با حمایت اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس فارس؛

کارنامه داستان‌نویسی ادبیات پایداری فارس به چاپ دوم رسید

کارنامه داستان‌نویسی ادبیات پایداری فارس که در سال 96 به عرصه نشر پیوست به چاپ دوم رسید.
کد خبر: ۲۸۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ - 18April 2018

کارنامه داستان‌نویسی ادبیات پایداری فارس به چاپ دوم رسیدزهرا اکبری نویسنده کتاب «کارنامه داستان‌نویسی ادبیات پایداری فارس» در مورد روش گردآوری مطلب در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس در شیراز، اظهار داشت: شیوهٔ گردآوری مطالب به این صورت است که کتاب‌های تمامی نویسندگانی که در استان فارس متولد شده، بالیده،قلم‌ به‌ دست گرفته و آثاری تولید کرده‌اند، جمع‌آوری‌ شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی چاپ نخست کتاب پژوهشی خود را با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس و بسیج هنرمندان وارد بازار نشر کرده بود. با توجه به استقبال از این اثر، چاپ دوم این کتاب نیز انجام شد.

در پیشگفتار این کتاب به قلم بیژن کیا می‌خوانیم:

از پس این‌همه روز و هفته و ماه و سال که بر ما گذشت، هنوز هم می‌توان در پیچ‌وخم کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر صدایشان را شنید. می‌توان لختی ایستاد و چشم بست بر این زندگی شتاب آلوده و غفلت زده و گوش داد به فریاد مردانی که در خون و خاک خفتند، اما از اعتقادشان دست برنداشتند.

بی‌گمان آن مردان پارسی و پارسا، کاری کردند کارستان، در هشت سال جنگ نابرابر که به دست و قلم و دل هنرمندان این سرزمین، انعکاس کوشش و تلاش آن رزم‌آوران خداباور در صحیفهٔ هنر و ادبیات ما ایرانیان ثبت‌شده است.

واژه‌ها و کلماتی که در این دفتر تقدیمتان می‌شود، تصویری است، کم‌ و بیش جامع‌ و مانع از ماحصل عرق ریزی روح و قلم‌فرسایی هنرمندانهٔ نویسندگان استان فارس در ثبت خلاقانهٔ لحظات جنگ هشت‌سالهٔ ایران و عراق.

کتاب حاضر تلاشی است برای یک آیینه گردانی علمی تا تصویری جامع از سی سال نویسندگی در عرصهٔ ادبیات داستانی دفاع مقدس را به نمایش بگذارد.

نویسندهٔ این کتاب برای دستیابی به این هدف، تمامی آثار چاپ‌شدهٔ نویسندگان استان پهناور و ادب خیز فارس را مورد بررسی قرار داده و در باغ و بوستان ادبیات داستانی به میوه‌چینی پرداخته است تا حاصل آن، «کارنامهٔ سی‌سالهٔ داستان‌نویسی ادبیات پایداری فارس» را شکل دهد.

بی‌شک قدم نهادن در مسیر تدوین کارنامهٔ داستان‌نویسی استان در زمینهٔ ادبیات داستانی دفاع مقدس، همتی والا می‌خواهد و استقامتی مستمر و این کتاب به وجود نمی‌آمد، اگر این اراده و پایداری وجود نمی‌داشت.

نکته آخر این‌که چنین آثاری با گذشت زمان ارزشی بیشتر پیدا می‌کنند و به منابعی برای پژوهش‌های ادبی تبدیل می‌شوند؛ هرچند به دلیل تمرکز نویسنده بر داستان نویسان استان، مطالعه این کتاب حتی بدون قصد تحقیق و پژوهش خالی از لذت نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها