مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه:

عملیات بازی دراز یکی از مهمترین عملیات های انجام شده در غرب کشور بود

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان کرمانشاه در مصاحبه ای که با خبرنگار دفاع پرس انجام داد در خصوص چگونگی عملیات بازی دراز که توسط رزمندگان اسلام در منطقه سرپل ذهاب استان کرمانشاه انجام گردیده است گفت
کد خبر: ۲۸۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ - 19April 2018

عملیات بازی دراز یکی از مهمترین عملیات های انجام شده در غرب کشور بودبه گزارش دفاع پرس از کرمانشاه: مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان کرمانشاه ضمن گرامی داشت یاد وخاطره شهدای عملیات بازی دراز در خصوص چگونگی این عملیات گفت:

عملیات بازی دراز یکی از مهمترین عملیات های انجام شده در غرب کشور بود برای اینکه مجموعه ارتفاعات صعب العبور بازي دراز، كه داراي شيب هاي تندی در همه جهات دارد، که این یکی از موانع عمده براي هر نوع حركت يگان هاي نظامي به شمار ميرود. مجموعه اين ارتفاعات محور سرپل ذهاب_ قصرشيرين را از محورگيلانغرب_ قصرشيرين جدا مي نمايد. اهميت اين ارتفاعات بدان جهت است كه در دست داشتن آن معابر وصولي به سرپل ذهاب و قصرشيرين و تا حدودي معابر منتهي به گيلانغرب را كنترل، و ديده باني فوق العاده مناسب و عميق و وسيع به همه جهات بويژه شمال، شرق و جنوب را فراهم مي سازد، به همين جهت نيروهاي متجاوز عراق در آغاز جنگ تلاش كردند اين ارتفاعات را اشغال نمايند و به عنوان يك منطقه ديده باني مورد استفاده قرار دهند بطوريكه با اجراي آتش هاي توپخانه ديده باني شده از بازي دراز مشكلات عمده اي را براي رزمندگان اسلام در سراسر منطقه پدافندي و حتي براي تردد خودروها از گذرگاه هاي اجباري كل داوود و ميان كل در مسير پاطاق - سرپل ذهاب بوجود آورند.

 در ادامه چنین افزود:بدين ترتيب موقعيت خاص قلل مرتفع 1050 و 1100 شمالي و جنوبي و 1150 بدليل مزيت و برتري محل ديده باني و هدايت آتش هاي توپخانه، دشمن را وادار به احداث جاده اي آسفالته از نزديكي آبادي خزل كوري كهرك واقع در مسير جاده قصرشيرين- گيلانغرب به دامنه غربي قله 1150 بازي دراز و استقرار يك تيپ پياده و يك گروهان تانك روي اين ارتفاعات نمود. دشمن ديدگاه واقع روي اين قله را كه از تجهیزات ارتباطي قابل توجه برخوردار بود بنام ديدگاه صدام نامگذاري نمود، تا از دستيابي نيروهاي ايراني به ارتفاعات مورد بحث جلوگيري نمايد . نظر به اينكه در آغاز جنگ برتري نسبي از آن نيروهاي دشمن بود، رزمندگان اسلام توانستند پيشروي دشمن را سد کنند اما نتوانستند در آن مرحله اولیه اقدام مؤثري در خصوص باز پس گيري اين ارتفاعات انجام دهند .
سردار محمدی افزود: از اوايل سال 1360 نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران تصميم گرفتند براي عقب راندن نيروهاي متجاوز از رشته ارتفاعات بازی دراز اقدام به یک عملیات نظامی مشترک علیه نیروهای دشمن انجام دهند و به همين دليل فرماندهان ارتش و سپاه ارتفاعات بازي دراز را به عنوان اولين هدف نيمه گسترده در صحنه عمليات غرب انتخاب كردند .
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان در ادامه بیان داشت: برابر طرح تهيه شده در آغازين ساعات روز دوم ارديبهشت ماه 1360، رزمندگان اسلام شامل نیروهای سپاه، ارتش ، و بسیج مردمی از 4 محور پيش بيني شده به سمت اهداف مورد نظر حركت و حمله خود را آغاز نمودند :
محور اول : در مسير روستاي جگرلو به سمت ارتفاعات 1100 شمالي و قله 1150
محور دوم : در امتداد روستاهاي خاتونه و زرين جوب به سمت ارتفاعات 1100 جنوبي و قله 1150
محور سوم : در امتداد مسير افشارآباد به سمت ارتفاعات 1050 و قله 1150
محور چهارم : در امتداد مسير شيشه راه به سمت ارتفاعات 705 و 700 و 795
ساير يگان هاي تحت امر قرارگاه مشترك هدايت كننده در منطقه مربوط پدافند نمودند.
سردار محمدی در پایان گفت: با شروع عمليات رزمندگان اسلام علي رغم مشكلات فراوان در اثر اين عمليات، رزمندگان اسلام توانستندبخش عمده اي از اهداف مورد نظر را تصرف نمايند. در طول 7 روز عمليات، دشمن چندين بار اقدام به پاتك هاي سنگين نمود كه هر بار با ايثار و فداكاري هاي رزمندگان اسلام اين پاتك ها دفع گرديد. در جريان اين عمليات خلبان دلاور ارتش اسلام علي اكبر شيرودي و فرمانده شجاع گردان تكاور مالك اشتر حسين ادبيان به شهادت رسيدند و همچنين سرداران شجاعي همچون غلامعلي پيچك،محسن وزوايي، موحد دانش و محسن حاجي بابا در هدايت و موفقيت اين عمليات نقش مؤثري داشتند.
نتايج عمليات : آزاد سازي بخشهاي عمده اي از ارتفاعات بازي درازشامل ارتفاعات1050، 1100 جنوبی، به اسارت گرفتن 458 نفر از ارتش بعث عراق و وارد نمودن تلفات و خسارات زيادي به نيروهاي دشمن و انهدام بخشي از تجهيزات او.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار