در فرهنگسرای گلستان صورت گرفت؛

تجلیل از جانباز دفاع مقدس در برنامه «در کوی نیکنامان»

در کوی نیکنامان این هفته در فرهنگسرای گلستان میزبان جانباز دفاع مقدس «همایون بیگی ابهری» و خانواده «شهید رضا منافی» بود.
کد خبر: ۲۸۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ - 21April 2018

تجلیل از جانباز دفاع مقدس در صد و سیزدهمین برنامه «درکوی نیکنامان»به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، به پاس تجلیل از مقام شامخ شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان، این هفته در فرهنگسرای گلستان برنامه «در کوی نیکنامان» میزبان جانباز دفاع مقدس «همایون بیگی ابهری» و خانواده «شهید رضا منافی» بود.

«همایون بیگی ابهری» رزمنده دوران طلایی جنگ تحمیلی و جانبازی است که با سال‌ها رشادت و خدمت در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کارنامه‌ی بسیار درخشانی از خود به جای گذاشته است.

در حاشیه این برنامه همایون بیگی ابهری در مورد حال و هوای عرفانی میان رزمنده‌ها در سال‌های جنگ گفت: تمام آن‌روز‌ها پر از خاطرات کم‌نظیری است؛ خاطره خاصی که هیچگاه از ذهنم پاک نمی‌شود در رابطه با مجروح شدن یکی از رزمندگان است که یک دستش قطع شده بود؛ در این حین که رزمنده‌ها و نیروهای امدادی می‌خواستند وی را به طرف آمبولانس منتقل کنند با مقاومت زیادش روبرو شدند. دلیل مقاومتش این بود که نمی‌خواست به پشت جبهه نبرد برگردد.

وی افزود: وقتی که خیلی به او فشار آوردند و سعی کردند او را منتقل کنند آن شعر معروف حضرت ابوالفضل (ع) را خواند «والله ان قطعتم یمینی انی احامی ابدا عن دینی». با دیدن چنین صحنه‌ای و شنیدن چنین نوایی هیچگاه از ذهنم پاک نمی‌شود. به‌واقع این بهترین لحظه عمرم بود که رزمندگان ما با تاسی از شهدای کربلا و در پاسخ به ندای «هل من ناصرا ینصرنی» حضرت امام، اینگونه و با انگیزه الهی و با نهایت خالص و ایمان، از دین و کشور خود دفاع می‌کردند.

این جانباز جنگ تحمیلی اظهار داشت: حقیقتا در سال‌های جنگ عالَمی داشتیم. جنگ واقعا برای همه ما نعمت بود و چیزی به جز کلام امام نمی‌شنیدیم. وقتی ایشان فرمودند، «جنگ برای ما نعمت است» حقیقتا که اینچنین بود. آن موقع صفا، صداقت، حسن نیت، گذشت و ایثار بود در بین رزمندگان موج می‌زد. به تمام متعلقات دنیا پشت‌پا زدیم. ای کاش آن حال و هوا را همچنان می‌توانستیم حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه در مقوله جنگ تحمیلی و مرور خاطرات آن سال‌ها به هیچ وجه حزن و اندوهی و حتی افت روحی در کار نیست بلکه سراسر عزت و اقتدار برای یک ملت است، ادامه داد: موفقیت ما در انتقال این معنا را باید از 2 جنبه بررسی کرد. ابتدا اینکه ما اساسا فرهنگ عمومی جامعه را چقدر توانستیم تغییر بدهیم و یا به عبارت بهتر، فرهنگی را که در مقطع انقلاب و دفاع مقدس تغییر کرد و به اوج رسید، چقدر توانستیم حفظ کنیم و دوم اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ما یک ضرورت حیاتی است که از 2 طریق انتشار می‌یابد.

بیگی ابهری با تاکید بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه از سوی متولیان امر، تصریح کرد: ما باید این فرهنگ کلی جامعه را تغییر دهیم. اینکه اشاعه داده‌اند این مقوله حزن‌انگیز است و نباید درباره آن سخن گفت، تفکر بسیار غلطی است و نیاز به کار فرهنگی و دقت و ظرافت خاصی دارد. باید این حقیقت تبیین شود که اگر خشونتی هم بوده از جانب دشمن بوده و از جانب نیرو‌های ما جز ایثار و زیبایی و گذشت نبوده است.

برادر شهید رضا منافی نیز در این مراسم گفت: امام (ره) جمله‌ای را راجع‌به مولای متقیان علی (ع)، فرمودند: اساسا سربازان اسلام گمنام‌اند و در راس آن‌ها و گمنام‌ترین آن‌ها وجود مقدس حضرت امیر (ع) و این معنی برای همه شهدا وجود دارد، حتی آن شهدایی که آوازشان در سراسر ایران و حتی دنیا پیچیده است.

وی با بیان اینکه 2 دهه از انقلاب می‌گذرد در حالی که دهه‌ی اول صرف ساختن مدیران جامعه شد و متولیان امر فرصتی پیدا نکردند که به فکر جوانان باشند، افزود: متاسفانه دهه‌ی دوم نیز که می‌بایست برای رشد و آگاهی جوانان برنامه‌ای داشته باشند کاری صورت نداده‌اند و وقت گرانمایه‌ی مردم در راه مسائلی گذشت که نه به درد دنیای آنان و نه به درد آخرت شان می‌خورد.

منافی با تاکید بر اینکه انتقال مفاهیم ارزشمند و غنی مانند ایثار و شهادت از نسل جنگ و خانواده‌های شهدا و شخص جانبازان و ایثارگران وظیفه مسئولان امر است، اظهار داشت: کاری که لازم بود انجام شود انتقال اندیشه‌ی جوانانی که در سن 17 یا 18 سالگی به جبهه رفتند و به شهادت رسیدند به نسل آینده بود که متاسفانه انجام نشد و می‌طلبد هر کسی به اندازه‌ی توانش این مسوولیت خطیر را به دوش بگیرد تا جوانان بیش‌ از‌ این از ارزش‌ها فاصله نگیرند.

وی با بیان اینکه البته این مساله یک کار جمعی است و عمده‌ی کار هم به متولیان و مسوولین بر می‌گردد، عنوان کرد: امیدوارم خدا این لیاقت را به ما بدهد که امانت‌‎دار شهدا باشیم، چون شهدا رسالت شان را انجام دادند و برای رضای خدا جان شان را به عنوان عزیزترین چیزی که آدمی در اختیار دارد بدون هیچ‌گونه چشم داشتی در سنین نوجوانی و جوانی تقدیم کردند.

این برادر شهید در ادامه خاطر نشان کرد: یقینا به عنوان افرادی که هم‌رزم شهدا بوده‌ایم و به عنوان خانواده‌ی شهدا و برادر شهید در قبال آن‌چه که شهیدان انجام دادند وظیفه‌ی ما سنگین‌تر خواهد بود؛ زیرا شهدا کاری حسینی کردند و آن چه که ما باید به دنبال آن‌ها انجام دهیم کاری زینبی است که حفظ و حراست از آرمان شهیدان باشد. ان‌شاءالله خدا به همه‌ی ما توفیق دهد تا بتوانیم حافظ خون شهدا باشیم.

گفتنی است، برنامه «در کوی نیکنامان» پنج‌شنبه‌های هر هفته به منظور تجلیل از خانواده معزز شهدا در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار