مستند «هند دوستان» رونمایی شد/ اثری با موضوع مسلمانان هند

آیین رونمایی و نقد و بررسی مستند «هند دوستان» از جدیدترین تولیدات شبکه افق، پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر این شبکه برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ - 18April 2018

مستند «هند دوستان» رونمایی شد/ اثری با موضوع مسلمانان هندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، آیین رونمایی و نقد و بررسی مستند «هند دوستان» از جدیدترین تولیدات شبکه افق، پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر این شبکه برگزار شد.

حجت الاسلام سید محسن صادقی تهیه کننده و عباس موزون، کارگردان این مجموعه سه قسمتی هستند؛ مستندی درباره ارتباط معنوی بین شیعیان، اهل سنت، هندوها، مردم و دولت هند با امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا که شامل بخش های گفت‌وگو محور و تصاویری مستند و کمتر دیده شده از معابد و مکان های مقدس در کشور هند است.

در این نشست محسن اسلام‌زاده مستندساز برجسته کشورمان به عنوان کارشناس و منتقد حضور داشت و بعد از نمایش گزیده ای از فیلم، به بیان نکاتی پیرامون آن پرداخت و گفت: امروزه و در همه جای دنیا شاهد هستیم که امپراطوری رسانه‌ای برای جدا کردن ملت‌ها و قلب‌ها وجود دارد، تصور ما این است که هند را به درستی می‌شناسیم ولی این مستند نشان می دهد حقیقت، همه آن چیزی نیست که می‌دانیم.

وی افزود: همه مصرف کننده رسانه شده‌ایم و این باعث تاسف است. نکته‌ای که برایم جای سوال دارد این است که چرا فیلم در زمانی غیر از ماه محرم و عاشورا در هندوستان ضبط شده است؟

در ادامه عباس موزون کارگردان «هند دوستان» با اشاره به روند ایده پردازی و تولید این مجموعه خاطرنشان کرد: حدود 17 سال پیش با یک روحانی شیعه ساکن هندوستان آشنا شدم،  سخنرانی‌های او سبب شد نظرم به هند و فرهنگ و مذهب این کشور تغییر کند و به آن علاقمند شوم.

وی افزود: طی تحقیقات پیرامون اجتماع و فرهنگ هند دریافتم علاقه مردمان این کشور به امام حسین (ع) فقط مخصوص مسلمانان نیست. ما فقط یک جمله از مهاتما گاندی شنیده و خوانده‌ایم که گفته است روش مبارزه را از امام حسین (ع) یاد گرفته است، این یک جمله از آن حجم انبوه و ارادت میلیاردی هندی‌ها به اهل بیت واقعا هیچ است و باید بگویم این ماجرا و عشق به نوعی غریبانه است.

کارگردان مجموعه مستند «هند دوستان» گفت: علاقه هندی ها به امام حسین (ع) آنقدر زیاد است که حتی نام دخترانشان را با پیشوند و پسوند حسین انتخاب می‌کنند؛ اسم خیلی از دختران هندی «فاطمه حسین» یا «سمانه حسین» است.

وی با بیان اینکه ایرانی ها بیشتر شیعیان هندی را دیده اند گفت: این در حالی است که ارادت سایر مذاهب هندوستان به امام حسین (ع) هر مخاطبی را شگفت زده می کند و جالب اینکه دولت هند روز عاشورا را تعطیل رسمی اعلام کرده است اما این موضوع را در بسیاری از محافل علمی یا تحقیقی و حتی در منبعی مثل ویکی پدیا هم نمی توان یافت.

موزون با اشاره به مراحل پیش تولید مجموعه «هند دوستان» عنوان کرد: کار پژوهش را که شروع کردم متوجه شدم چند تیم دیگر هم در این حوزه فعال شده‌اند، این مسئله بسیار برایم خوشحال کننده بود چون اصلا همین را می‌خواستم که دوربین ها به سمت هند بیاید.

این مستندساز با بیان اینکه روز استقلال هندوستان برای تصویربرداری انتخاب شده بود تصریح کرد: این تنها روزی است که هندی ها با همه فشارها حدااقل در ظاهر علیه غرب صحبت می‌کنند و می‌ایستند به همین دلیل می‌خواستیم تاثیر آن ارادت به امام حسین (ع) را در این ایستادگی نشان دهیم.

وی با اشاره به حمله داعش به یکی از مراسم روز استقلال هند در زمان فیلمبرداری «هند دوستان» گفت: سختی ها و مشکلات زیادی برای تولید این مجموعه داشتیم ولی همیشه این احساس در ما وجود داشت که امام حسین (ع) واسطه شده تا ما لیاقت این سختی کشیدن را پیدا کنیم.

موزون با بیان اینکه انقلاب اسلامی مآموریت هایی دارد و یکی از آنها راه اندازی تمدن اسلامی است خاطرنشان کرد: باید از ساخت جامعه و کشور اسلامی گذر به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم. در تصاویر صدا و سیما نباید چیزی از عَلم و کتل نشان داد اما این اتفاق در هندوستان تقریبا غیر ممکن است. باید در جاهایی که آسیبی نمی‌رساند اغماض کنیم و مسامحه کنیم چون باید با فرهنگ‌های دیگر ارتباط برقرار کرد و این کار حداقل در دنیای تصویر ملزومات خاصی می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود پیرامون ساخت مجموعه مستند «هند دوستان» افزود: این اثر سخت ترین کاری بود که تا به حال تجربه کرده ام.

موزون ادامه داد: بر اساس مشکلات و موانعی که در مسیر ساخت این مستند به وجود آمد، مشغول نوشتن کتابی درباره سختی‌های مستندسازی هستم که همه برگرفته از تجربیات ساخت «هنددوستان» است چرا که عقیده دارم فیلمی پارتیزانی ساخته ایم با انواع محدودیت های موجود اما هدفی که پیش رویمان بود، همه سختی ها را هم شیرین کرد.

حجت الاسلام صادقی تهیه کننده این مجموعه نیز درباره مشکلات ساخت مستند «هند دوستان» گفت:  گروه اول مستندسازی با امکانات و شرایط خوبی در یک هتل مستقر شده بودند ولی در میانه کار، محدودیت ها و مشکلات شروع شد و تیم مستندساز مجبور به اسکان در مسجدی که ایرانی‌ها متولی آن بودند شد.

وی ادامه داد: باید گفت مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم اما با هدفمان که عشق به امام حسین (ع) بود سبب می شد از کارمان لذت ببریم.

موزون هم در ادامه این بحث عنوان کرد: این مستند یک صدم چیزی است که من انتظارش را داشتم. درجه کار و هنر تصویربرداری‌ام را می‌توانید در مستند ایرانگرد ساخته جواد قارایی ببینید. این مستند در ایام نوروز روی آنتن رفت و بسیار پر مخاطب شد. آرزوی من این است هندوستان محل حضور مستندسازان ایرانی شود.

در ادامه برخی از اصحاب رسانه پرسش هایی پیرامون تکنیک های مستندسازی و گفت وگوهای صورت گرفته در این مستند مطرح کردند و تهیه کننده و کارگردان فیلم به آنها پاسخ گفتند.

مجموعه مستند «هند دوستان» در سه قسمت شامل ارتباط شیعیان هندی با امام حسین (ع)، ارتباط معنوی و قلبی اهل سنت این کشور با فرهنگ عاشورا و نیز محبت و ارادت هندوها و دولت هند به اباعبدالله الحسین (ع)، طی روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده از شبکه افق پخش خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها