سردار نائینی در مشهد:

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بهترین مرجع برای پژوهشگران و محققین است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اسنادی را که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می­‌شود، هیچ‌کدام از مجموعه­‌هایی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند در اختیار ندارند؛ لذا علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه تحقیق و پژوهش با موضوع دفاع مقدس، با مراجعه به این مرکز و مطالعه منابع مرجع و استفاده از اسناد موجود می­‌توانند قرائتی صحیح از دفاع مقدس داشته باشند.
کد خبر: ۲۸۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ - 18April 2018

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بهترین مرجع برای پژوهشگران و محققین استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «علی­ محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس صبح امروز با حضور در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی با سردار سرتیپ دوم پاسدار «اکبر نجاتی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سردار نائینی در این دیدار با اشاره به تدوین مجموعه کتاب ­های روز شمار جنگ اظهار داشت: با پیش بینی­ هایی که صورت گرفته به حول و قوه الهی طی دو سال آینده مجموعه شصت جلدی «روز شمار جنگ» که مربوط به وقایع و رخدادهای دهه اول انقلاب است کامل خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه حوزه مأموریتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، اسنادی است لذا این مرکز این آمادگی را دارد که برای تدوین کتاب «روز شمار جنگ» در هر استان، مستندات را در اختیار پژوهشگران و محققین استان ها قرار دهد.

سردار نائینی ادامه داد: اکثر کتاب­ های دفاع مقدس که در دسترس عموم قرار دارد خاطره محور و یا زندگینامه شهدای شاخص ملی است که مخاطب­ های فراوانی دارد و بعضی عناوین نیز چندین مرتبه تجدید چاپ شده ­اند، اما با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر انجام کارهای ماندگار در حوزه دفاع مقدس، رویکرد ما در حوزه تولید و نشر صرفاً خاطره نویسی و یا زندگینامه نویسی نیست بلکه به دنبال آن هستیم که خواستگاه اجتماعی فرماندهان شهید و فرایندی که باعث تربیت آنها به عنوان علمداران دفاع مقدس شد را به مخاطب معرفی کنیم. در کنار این دو موضوع، نقش مدیریتی شهدا و چگونگی فرهنگ ساز شدن آنها نیز مورد توجه قرار می­ گیرد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در حوزه تولید کتاب­ های «نبرد نویسی» هر چند به دنبال کار تحقیقاتی و پژوهشی با موضوع عملیات ­های بزرگ هستیم اما اگر در دوران دفاع مقدس اتفاق ­های مهمی در لشکرها رخ داده است اگر نویسندگان استانی بتوانند آن را به عنوان یک سوژه پرورش بدهند مرکز اسناد این آمادگی را دارد که آن را در قالب کتاب منتشر کند.  

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اسنادی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می­ شود را هیچ کدام از مجموعه ­هایی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می­ کنند در اختیار ندارد، لذا علاقه مندان به فعالیت در حوزه تحقیق و پژوهش با موضوع دفاع مقدس، با مراجعه به این مرکز و مطالعه منابع مرجع و استفاده از اسناد موجود می­ توانند قرائتی صحیح از دفاع مقدس داشته باشند. هر یک از استان­ های کشورمان نیز برای تدوین عملکرد یگان­ های خود در دفاع مقدس، می ­توانند از این اسناد استفاده کنند که در صورت تحقق این امر کتاب­ های منتشر شده به عنوان کتاب های مرجع، نقش مؤثری در پروژهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه دفاع مقدس خواهد داشت.

وی در پایان با بیان این مطلب که تدوین شناسنامه یگان­ های استانی آغاز شده است، آمادگی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را در حمایت از فعالیت­ های پژوهشی و تحقیقاتی خراسان در دفاع مقدس و انتشار آن در قالب کتاب اعلام کرد.

در ادامه این دیدار سردار «نجاتی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گزارشی از روند عملیات اجرایی احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی ارائه داد. همچنین سردار «نائینی» و سردار «نجاتی» در مورد زمینه ­های همکاری و تعامل بیشتر با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفتگو کردند.

در این دیدار یحیی نیازی، معاون ارتباطات و امور استان ­های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سردار نائینی را همراهی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار