در بدو ورود به تهران؛

لاریجانی دستاوردهای سفر به ویتنام و سریلانکا را تشریح کرد

رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به تهران محورهای سفر به ویتنام و سریلانکا را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۸۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷ - 20April 2018

لاریجانی دستاوردهای سفر به ویتنام و سریلانکا را تشریح کردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد از سفر به دو کشور ویتنام و سریلانکا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سفر به این دو کشور درباره گسترش روابط پارلمانی و توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی مذاکره شد، همچنین در این سفر درباره مسائل مهمی که در صحنه بین الملل محل مناقشه است، رایزنی هایی صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی و شیلات فرصت های خوبی برای همکاری با هر دو کشور وجود دارد، افزود: محصولاتی همانند سیب و پرتقال در کشور ما به وفور وجود دارد و در فصول خاص بحث هایی درباره مازاد این محصولات در کشور مطرح می شود که تجار ایرانی باید این زمینه ها را شناسایی کرده و از این فرصت ها استفاده کنند.

وی با با بیان اینکه می توان در زمینه شیلات سرمایه گذاری های سنتی و صنعتی همکاری هایی با هر دو کشور داشت، ادامه داد: اتاق های بازرگانی ایران باید با اتاق های بازرگانی هر دو کشور فعالیت های خود را گسترش دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران می تواند در زمینه پتروشیمی در این کشورها سرمایه گذاری کرده و محصولات و تجهیزات ساختمانی همانند سیمان را به این کشورها صادر کند، یادآور شد: هر دو کشور در حال توسعه هستند که در این راستا شرایط برای صادرات محصولات به هر دو کشور فراهم است و در مذاکرات با مسئولان این دو کشور درباره صادرات برخی محصولات مذاکراتی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه با اعضای اتاق بازرگانی هر دو کشور گفت وگوهایی صورت گرفت، ادامه داد: یکی از علایق تجار هر دو کشور سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و یا ساخت بنادر در ایران است که در این راستا نیز مذاکراتی با مسئولان هر دو کشور صورت گرفت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات و موانعی که تجار به آن اشاره می کردند، مسائل ارتباطات بانکی بین ایران و دو کشور است، اظهار داشت: در این زمینه با مسئولان هر دو کشور رایزنی هایی صورت گرفت و راهکارهایی مطرح شد که اجمالا به جمع بندی رسیدیم که در این راستا مسئولان بانک مرکزی باید اقداماتی انجام دهند که موانع رفع شود.

رئیس قوه مقننه افزود: اعضای گروه دوستی پارلمانی سریلانکا و ویتنام در این سفر حضور داشتند که بخشی از این مسائل توسط اعضای گروه دوستی پیگیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی ایران و هر دو کشور ویتنام و سریلانکا باید فعال شوند، ادامه داد: به تجار ایرانی و اتاق بازرگانی توصیه می شود که به سمت بازرگانی با این دو کشور حرکت کنند و مسئولان وزارت صنعت نیز در این زمینه به تجار کمک کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به نیاز ایران به دانه های روغنی تصریح کرد: در این سفر در این باره بحث شد که زمین های کشاورزی خود را در اختیار ما قرار دهند تا بر روی آن کشت انجام شود و در واقع کشت فراسرزمینی داشته باشیم که آنها نیز این موضوع را قبول کردند.

شایان ذکر است که در بدو ورود رئیس مجلس به تهران به مناسبت اعیاد شعبانیه و روز پاسدار شاخه های گل به هیات پارلمانی ایران به سریلانکا و ویتنام تقدیم شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها