روحانی در نشست مدیران دولت:

کاری که در زمینه ارز انجام دادیم تودهنی به آمریکا بود

رئیس جمهور گفت: کاری که در زمینه ارز انجام دادیم، یک تودهنی به آمریکایی‌ها بود که می‌خواستند در 22 اردیبهشت انجام دهند؛ پیشاپیش یک تودهنی لازم بود.
کد خبر: ۲۸۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ - 21April 2018

کاری که در ارز انجام دادیم تودهنی به آمریکا بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (شنبه یکم اردیبهشت‌ماه) در نشست هم‌اندیشی مدیران دولت در سالن اجلاس سران، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: اگر در این ماه بیش از ماه‌های دیگر به مردم عزیز خدمت کنیم و گرهی را باز کنیم، اگر رفتار ما با مردم در ادارات این‌چنین باشد، آن‌چیزی که می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن آن‌هاست.

وی افزود: در روایت آمده است که «الخلق عیال الله»؛ تمام مردم از روستایی و شهری و مرد و زن اعضای خانواده «حق» هستند و خدا نسبت به آن‌ها مانند رئیس خانواده نسبت به اعضای خانواده خودش رفتار می‌کند. باید باورمان شود که اداره کشور به عهده ملت و حق آنهاست و ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم و بالاتر از خادم ملت نیستیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، کاری به مسائل دینی نداریم، حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را هم لمس نکرده است.

روحانی گفت: به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش و به مردم احترام کنیم. اگر کارمند و مدیر زیردست شما به مردم احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد، او نمی‌تواند با عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد؛ او غاصب است.

وی تصریح کرد: چقدر ما سین جیم و گزینش می‌کنیم؛ از همه چیز می‌پرسیم؛ اما آیا یک کلمه از تعهد می‌پرسیم که به مردم خدمت کنی و به وظیفه‌ات عمل کنی. اگر این‌ها سوال‌های گزینش بود، من حرفم را پس می‌گیرم. 

رئیس جمهور تاکید کرد: ما چه کار داریم می‌کنیم؟ تمام آدم‌هایی که در جمهوری اسلامی مدیریت دارند، همه این‌ها یک زمانی نوجوان و جوان بودند و همه در همین نظام تربیت شدند؛ چند پرونده برای این‌ها درست کردیم؟ 

روحانی اظهار داشت: اگر از سال 58 رفتارمان با مراجعین درست بوده، پس مسیر انقلاب درست بوده است. اساس این انقلاب احترام به مردم و حل مشکل آن‌هاست. اگر دولت در طول جلسات آیین نامه‌ای را وضع کند که گره‌ای باز کند، این همه خان و زنجیره درست کردید تا مجوز یک کار تولیدی گرفته شود، اگر بیست خان تبدیل به بیست و یک شد و اگر گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است راست نمی‌گوییم و در مسیر انقلاب قرار نداریم. 
 
وی با بیان اینکه اساس حکومت پس از رضای خدا رضای مردم است، گفت: این همه نظرسنجی می‌کنیم، این‌ نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود، به درد نمی‌خورد.  اگر در نظرسنجی‌ها فهمیدیم که مردم امسال نسبت به سال گذشته از حکومت و حاکمان و دولت و مسؤولین به خاطر ادب و رفتارشان راضی‌تر شدند، پس ما موفق‌ایم. 

رئیس جمهور با بیان اینکه ما دشمن و بدخواه داریم؛ اما  آن‌ها مهم نیستند، اظهار داشت: بیرون را باید رها کنیم. باید سر جایش به فکرش باشیم، اما لازم نیست ذهن‌مان را درگیر کنیم.

روحانی با بیان اینکه می‌دانم کشور در سال کم‌آبی است و مردم ممکن است نگران رفتار دشمنان باشند، تصریح کرد: می‌دانم مشکل بیکاری و محیط زیست داریم؛ اما همه این مشکلات با اراده تصمیم و اتکای به خداوند حل می‌شود.

روحانی اظهار داشت: اگر از رجالی که خداوند می‌فرماید شدیم، هیچ‌چیز آن‌ها را از یاد خدا غافل نمی‌کند و موفق می‌شویم؛ این مشکلات چیزی نیست که این ملت بزرگ در برابر ان عاجز باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر کاری اگر مردم را قانع کنیم نه اینکه تهدید کنیم و مردم را همراه کنیم و مردم از ما پشتیبانی کنند، موفق می‌شویم، گفت: برای مدیریت بازار ارز در برابر دشمنان، در بحث اشتغال با پشتیبانی مردم موفق می‌شویم و اگر مردم مشکلات را درست درک نکنند و دیگران مردم را تحریک کنند، مردم ناراحت می‌شوند، عصبانی می‌شوند و ممکن است در خیابان بیایند.

رئیس جمهور خطاب به مدیران ارشد دولت گفت:  کم با مردم حرف می‌زنیم، مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند، نمی‌دانم از چه کسی می‌ترسند.

وی تصریح کرد: اگر از اخم این و آن می‌ترسند کنار بروند، واجب نیست چهار سال به صندلی بچسبند، مدیران دارای اختیارات  هستند و باید از اختیارات خود استفاده کنند؛ آدمی که از اخم یک نفر می‌ترسد حق ندارد این صندلی را بچسبد.

روحانی گفت: بار مسؤولیت بر دوش قوه مجریه است و هیج دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند و دستگاه نظارتی حق دخالت در قوه مجریه را ندارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: از نحوه اداره بازار ارز پیش از این ناراضی بودم، از سیستم فعلی هم بسیار خشنود نیستم. ما باید به سیستم سومی در بازار ارز برسیم.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته با گرفتاری فراوان اسکناس ارز را تهیه می‌کردیم، در یک هواپیما می‌گذاشتیم، هواپیما را بیمه می‌کردیم، به فرودگاه می‌آوردیم، تعدادی ماشین مسلح می‌بردیم و ارز را به بانک مرکزی می‌آوردیم. صبح دلارها را داخل گونی می‌ریختند و به صرافی‌ها می‌بردند، صرافی‌ها هم معلوم نبود چطور تقسیم می‌کردند و به چه کسانی دلار می‌دادند.

روحانی گفت: ارزها در پاکت می‌رفت و به افراد خاص داده می‌شد. بانک‌ها هم تماشا می‌کردند. خودشان هم اگر ارز می‌خواستند به دلال‌ها و صرافی‌ها می‌سپردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: چند نرخ در ارز وجود داشت. کالاها با نرخ‌های مختلف وارد می‌شدند.

وی تصریح کرد: من در تمام جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم و معتقد بودم ارز نباید با اسکناس داده شود مگر در موارد خاص. ارز باید با حواله به افراد داده شود. باید حداکثر کار بر عهده بانک ها و یا صرافی مجاز باشد.

روحانی گفت: با این شیوه تقسیم ارز، ارز به تولیدکننده نمی‌رسید و ناچار می‌شد به شکل دیگری با صرافی‌ها قرارداد ببندد. با این شیوه یک روز مجبور شدیم که رابطه صرافی‌ها را با دلالان و مردم قطع کنیم. دوستان من در جلسات می‌دانند که من همیشه منتقد بازار ارز بودم.

رئیس جمهور افزود: این شرایطی که در بازار ارز به‌وجود آمد را برخی افراد سودجوی داخلی و یا خارجی ایجاد کردند. من وارد این بحث نمی‌شوم. دوستان بعدی تشریح کنند که چه مواردی موجب شد که آرامش بازار ارز از بین برود و چه مقدار از این دلایل فشار خارجی، بعد روانی و چه مقدارش نمی‌توانم بگویم ازکجا بود. همه چیز را آدم نمی‌تواند بگوید.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم شرایطی که امروز در بازار ارز وجود دارد، مطلوب‌ترین است. من خودم دنبال شیوه دیگری هستم ولی در شرایط فعلی به نظر من مدیریت بازار ارز تصمیم درستی اتخاذ شد. این تصمیم با اجماع همه دوستان اقتصادی ما اتخاذ شد. در جلسه چند بار سوال کردم که در این تصمیم اجماع وجود دارد یا اختلاف.

روحانی بیان کرد: در مدیریت جدید بازار ارز به‌گونه‌ای اقدام کردیم که واردکنندگان محصولات اساسی برای تولید راحت باشند. 4200 تومان قیمت ارز، قیمت محاسبه شده و درستی است.

رئیس جمهور گفت: ما در طول 4 سال یعنی از سال 93 تا سال 96 که تورم جهانی مشخص است، قیمت ارز همین حدود بوده است. اضافه یا کم شدن قیمت ارز بر مبنای همین تفاضل است. یعنی به طور متوسط در طول یک سال 5 درصد قیمت ارز بالا و پایین می‌شود.

وی افزود: هرکس واردکننده است و یا سفارش خود را برای واردات ثبت می‌کند، بر مبنای ثبت سفارش به بانک مرکزی می‌رود و پول خود را می‌گیرد. بنابراین خیال واردکننده باید راحت باشد.

روحانی تصریح کرد: پس همه بدانند که اگر کسی بهانه ارز می‌آورد، این بهانه نادرست است و ارز تا پایان سال به همین منوال تامین می‌شود.

رئیس جمهور گفت: تولیدکنندگان هم باید کاملاً مطمئن باشند که ارز با همین نرخ وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سال حمایت از تولید ملی دولت باید بتواند برنامه‌ریزی درست کند. شعار دادن فایده ندارد. تریبون داران و صدا و سیما بلد هستند که شعار بدهند. سال حمایت از تولید کالای ایرانی یعنی اینکه ما بتوانیم مواد اولیه را تضمین کنیم.

روحانی با بیان اینکه در ارز هدر رفت داشتیم، اظهار داشت: حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی ماست، بخش نفتی نظم مشخصی دارد، بخش غیر نفتی چارچوب چندانی نداشت. صادرکننده نمی دانست که دلارش چه قدر می شود؛ الان صادرکننده غیرایرانی می توانند به بانک مرکزی بروند و ارز خودش را تا آخر سال 97 بفروشند. پس مشکل صادرات هم کم شد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار