«الوقت» گزارش داد؛

سنگ‌اندازی نیروهای خارجی در مسیر حل بحران سوریه

بعد از پایان داعش در سوریه، دخالت‌های خارجی و سنگ‌اندازی کشور‌های غربی موجب شده که روند حل بحران در سوریه و نابودی تروریست‌ها با تاخیر و کندی قابل توجهی پیش برود.
کد خبر: ۲۸۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ - 23April 2018

سنگ‌اندازی نیروهای خارجی در مسیر حل بحران سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، در چند سال گذشته وجود گروه تروریستی داعش در سوریه، مهم‌ترین بهانه‌ای بود که از سوی کشورهای غربی به عنوان ضرورت حضور در این کشور قلمداد می‌شد. این مساله در شرایطی بود که از سوی دولت قانونی و مشروع سوریه هیچ‌گونه درخواستی برای کمک‌رسانی نشده بود. در واقع، فضای آشفته منطقه غرب آسیا و به‌ویژه در بطن آن بحران سوریه، زمینه را برای دخالت‌های نامشروع این کشورها به بهانه مبارزه با داعش ایجاد کرده بود؛ اما بعد از پایان خلافت خودخوانده داعش در سوریه و پیروزی محور مقاومت در جبهه‌های نبرد با این گروه تروریست در اواسط سال 2017، آن‌چه برای همگان نمایان شد این بود که مبارزه با تروریسم تنها بهانه‌ای برای آمریکا و برخی کشورهای دیگر بوده که در مسائل سوریه دخالت کنند. در حقیقت بعد از پایان داعش در سوریه، دخالت‌های خارجی و سنگ‌اندازی کشورهای غربی موجب شده که روند حل بحران در سوریه و نابودی تروریست‌ها با تاخیر و کندی قابل توجهی پیش برود.

علی‌الخصوص متعاقب حمله موشکی و هوایی متجاوزانه کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه در 14 آوریل 2018 (25 فروردین 1397) که به بهانه ساختگی وقوع حمله شیمیایی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی صورت گرفت، گستره بحران سوریه بیش از پیش گسترده‌تر و پیچیده‌تر شد. اکنون پس از وقوع این رخداد شاهد هستیم که سازمان ملل به وخامت اوضاع و امکان بحرانی‌تر شدن شرایط کشور سوریه پی برده و در تلاش است که مجددا مذاکرات صلح و حل بحران، میان بازیگران دخیل، آغاز شود؛ اما در مقابل دخالت و اظهارات جدید نیروهای خارجی در روزهای گذشته نشان می‌دهد که تلاش‌های سازمان ملل نمی‌تواند در کوتاه مدت با نتایج مثبتی همراه شود.

تلاش‌های محدود سازمان ملل برای حل بحران سوریه

در روزهای گذشته شاهد آغاز تلاش‌هایی از سوی سازمان ملل برای حل مشکلات میان بازیگران و بازخوانی مجدد آن‌ها به عرصه گفت‌وگو بوده‌ایم. در یکی از مهم‌ترین این تلاش‌ها شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه هفته جاری به منظور پایان دادن به اختلاف‌های عمیق خود در مورد بحران سوریه و پایان جنگ در این کشور، در اقامتگاهی روستایی در جنوب سوئد تشکیل جلسه داد. به گزارش فرانس پرس، سوئد که عضو غیر دائم شورای امنیت است، از 15 سفیر این شورا و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای شرکت در نشستی غیررسمی در این کشور دعوت به عمل آورد. این نخستین بار است که شورای امنیت که به طور معمول نشست‌های سالیانه اش را در نیویورک برگزار می‌کند، در سوئد تشکیل جلسه داده است. همچنین، در اقدامی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی خود در جنوب سوئد خاطرنشان کرد: راه حل سیاسی در سوریه باید بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، بیانیه ژنو و از طریق مذاکرات در خاک سوریه میان دولت و مخالفان این کشور باشد تا دو طرف بتوانند بر اختلافات موجود غلبه کنند. وی در ادامه افزود: ما همچنین نیازمند دستیابی به راهی برای غلبه بر نقض‌های قوانین بین‌المللی هستیم که در حال حاضر مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است.

علاوه بر گوترش، استفان دمیستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه از دولت دمشق دعوت کرد برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای همکاری‌های بیشتری با سازمان ملل داشته باشد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، دمیستورا اظهار داشت: هفته گذشته در سوریه هفته مهم و بسیار سختی بود. وی تاکید کرد: اگر راه‌حل سیاسی بحران سوریه را به شکلی سازنده دنبال نکنیم، ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود. فرستاده سازمان ملل به سوریه با اشاره به اینکه توقف تنش‌ها در سوریه در راس دستور جلسه مذاکرات ماه آتی در آستانه است، گفت: ما نیاز داریم که کشورهای بیشتری به مذاکرات ملحق شوند. وی در ادامه تاکید کرد: سوری‌ها می‌توانند بحرانشان را خودشان حل کنند و ما تنها می‌توانیم به آنها کمک کنیم. همچنین، دی میستورا در واکنش به حمله هوایی اخیر آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه گفت: آنچه رخ داد هرگز بر روند سیاسی در سوریه تاثیر نخواهد داشت.

تداوم دخالت خارجی در سوریه؛ مانع اصلی تحقق صلح

بدون تردید مهم‌ترین عامل تشدید بحران و طولانی شدن نابودی گروه‌های تروریستی در کشور سوریه را می‌توان در نتیجه دخالت‌های نامشروع و خصمانه کشورهای خارجی حامی تروریسم، به ویژه آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و حتی ترکیه دانست. در واقع، هرگاه محور مقاومت و نیروهای حکومت مرکزی سوریه در عرصه میدانی پیشروی خود را تسریع کرده‌اند، در مقابل این کشورها توطئه‌ای جدید را برای کند شدن روند و حتی شکست دمشق طرح‌ریزی کرده‌اند. در تداوم همین رویکرد، در روزهای اخیر شاهد هستیم که منابع مخالفان سوری از ورود نیروهای فرانسوی با همراهی نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) به شمال استان دیرالزور سوریه خبر داده‌اند. به گزارش ایرنا، نظامیان فرانسوی دو روز قبل با همراهی نیروهای کرد سوری وارد منطقه «کم العطالله» واقع در شمال شرق دیرالزور شده‌اند. شاهدان عینی این نیروها را در حال ورود به میدان نفتی «الجفره» و از آن جا به «بادیه عکیدات» و شهرک «الصور» مشاهده کردند. این مساله در شرایطی است که نظامیان ارتش فرانسه هم اکنون در پنج منطقه «تله میشتانور»، «شهرک صرین»، «کارخانه سیمان لافارج»، روستای «خراب عشق» و «عین عیسی» در شمال شرق سوریه مستقر هستند.

علاوه بر فرانسه، در سطحی دیگر شاهد تداوم زیاده‌خواهی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در سوریه هستیم. در واقع، اردوغان به بهانه مقابله با تروریسم و رفع تهدیدات امنیتی برای ترکیه در ابتدای امر از 20 ژانویه 2018 حمله‌ای 58 روزه را برای تصرف عفرین انجام داد و اکنون در شرایط جدید او در اظهارات مختلف تاکید می‌کند که با وجود حمایت غربی‌ها از کردهای سوریه، همچنان مصمم به تصرف بیشتری از مناطق شمال سوریه است. همچنین، زمانی بر ابعاد مساله دخالت خارجی افزوده می‌شود که حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در سوریه نیز مورد توجه واقع شود. در این ارتباط، امروز (یک‌شنبه) «زاهی هنگبی» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی روز شنبه فاش کرد که ارتش صهیونیستی در سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ حمله به سوریه و لبنان انجام داده است. همچنین، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی، به تکرار ادعاهای واهی مقامات صهیونیستی در خصوص حضور ایران در سوریه پرداخت و گفت که اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران پایگاه دائمی در سوریه ایجاد کند.

مجموع این اظهارات نشان می‌دهد که مقام‌های سیاسی کشورهای غربی و عربی مخالف دمشق در وضعیت جدید به شدت در پی بحران‌آفرینی در سوریه هستند؛ زیرا آن‌ها نمی‌توانند پیروزی‌های محور مقاومت و احتمال برقرار ثبات در آینده نزدیک در این کشور را تحمل کنند. واقعیت آن است که برای غربی‌ها و صهیونیست‌ها، وضعیت فعلی کشور سوریه، به صورت یک شکست بزرگ تلقی می‌شود، از این جهت آن‌ها تلاش دارند از طریق بحران آفرینی و دخالت بیشتر در جنگ وضعیت را در راستای منافع خود دگرگون کنند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار