امیر خانزادی در برنامه «نگاه یک»:

ائتلاف نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند منجر به خروج آمریکا از منطقه خواهد شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند ممکن است ائتلافی شکل بدهد تا آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند؛ چرا که این کشورها می‌توانند با این ائتلاف امنیت خود را برقرار کنند.
کد خبر: ۲۸۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹ - 21April 2018

ائتلاف نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند منجر به خروج آمریکا از منطقه خواهد شدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که به مناسبت ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند امشب از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار داشت: ارتش به عنوان حصن و حصار ملت، مکتبی و انقلابی بوده و وابسته به آموزه‌های انقلابی است. ارتشی‌ها از فرزندان انقلاب هستند.

وی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران تلاش دارند با جوسازی‌ها، شکافی را در نیروهای مسلح به وجود آورند و بخشی از این شکاف هجمه‌ای است که به سپاه وارد می‌شود؛ دشمنان بدانند که ارتش و سپاه مشت محکمی در برابر آنان و یاوه‌گویان هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروهای مسلح مجموعه‌ای یکپارچه هستند که هر بخش وظایفی را انجام می‌دهند؛ در حوزه دریا، امروز بیش از گذشته هماهنگی و انسجام با نیروی دریایی سپاه داریم و در کنار هم برآیند بسیار بالاتری داریم. با سردار فدوی ارتباط بسیار تنگاتنگی داریم و اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذاریم و تمام اهداف عملیاتی را رصد می‌کنیم. استکبار جهانی بداند که نیروهای دریایی سپاه و ارتش منسجم و متحد هستند.

امیر خانزادی عنوان کرد: حرکت نیروهای مسلح و به ویژه نیروی دریایی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، موجب پدید آمدن نیروی دریایی با شرایط امروز شده است. امروز نداجا به عنوان یکی از ارکان قدرت ایران، مظهر اقتدار ملت در دریاست. در منطقه کشوری را نداریم که همچون ما پنجه در پنجه استکبار انداخته باشد، در مقابل تحریم‌ها و فشارها ایستاده باشد و از پیچیده‌ترین فناوری‌های دریا هم برخوردار و بدان دست پیدا کرده باشد. نداجا به صورت خودکفا به تمامی تسلیحاتی که برای دفاع در دریا نیاز دارد، دست پیدا کرده است. یکی از برکات انقلاب این بوده که در نیروی دریایی به خودکفایی رسیده‌ایم و دیگران به دنبال شناخت ویژگی‌های ما هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بیان کرد: از سال 2000 که موضوع دزدی دریایی در اقیانوس هند شکل گرفت و در سال 2007 به اوج خود رسید، لازم بود تا کشورها با هم گفت‌وگو کنند و تدبیری داشته باشند. این موضوع هندی‌ها را به فکر انداخت که اگر دزدی‌های دریایی به مرزهای آن‌ها گسترش پیدا کند، به عنوان منطقه پرخطر معرفی می‌شوند و هزینه‌هایی را برای هند و کشورهای منطقه خواهد شد؛ لذا در سال 2008 این اجلاس شکل گرفت و 36 کشور که مرز دریایی با اقیانوس هند دارند، به این اجلاس دعوت شدند.

وی ادامه داد: در سال 2008 فرصت پیش نیامد تا ایران در این اجلاس حضور داشته باشد. منطقه اقیانوس هند به 4 قسمت تقسیم شد و ریاست دوره‌ای اجلاس به گردش درآمد. در سال 2010 امارات میزبان این اجلاس بود و ما در این اجلاس نظرات سازنده‌ای داشتیم و درخواست میزبانی ارائه کردیم.

امیر خانزادی گفت: در سال‌های بعد، آفریقای جنوبی، استرالیا و بنگلادش ریاست این اجلاس را بر عهده داشتند و امسال ایران ریاست این اجلاس را بر عهده دارد. 36 کشور عضو این اجلاس هستند. تعدادی کشور هم به عنوان ناظر حضور دارند. انگلستان و فرانسه به دلیل جزیره‌ای که در شرق ماداگاسکار و جزیره‌ای که خاک انگلستان است، عضو اروپایی این اجلاس هستند.

فرمانده نداجا تصریح کرد: آمریکایی‌ها در نشست استرالیا برای اولین بار با رای مخالف نیروی دریایی ارتش ایران مواجه شدند چرا که می‌خواستند بر اجلاس بنگلادش نظارت داشته باشند. در سال 2016 در جلسه محرمانه فرماندهان نیروهای دریایی، درخواست کشورها برای نظارت بررسی و با رای ایران، آمریکا از نظارت بر این اجلاس حذف شد.

وی ادامه داد: حدود 65 کشور در دنیا هستند که صاحب نیروی دریایی هستند و از 60 کشور برای اجلاس دعوت کرده‌ایم که تاکنون 35 کشور در این اجلاس شرکت خواهند کرد. به نظر می‌رسد 6-5 کشور دیگر به ما ملحق شوند. تعداد بسیاری از هیات‌ها با فرماندهان نیروی دریایی حضور پیدا می‌کنند و این اجلاس از فرداشب آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

امیر خانزادی گفت: این اجلاس سه بخش کاملاً متمایز دارد؛ بخش عمومی به مدت دو روز در 5 پنل تخصصی شکل می‌گیرد که فرماندهان و متخصصان در آن شرکت می‌کنند و نظرات خود را حول 4 محور اساسی ارائه می‌کنند. هر پنل 4 سخنران دارد که به مدت 15 دقیقه سخنرانی می‌کنند. در سالن اجلاس حدود 700 نفر از میهمانان خارجی و داخلی و دانشجویان نیروهای مسلح حضور دارند. پنجمین پنل ارائه نقطه و نظرات است که تاکنون 3 کشور ثبت‌نام‌ کرده‌اند.

فرمانده نداجا افزود: در روز سوم، فرماندهان نیروهای دریایی و روسای هیات‌ها و ناظران در جلسه محرمانه شرکت می‌کنند و به موضوعاتی که به امنیت جمعی منطقه برمی‌گردد، می‌پردازند و تصمیم‌گیری می‌کنند.

امیر خانزادی گفت: این اجلاس ممکن است ائتلافی شکل بدهد تا آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند؛ چرا که این کشورها می‌توانند با این ائتلاف امنیت خود را برقرار کنند. اگر قرار است امنیت در منطقه باشد باید به دست کشورهای منطقه باشد؛ در غیر این صورت امنیت عاریه‌ای خواهد بود و وابسته به آنان خواهد بود. یکی از دستور کارهای اجلاس هم همین است.

وی عنوان کرد: متعهد کردن کشورهای منطقه برای شکل دادن یک نیروی دریایی به اندازه معقول از اهداف اجلاس است. کشورها باید متوجه وزن ژئوپلتیک خود باشند. جمهوری اسلامی ایران از وزن ژئوپلتیک بالایی برخوردار است و تکالیفی را ایجاد می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین گفت:‌ هر کشوری در بازه مرزهای جغرافیایی مقداری می‌تواند تولید کند، یعنی اگر همه منابعی که در اختیار دارد پای کار بیاورد، مقداری می‌تواند تولید کند که به آن مرز امکان تولید می‌گویند. 44 کشوری که خاکی هستند، در آن مرز امکان گیر می‌کنند بلکه کاهش هم می‌یابد چرا که منابع کاهش می‌یابد و کالاهایی را نمی‌توانند تولید کنند یا به میزان گذشته نمی‌توانند تولید کنند؛ لذا در اینجا اهمیت دریا مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: کشورهایی که ساحل دارند، به راحتی می‌توانند به اقصی نقاط دنیا بروند. در قرآن به اهمیت و ظرفیت دریا اشاره شده است که اگر آن را به منابع موجود متصل کنیم، مرز امکان تولیدمان افزایش می‌یابد. تجارت از طریق دریا بسیار مهم است و امروزه بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود.

امیر خانزادی بیان داشت: در دنیا بسیاری از کارخانجات که نیاز به آب دارند در کنار ساحل شکل گرفته‌اند و شهرهای بزرگ دنیا نیز در کنار ساحل شکل گرفته‌اند و بندری هستند. در اروپا مهمترین شهرها، بندری هستند. اقیانوس هند، سومین اقیانوس مهم جهان است و اگر از برخی حواشی عبور بکنیم، مهمترین اقیانوس دنیاست که یک سوم تجارت کالا در شمال اقیانوس هند انجام می‌شود.

وی گفت: این اجلاس بستر بسیار خوبی برای ایجاد گفتمان بین نهادهای دریایی فراهم کرده و عزیزانی از بخش‌های خصوصی و غیردولتی حضور پیدا کرده و نظر خواهند داد. از کشور ما نیز از بخش خصوصی حضور دارند.

امیر خانزادی عنوان کرد: اقتصاد هرقدر در دریا امتداد پیدا کند، نیازمند امنیت است و ما معتقدیم هیچ کشوری به تنهایی قادر نیست امنیت دریاها را تامین کند. امنیت مطلوب کشورهای فرامنطقه‌ای مانند آمریکا، ناامنی برای بسیاری از کشورها به دنبال دارد. اقیانوس هند موقعیت گذرگاهی بسیاری دارد و از گذشته تا به امروز به آن مرکزِ مرکز می‌گویند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ما حدود 3 هزار کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب داریم و حدود 5 هزار و 700 کیلومتر هم ساحل داریم که بسیاری متصل به دریاهای آزاد هستند و مکلف به تامین امنیت هستیم. امروز در منطقه شمال اقیانوس هند، حدود 30 کشور هستند که تلاش می‌کنند امنیت را برقرار کنند. ایران جزو معدود کشورهایی است که به صورت مستقل امنیت را برقرار می‌کند. اکنون ناوشکن جماران در منطقه خلیج عدن مشغول گشت‌زنی است. ناوشکن دماوند هم به آن ناوشکن ملحق شده است. ما انتظار داریم جامعه جهانی شرایط جمهوری اسلامی را ببیند و متوجه باشد که ایران به دنبال دستیابی امنیت جمعی است. ما نیازی به حضور دیگران برای برقراری امنیت نداریم.

وی در بخش دیگری از این برنامه اظهار داشت: اینکه یک ملت در دریا حضور داشته باشد، به این موضوع برمی‌گردد که آیا آن ملت از جنس تمدن دریایی هستند و برنامه‌های خود را که مرتبط با قدرت ملی کشور است، با دریا مرتبط ساخته‌اند. کشورهایی که تمدن دریایی هستند، بر پایه شهرهای دریایی استوار هستند.

امیر خانزادی بیان کرد: رهبری بر اهمیت دریا و سواحل تاکید کرده‌اند و فرموده‌اند با اقتدار می‌توان از منافع دریا بهره‌مند شد. سواحل مکران، سواحل بسیار ارزشمندی است. با توجه به تدابیر رهبری، دولت، بخش خصوصی و نیروهای مسلح توجه خاصی به سواحل، دریا و سواحل مکران دارند. پرچمدار این حرکت هم نیروی دریایی ارتش است. در سال‌های آینده آثار و حرکات توسعه‌ای سواحل دیده خواهد شد و در آینده شکوفایی بخشی از اقتصاد کشور را بر این اساس شاهد خواهیم بود.

وی عنوان کرد: موضوع دریا در سال‌های گذشته در کشورمان برجسته شده و جوانان کشورمان به این سمت علاقه‌مند شدند. کار در دریا سختی‌های بسیاری دارد اما منافع بسیاری هم دارد.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار