نقش موثر شهید «شیرودی» در عملیات «بازی‌دراز»/ همکاری مشترک سپاه و ارتش برای آزادسازی منطقه

هر ساله بسیاری از زوار راهیان نور عازم منطقه «بازی‌دراز» می‌شوند تا از نزدیک نظاره‌گر این منطقه باشند و روایت روایان را در مورد عملیات «بازی‌دراز» بشنوند.
کد خبر: ۲۸۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ - 21April 2018

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، منطقه «بازی‌دراز» کجاست؟ چه عملیاتی در زمان جنگ تحمیلی با این عنوان صورت گرفت و چرا هر ساله میزبان زوار زیادی از راهیان نور است؟ بر آن شدیم تا در سالروز عملیات غرورآفرین «بازی‌دراز» مروری بر وقایع رخ‌داده در این منطقه عملیاتی داشته باشیم:

نقش موثر شهید «شیرودی» در عملیات «بازی دراز»/ همکاری مشترک سپاه و ارتش برای آزادسازی منطقه

ارتفاعات منطقه «بازی دراز» با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است. این ارتفاعات درون مثلث قصرشیرین _ گیلان غرب _ سرپل ذهاب واقع شده و بر منطقه تسلط کامل دارد.

نیروهای عراقی در روزهای آغازین جنگ از «بازی دراز» برای دیده‌بانی استفاده می‌کردند، اما ویژگی‌های این ارتفاعات موجب شد با فعالیت های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.

همکاری مشترک سپاه و ارتش برای آزادسازی منطقه

برای گرفتن این امتیاز مهم از دشمن پس از سه راه كار، نیروهای شناسایی قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی كردند كه با نام عملیات «بازی دراز» در تاریخ 1360/02/01 آغاز شد و به‌مدت 8 روز طول كشید و طی آن نیروهای خودی و دشمن به تک و پاتک متقابل پرداختند.

نقش موثر شهید «شیرودی» در عملیات «بازی دراز»/ همکاری مشترک سپاه و ارتش برای آزادسازی منطقه

جبهه غرب به خاطر طبیعت کوهستانی که دارد، اصلاً ماهیت جنگ در آن متفاوت است. در این جبهه (ایلام و کرمانشاه) عراقی‌ها توانستند با تصرف شهرها و ارتفاعات مرزی ایران یک کمربند دفاعی در برابر دشت بی‌ دفاع بغداد تشکیل دهند.

ارتفاعات بازی دراز در غرب شهر سرپل ذهاب مهمترین ارتفاعی بود که دشمن در جبهه غرب در اختیار داشت، زیرا از یک سو بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر (مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه‌های ارتباطی آن کاملاً مسلط بود و از سوی دیگر یک مانع طبیعی عالی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین محسوب می شد. به همین دلایل بود که نبردهای سختی برای آزادسازی این ارتفاعات در گرفت که عملیات «بازی دراز» یکی از مهمترین آنها می‌باشد.

در این عملیات که یکی از اولین تجربه‌های بزرگ همکاری مشترک سپاه و ارتش در سایه بی اعتمادی روزافزون به شخص بنی صدر بود، نیروهای عمل کننده از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات «بازی دراز» حمله کردند. عکس العمل عراق برای حفظ ارتفاعات منجر به یک نبرد شدید چند روزه گردید و عاقبت نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله‌های جنوبی ارتفاعات شدند، اما قله‌های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند. ضمن اینکه عدم آزادسازی بخش شمالی «بازی دراز» باعث شد تا نیروهای ایران برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند.

نقش موثر شهید شیرودی

پشتيباني خوب خلبانان جان بركف هوانيروز كرمانشاه و در راس آنها شهيد «علي‌اكبر شیرودی» سبب پيروزی رزمندگان دلير اسلام شد، ولی به علت حجم گسترده پشتيبانی هوايی و پشتيبانی آتش دشمن دستيابی به دو قله 1150 و 1100 متری ميسر نشد.

نقش موثر شهید «شیرودی» در عملیات «بازی دراز»/ همکاری مشترک سپاه و ارتش برای آزادسازی منطقه

در اين عمليات غرورآفرين 54 تانك و نفربر دشمن، 3 فروند هواپيما، دو بالگرد و دو دستگاه ادوات مهندسی دشمن منهدم و 12 دستگاه تانک و نفربر و 5 دستگاه ادوات مهندسی آنان به غنيمت گرفته شد. همچنين یک هزار و 500 نفر از لشكر دشمن كشته و زخمی شدند و 700 نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

 پايان اين عمليات غرورآفرین در روز هشتم ارديبهشت‌ ماه 1360 با شهادت خلبان تيزپرواز هوانيروز كرمانشاه شهيد «علی ‌اكبر شیرودی» همراه بود.

انتهای پیام/ 116

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار