گروه‌های کرد خواستار لغو تحریم انتخابات پارلمانی عراق شدند

گروه‌های کرد پس از نشست کرکوک خواستار لغو تحریم انتخابات از سوی حزب دموکرات کردستان و حضور همه کرد‌ها در انتخابات آتی شدند.
کد خبر: ۲۸۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ - 21April 2018

درخواست گروه‌های کرد از بارزانی برای لغو تحریم انتخابات پارلمانی عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نوشت: گروه‌های کرد پس از نشستی در کرکوک خواستند، تحریم انتخابات از سوی حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی در این استان مانعی در برابر رای‌دهندگان نباشد و آوارگان کرد بتوانند با بازگشت و شرکت در رای‌گیری ماه آتی و اتحاد با یکدیگر مانع از هدر رفت آرا شده و با هرگونه تلاشی برای تقلب در انتخابات از سوی دیگر طرف‌ها مقابله کنند.

گروه‌های کرد فاش کردند: کمیساریای انتخابات در کرکوک 134 هزار کارت رای به آوارگان مناطق الحویجه و اطراف آن داده است.

این گروه‌های کرد ضمن ابراز نگرانی از تلاش دیگر طرف‌ها برای تقلب، فاش کرد: یک کمیته از مسؤولان کمیته‌های انتخاباتی برای اجرای تحقیقاتی دقیق در این زمینه تشکیل شد.

مصطفی جاورش، از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان با اشاره به این‌که وضعیت موجود نگران‌کننده است، از دیگر رهبران این حزب خواست که اجازه دهند که طرفداران این حزب دموکرات در کرکوک به لیست اتحاد یا هر حزب کرد دیگری رای دهند.

جاورش در ادامه از رای‌دهندگان کرد در کرکوک و دیگر مناطق مورد اختلاف خواست این انتخابات را تحریم نکنند؛ زیرا این کار ضرر بزرگی را به جایگاه آن‌ها در برابر سایر قومیت‌ها و طایفه‌ها وارد خواهد کرد.

بیش از 130 کاندید در قالب 22 لیست و یک ائتلاف مشترک و نیز هفت کاندیدای مستقل از استان کرکوک برای کسب کرسی‌های پارلمان وارد دور رقابت‌ها شده‌اند.

این در حالی است که در پی تحریم انتخابات از سوی حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی به این بهانه که کرکوک یک استان اشغالی است و حزب میهنی کردستان با یک لیست در برابر ائتلاف گروهی مخالف کرد مشارکت دارد، احزاب کرد دچار اختلاف شده‌اند.

عمار هدایت، کاندیدای ترکمان از جبهه ترکمان‌های کرکوک اظهار داشت: انتخابات سال‌جاری اولین انتخابات دموکراتیک در کرکوک است.

عماد یوحنا، کاندیدای مسیحی نیز به نیاز برای توسعه ساختار‌ها جهت جلوگیری از نادیده‌گرفتن هر گونه حزب یا گروهی اشاره کرد.

همچنین ریبوار طه، کاندیدای کرد از حزب اتحاد خواستار چشم‌پوشی از اختلاف‌نظر‌ها برای منافع عمومی شد.

غسان العبیدی، کاندیدای عرب از لیست ائتلاف عربی در کرکوک نیز گفت: مشکلات فنی وجود دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

العبیدی درباره این مشکلات توضیحی ارائه نکرد.

حسن توران، نماینده کرکوک نیز بر لزوم رعایت تعادل قومیتی با نسبت 32 درصد در استان تاکید کرد.

توران فاش کرد: انتخابات همچنان طبق معیار‌های قومیتی در حال برگزاری است.

وی در ادامه خواستار آن شد که رقابت‌ها شرافتمندانه و مبتنی بر اصول برنامه‌هی انتخاباتی بوده و روند انتخابات مسالمت‌آمیز و شفاف باشد.

سفیر انگلیس در عراق نیز در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: مساله کرکوک از جمله موضوعاتی خواهد بود که اربیل و بغداد پس از انتخابات ماه آتی درباره آن‌ها گفت‌وگو خواهند کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید تلاشی گروهی در این مناطق وجود داشته و همه با آزادی و امنیت در این مناطق در انتخابات مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار