفاع مقدس از استان یزد هستند که میهمان دفاع پرس بودند.

آنان در این میزگرد با عنوان نقش ارتش در انقلاب و دوران دفاع مقدس به طرح دیدگاه‌های خود درباره عملکرد ارتش در هشت سال دفاع مقدس پرداختند.

سرهنگ «محمد سعید آدابی» در این میزگرد اظهار داشت: در سال ۱۳۵۹ با توجه به ظهور انقلاب، نیاز کشورم و علاقه فردی‌ام به خدمت، وارد ارتش شدم.

این جانباز سرافراز دفاع مقدس ادامه داد: زمان آغاز جنگ تحمیلی من دانشجو دانشگاه افسری بودم که به ما ابلاغ کردند هرکس تمایل دارد می‌تواند ضمن تحصیل در جنگ نیز حضور یابد که من نیز داوطلب شدم و در تمام طول جنگ، سه بار مجروح شدم.

ضرورت استفاده بهینه از تجارب فرماندهان نیروهای مسلح/ فداکاری‌های ارتشی‌ها در دفاع مقدس کنار گذاشته شده است

این یادگار دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه مجروحیش در جبهه اشاره کرد و اظهار داشت: اوایل سال ۱۳۶۵ در منطقه «سومار» در عملیات آزادسازی «نفت شهر»، حفاظت یکی از مناطق به ما سپرده شده بود که نزدیکی صبح بر اثر اصابت ترکش مجروح شدم و بعد از کمی استراحت، دوباره به منطقه عملیاتی برگشتم و سال ۱۳۶۵ نیز دوباره در «شوش» برای بار دوم از ناحیه دست مجروح شدم.

سرهنگ آدابی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس ماندگار‌ترین خاطره خود را از جنگ این‌گونه بیان کرد: در اواخر جنگ من فرمانده بودم، بمباران شیمیایی آغاز شده بود و یکی از سربازانم به ماسک دسترسی نداشت و شیمیایی شده بود، به شدت ناراحت بود که من ناخودآگاه به سمتش رفتم و ماسک خودم را به صورتش کشیدم که همین امر باعث شیمیایی شدن خودم و نجات آن سرباز شد.

ارتشی‌ها پشتیبانی رزمی را دفاع از انقلاب دانسته و می‌دانند

این افسر بازنشسته نیروی زمینی ارتش همچنین تلخ‌ترین خاطره خود را از دست دادن دوست و معاونش ستوان جورابی در یکی از عملیات‌ها توسط یکی از تک تیراندازان عراقی دانست و خاطرنشان کرد: نیرو‌های ارتشی همیشه پشتیبانی رزمی و مقابله با دشمنان را دفاع از انقلاب دانسته و می‌دانند.

وی همراهی خانواده نظامیان را دلیل موفقیت ارتش در جنگ دانست و ادامه داد: ۲۷ اسفندماه ۶۴ ازدواج کردم و ۲۸ اسفندماه یعنی یک روز پس از ازدواجم در منطقه عملیاتی حضور یافتم؛ ۲ فرزندم که در زمان جنگ متولد شدند یکی را بعد از ۴۵ روز و دیگری بعد از ۲ ماه دیدم.

ضرورت استفاده بهینه از تجارب فرماندهان نیروهای مسلح/ فداکاری‌های ارتشی‌ها در دفاع مقدس کنار گذاشته شده است

وی استفاده بهینه از تجارب فرماندهان گذشته نیرو‌های مسلح را ضروری دانست و بیان کرد: پرسنل به‌ویژه فرماندهان ارشد نیروی هوایی، به دلیل نوع رسالتی که متعهد به انجام آن بودند از علوم و فنون شاخصی برخوردارند که استفاده از این علوم نقش مهمی در توسعه بیش از پیش فنی، لجستیکی و راهبردی نیروی‌های مسلح در عصر امروز ایفا می‌کند.

وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که بعد از اتمام جنگ تمام فداکاری‌ها و اقدامات ارتشی‌ها فراموش شده است، گفت: نیرو‌های ارتشی همیشه پشتیبانی رزمی و مقابله با دشمنان را دفاع از انقلاب دانسته و می‌دانند و امیداوارم مسئولین بیشتر به وضعیت معیشتی ارتشی‌ها خصوصاً بازنشستگان توجه کنند.

گفت‌و‌گو و تنظیم: زهرا عابدی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار