االزهار:

نشست «ظهران» پاسخگوی خواسته‌های فلسطینی‌ها نبود/ روابط خوبی با ایران داریم

یک عضو مطرح دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به اینکه نشست سران عرب در عربستان سعودی پاسخگوی خواسته‌های فلسطینی‌ها نبود، گفت: همه کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس رابطه برقرار کرده‌اند.
کد خبر: ۲۸۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ - 18April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمود الزهار» در گفت‌وگویی ضمن اشاره به اینکه نشست سران عرب در عربستان سعودی ــ که یکشنبه بیست و ششم فروردین برگزار شد ــ پاسخگوی خواسته‌های فلسطینی‌ها نبود، اظهار داشت: همه کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل رو آورده‌اند.

وی تأکید کرد: نشست سران عرب در عربستان خواسته‌های فلسطینی‌ها در ارتباط با حق بازگشت به فلسطین و بیرون راندن اشغالگران و نیز آزادی قدس را محقق نکرده است.

چه‌انتظاری از نشست سران عرب می‌رفت؟

الزهار تصریح کرد: از نشستی که متعلق به فلسطین است (ملک سلمان مدعی شده بود نشست ظهران، کنفرانس قدس است)، انتظار می‌رفت خواسته‌های به‌حق و عادلانه فلسطینی‌ها را مشخص کند؛ خواسته‌هایی که مبتنی بر حق بازگشت به فلسطین و اخراج اشغالگران و آزادسازی قدس است.

وی تأکید کرد: همه کشورهای عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل رابطه پیدا کرده‌اند و با انتقال سفارت آمریکا از قدس غربی به قدس شرقی موافق هستند، در حالی که از نظر جنبش حماس تفاوتی بین غرب و شرق قدس وجود ندارد، زیرا سراسر قدس در اشغال است از همین رو در بیانیه نشست سران عرب به اصول ثابت ملت فلسطین که اصول تمام ملت‌ها بوده و شامل انسان، سرزمین و عقاید و مقدسات است پرداخته نشد، همان‌طور که حاضران در آن نشست از آمریکا که این طرح را تحمیل کرده است، حمایت مالی می‌کنند.

راهپیمایی بازگشت، چالش‌طلبی در برابر اشغالگران است

الزهار در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره راهپیمایی بازگشت فلسطینیان و تأثیر فراوان و دردناک آن برای رژیم صهیونیستی گفت: هدف از تحریم غزه این است که ملت فلسطین علیه مقاومت قد علم کنند از همین رو راهپیمایی بازگشت، قدعلم کردن فلسطینی‌ها علیه اشغالگران و آمادگی برای جانفشانی بیشتر در راه حفظ مقاومت، سرزمین و نیز انسانیت و عقیده و مقدسات است و این چهار مورد تغییرناپذیر هستند.

وی افزود: نکته دوم اینکه راهپیمایی بازگشت سبب سردرگمی و نگرانی در مورد شهرک‌نشینان شده است، زیرا اسرائیل ناچار شد هزاران شهرک‌نشین را از اطراف غزه به محل دیگر منتقل کند.

رژیم صهیونیستی تاب تحمل مقاومت مسالمت‌آمیز را هم ندارد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ادامه داد: وحشیگری و اقدامات جنایتکارانه اسرائیل در برخورد با راهپیمایان که شهادت و مجروح شدن تعدادی از آنان را به‌دنبال داشت، دروغ این رژیم درباره اینکه مقاومت مسالمت‌آمیز قابل قبول است، برملا کرد، زیرا نه مقاومت مسالمت‌آمیز و نه غیرمسالمت‌آمیز را قبول ندارد.

قتل و گلوله پاسخ اشغالگران به مقاومت مسالمت‌آمیز

وی اظهار داشت: راهپیمایی بازگشت پاسخ واقعی به گام‌های دونالد ترامپ و اسرائیل و نیز گام‌های محمود عباس (ابومازن) است که به مسالمت‌آمیز بودن مقاومت ایمان داشت، اما همگی با قتل و گلوله به‌استقبال مقاومت مسالمت‌آمیز رفتند در نتیجه عاقبت این کار وحشتناک بود و بسیاری از طرف‌ها برای یافتن راه‌حلی برای این وضعیت به‌تکاپو افتادند.

متوسل‌شدن اسرائیل به وعده‌های دروغین برای متوقف‌کردن راهپیمایی‌ها

الزهار تأکید کرد: ما عزم خود را برای ادامه این راه تا نیمه ماه می آینده که سالگرد اعلام موجودیت رژیم اسرائیل است، جزم کرده‌ایم، زیرا آن روز اهمیت زیادی دارد و آنان اکنون با وعده‌های دروغین در تلاش برای متوقف کردن راهپیمایی‌های بازگشت هستند، اما فلسطین در نبردی قرآنی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را به‌مزایده گذاشته و یا دستخوش تغییر و تحول کند.

این مسئول حماس افزود: قدس غربی و شرقی سرزمینی اشغال‌شده است و وجود سفارت آمریکا در قدس غربی و شرقی برای ما غیرقابل قبول است، اما نکته جدید این موضوع این است که آنان برخی فلسطینی‌ها و برخی عرب‌ها را که در نشست اخیر سران عرب حضور داشتند، متقاعد کردند که امکان اجرای تشکیل دو دولت وجود دارد به این شکل که قدس غربی پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی باشد و قدس شرقی پایتخت فلسطین باشد حال آنکه در کرانه باختری رود اردن شهرک‌سازی کرده‌اند و این مشکلی برای فلسطینی‌ها و عرب‌ها به‌شمار می‌آید و این وضعیت برای ما غیرقابل قبول است.

معامله قرن مشکل اسرائیل را حل می‌کند نه فلسطین

الزهار درمورد معامله قرن و عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: معامله قرن راه‌حل مشکل اسرائیل است نه مشکل فلسطین به این معنی که با این کار رژیم اسرائیل از نظر عربی قابل قبول می‌شود و درواقع قابل قبول شده است.

وی گفت: آنان با این عادی‌سازی درهم کوبیده خواهند شد، همان‌طور که سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) پیش از آنان و بعد از عادی‌سازی با رژیم اسرائیل چنین شد به این معنی که رهبر آنان کشته شد و اکنون رهبر کنونی آن را به محاصره در آورده‌اند و چیزی به او نبخشیده‌اند.

الزهار ضمن بعید ندانستن تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه اظهار داشت: اکنون از نظر توانمندی و تعداد نیرو و حمایت مردمی در وضعیتی بسیار بهتر از گذشته هستیم و از نظر سلاح نیز بی‌شک اکنون قدرتمندتر شده‌ایم و آنچه را در چهار جنگ گذشته فرسایش شد، ترمیم کرده‌ایم؛ جنگ‌هایی که آخرین مورد آن در سال 2012 رخ داد.

وی تأکید کرد: ما چیزهای زیادی را در غزه تولید می‌کنیم و همین تونل‌ها که امکان رسیدن به محل حضور اشغالگران را برایمان فراهم کرده است، برایمان کافی است.

روابط ما با جمهوری اسلامی بهتر از قبل است

وی با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط ما بهتر از چند سال اخیر است و دیدارها و هماهنگی‌ها و نیز تعهداتی وجود دارد که در حال اجرا است و تلاش داریم نه‌فقط این روابط را به بالاترین سطح بازگردانیم، بلکه توسعه بخشیم.

الزهار در توضیح وضعیت کنونی اظهار داشت: دیدگاه ما از ابتدا دیدگاهی صادقانه بوده و موضع ایران قابل تمجید است و هنگامی که یقین کردیم موضع ایران صادقانه است موضع ما نیز ثابت شد و اکنون به‌دلیل ثبات موضع ایران و ایمان مردم به آزادسازی فلسطین و به‌دلیل قدرت حماس برای تحقق این هدف روابط خوبی با ایران داریم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص تنش روابط در ارتباط با موضوع سوریه گفت: باید این موضوع را توضیح دهیم که به‌دنبال ورود به تنش‌های داخلی نبودیم و حضورمان در سوریه سبب تنش روابط با سوریه و ایران شد، زیرا سوری‌ها امیدوار بودند حماس کنارشان باشد حال آنکه موضع ما مبتنی بر دوری کردن از مسائل عربی بود، چرا که هر گروه فلسطینی که به مشکلات عربی ورود کرد، ضعیف شد از همین رو خروج برادرانمان از سوریه سبب تنش روابط ما شد اما بین ما و ایران هیچ مشکلی وجود نداشت، مگر اینکه برخی کشورهای عربی که رهبران حماس در آنجا اقامت داشتند ارتباط این رهبران با ایران را محدود می‌کردند تا با دشمنان ایران مانند آمریکا و دیگران مشکل پیدا نکنند.

منبع:‌ تسنیم

نظر شما
پربیننده ها