فرهنگ اجمالی مصور معماری اسلامی ایران منتشر شد/دایره‌المعارفی برای معماران

فرهنگ اجمالی مصور معماری اسلامی ایران نوشته مریم کامیار با ویراستاری مسعود امیرخانی منتشر شد.
کد خبر: ۲۸۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ - 23April 2018

فرهنگ اجمالی مصور معماری اسلامی ایران منتشر شد/دایره‌المعارفی برای معمارانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آموزه‌های اسلامی نه تنها در رفتار و گفتار و اندیشه‌ مردمی که اسلام را پذیرفتند اثر گذار بود بلکه بر فرهنگ و هنر آنان نیز تاثیرگذار بود. اوج شکوفایی این تاثیرگذاری را در هنرهای تجسمی ایران شاهد هستیم. معماران ایرانی همچنان که ظرافت‌های معماری ایران را حفظ کردند، آموزه‌های اسلامی مثل اصل وحدانیت، یگانه پرستی، رستاخیز و ... را در اجزاء بناهایی که می‌ساختند وارد کردند.

 ایرانیان تا اوایل دوران قاجار و حضور اروپائیان در ایران و تحمیل فرهنگ خود همچنان مفاهیم اسلامی را حفظ کردند. به بیان دیگر معماری ایران در دو سده اخیر مستعمره فرهنگ معماری غرب بود. اکثر بناهایی که در این دو سده ساخته شدند نوعی فردگرایی را نهادینه کرد که در تقابل با مفاهیم اسلامی بود.

کتاب «فرهنگ اجمالی مصور معماری اسلامی ایران» تالیف «مریم کامیار» با هدف معرفی و شناخت مولفه‌های معماری اسلامی ایرانی منتشر شده است.

این اثر با ارائه تصاویر و نگاره‌های سه‌بعدی و جدید از مؤلفه‌های مهم معماری ایران در اماکنی چون مدرسه، مسجد، حمام و خانه‌های تاریخی، لطایف و دقایق و ظرایف معماری و هنر اعجاب‌انگیز معماران خلاق، خوش‌ذوق و فهیم ایرانی فرهنگی جامع در حوزه معماری به شمار می‌رود.

نویسنده در مقدمه کتاب خود آورده است:

«معماری ایران، برگرفته از «سنت» ازلی، مقتضای حال است. اشاره به مفهوم سنت در تاریخ معماری، شرح اصول ثابتی است که در مقاطع مختلف زمان کاربرد داشته‌اند. توجه به سنت، در عین حال تداوم فرهنگی است که آموزه‌ها و دانش موجود را به نسل بعدی منتقل می‌کند. سنت، به معنی خلق‌وخوی و عادت نیست و به شیوه گذرای یک عصر مستعجل اطلاق نمی‌شود. ضروری‌ترین پایه سنت، مذهب است و تا زمانی که فرهنگ نشأت گرفته از آن است زنده، پایدار و پابرجاست. پایه دیگر سنت، هنر است.»

فرهنگ اجمالی مصور معماری اسلامی ایران نوشته «مریم کامیار» در 500 نسخه از سوی «سوی بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران» با قیمت 25000 تومان منتشر شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار