دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کتابفروشان از عیدانه کتاب چه می‌گویند/ از اوضاع وخیم کتاب تا درخواست‌های کتابفروشان

کتابفروشان موفق هشتمین طرح عیدانه کتاب نظراتشان را درباره نقاط منفی و مثبت طرح عیدانه کتاب مطرح کردند.
کد خبر: ۲۸۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱ - 22April 2018

کتابفروشان از عیدانه کتاب چه می‌گویند/ از اوضاع وخیم کتاب تا درخواست‌های کتابفروشانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست شهرها و روستاهای دوستدار کتاب عصر امروز (یکشنبه، 2 اردیبهشت) با حضور «احمد مسجدجامعی» رئیس ستاد شورایاری‌ها، «نیکنام حسینی ‌پور» مدیر عامل خانه کتاب، ناشران و کتابفروشان سراسر کشور در قمصر کاشان برگزار شد.

کتابفروشان موفق هشتمین طرح عیدانه کتاب در این جلسه هم‌اندیشی نظراتشان را درباره نقاط منفی و مثبت طرح عیدانه کتاب و چشم‌انداز آینده آن مطرح کردند.

«جمشیدی» مدیر فروشگاه کتاب کرمانشاه در این جلسه با اشاره به طرح عیدانه کتاب اظهار داشت: ما امسال هفتمین تجربه حضور در این طرح را پشت سرگذاشتیم، این طرح نقاط قوت زیادی داشت. اولین مسئله با این طرح این بود که کتاب به دست کتابخوان می‌رسید و یکسری کتابفروش را پایبند به یک سری اصول می‌کرد.

وی افزود: این طرح برای خرید کتاب ارزان خوب است و اگر کسی قصد خرید کتاب‌های مرجع داشته باشد نمی‌توان با این حجم یارانه خرید خود را انجام دهد.

این کتابفروش ادامه داد: ناشران در همه حوزه خودشان را حفظ می‌کنند. آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، استانی شرکت می‌کنند و حتی به طور الکترونیک کتاب‌هایشان را می‌فروشند در حالی که کسی به فکر کتابفروشان نیست و به این فکر نمی‌کنند که کتابفروشان ویترین آن‌ها هستند.

«فرشته سنگری» مدیر کتابفروشی آوند در ادامه اظهار داشت: دوره‌های اول طرح عیدانه کتاب راضی بودیم اما دوره‌های بعد احساس کردیم که اشکالاتی وجود دارد چون مخاطبین نسبت به قیمت روی جلد بی اعتماد می‌شد. آن‌ها فکر می‌کردند کتاب را می‌شود ارزانتر خرید و همین به ما ضربه می‌زند.

وی تصریح کرد: مداومت در طرح تخفیف کتابخوان را نسبت به قیمت کتاب بی اعتماد می‌کند. خریداران برای استفاده از تخفیف کتاب را با عجله انتخاب می‌کنند همچنین کتابی که تخفیف دارد از ارزش می‌افتد. من فکر می‌کنم باید کاغذ از دور تجارت خارج شود. اگر برای کاغذ فکری نشود باید طرح‌های عیدانه مداوم ادامه داشته باشد و مشتری بدعادت خواهد شد.

مدیر کتابفروشی آوند گفت: نمایشگاه کتاب تهران به کار کتابفروشان صدمه می‌زند. اگر ناشرین فکر می‌کنند می‌توانند کتابهایشان را بفروشند نقش کتابفروش چیست! مهمترین مشکل کتابفروشان تهیه ملک است، مسئولین تسهیلات ویژه‌ای را برای این بخش اختصاص دهند.

«مرتضوی» مدیر شهر کتاب اصفهان در ادامه اظهار داشت: این طرح یک طرح ضد توسعه و ضد خودش است. اگر قصد عیدانه کتاب افزودن کتاب به سبدخانواده است دلیلی برای کنترل بحث فروش کتاب در این طرح وجود ندارد.

وی گفت: این طرح شاید با بودجه موجود به درد فروشگاه‌های کوچک کتاب بخورد چون میزان اعتبارات این طرح مناسب فروشگاه‌های بزرگ نیست.

«سعیدی» از شهر کتاب همدان در ادامه اظهار داشت: ما برای اجرا کردن طرح عیدانه کتاب در چهارنوبت در طول سال استقبال می‌کنیم. مردم خیلی استقبال می‌کنند و منتظر این تخفیف‌ها هستند. اگر این طرح برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفته شده است موفق بوده است.

وی گفت: استقبال مردم هر دوره بهتر می‌شود، حضور مردم اتفاق خیلی خوبی است که نباید مانع آن شد.

«آرش بیدل» مدیر خانه کتاب کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه حال کتاب اصلا خوب نیست، اظهار داشت: در کرمانشاه سالی ۲ کتابفروشی تعطیل می‌شود. به نظر من دولت نباید مردم را وابسته تخفیف کند. وزارت ارشاد با یارانه به کتاب باید قیمت کتاب را کاهش دهد چراکه که امسال ۱۵ درصد قیمت کتاب افزایش داده شده‌است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار