به‌بهانه سالروز شهادت سپهبد قرنی؛

عاقبت آمریکایی‌ها من را کشتند/ آل هاشم: شهید قرنی در تبعیت از امام یک اسوه ماندگار بود

راننده شهید قرنی بیان کرده است که در حین بردن او به بیمارستان جمله‌ی آخرش را اینگونه به من گفت: عاقبت آمریکایی‌ها من را کشتند.
کد خبر: ۲۸۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ - 23April 2018

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، روز سوم اردیبهشت‌ماه 1358 ساعت 11 صبح، امیر سپهبد شهید محمدولی قرنی که در منزل شخصی‌اش (خیابان ولی‌عصر فعلی) به سر می‌برد، به‌هنگام مراجعه به حیاط منزل از بیرون ساختمان مورد هدف قرار گرفت. راننده شهید گفته است: در حین بردن قرنی به بیمارستان آخرین جمله‌اش را با صدای ضعیفی به من گفت: «عاقبت آمریکایی‌ها من را کشتند...»

عاقبت آمریکایی‌ها من را کشتند/ آل هاشم: شهید قرنی در تبعیت از امام یک اسوه ماندگار بود

روزنامه کیهان بعدازظهر‌ همان روز در گزارشی نوشت: «آخر وقت امروز اعلام شد که سرلشکر قرنی در پی یک ترور مسلحانه در بیمارستان مهر تهران جان سپرد.

قرنی در سال‌های 34 تا 36 در سمت‌های ریاست رکن 2 ستاد ارتش و معاونت ستاد ارتش انجام وظیفه کرده بود و 22 سال پیش به علت فعالیت‌های ضد رژیم مورد تعقیب قرار گرفت و به 3 سال زندان محکوم شد. پس از پیروزی انقلاب سرلشکر قرنی به ریاست ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و چندی پیش، پس از حوادث کردستان از کار برکنار شد.

رئیس سابق ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز در خیابان پهلوی سابق ترور شد. طبق اطلاع رسیده حادثه حدود ساعت 11:30 صبح در حوالی سینما امپایر رخ داد و به گفته شاهدان یک موتور سوار مسلح به سوی سرلشکر قرنی تیراندازی کرده و دو گلوله از ناحیه پا و شکم به او اصابت کرده است. در این حادثه، مهاجم از مسلسل یوزی استفاده کرده است. قرنی را پس از حادثه تیراندازی به بیمارستان منتقل کردند و بلافاصله به اتاق عمل بردند اما تلاش برای نجات وی موثر واقع نشد و نامبرده درگذشت.

ظهر امروز در یک تماس تلفنی با سرلشکر ناصر فربد، رئیس ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، وی گفت: به طوری که به ما اطلاع داده‌اند، یک موتورسوار مسلح به مسلسل یوزی به طرف سرلشکر قرنی تیراندازی کرده است. از طرف ارتش، رئیس بهداری ارتش و یک تیم پزشکی به بیمارستان مهر اعزام شدند تا چگونگی حادثه را مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم را برای معالجه به عمل آورند.

مسوولان بیمارستان مهر نیز اعلام کردند که در این حادثه دو نفر که مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند به بیمارستان منتقل شده‌اند اما هویت شخص دیگر هنوز مشخص نشده است.»

عاقبت آمریکایی‌ها من را کشتند/ آل هاشم: شهید قرنی در تبعیت از امام یک اسوه ماندگار بود

گروه فرقان: ترور قرنی اعدام انقلابی بود

در پی این واقعه حداقل 2 گروه مسوولیت ترور را برعهده گرفتند. اولین گروه، گروهی ناشناخته به نام «سلحشوران خلق» بودند. دومین گروهی که طی اعلامیه‌ای مسوولیت ترور سرلشکر قرنی را برعهده گرفت «گروه فرقان» بود. گروه فرقان در این اعلامیه ضمن متهم کردن قرنی، این ترور را «اعدام انقلابی» قلمداد کرد.

سپهبد شهید محمدولی قرنی در اول فروردین‌ماه 1292 شمسی در تهران متولد شد. پدرش «میرزا آقاجان» از مدیران مخابرات تهران بود که هنگام بازگشت از ماموریت چندساله‌اش به شیراز در آباده دچار بیماری شد و در همان جا درگذشت.

این اتفاق باعث شد مادر شهید قرنی به همراه فرزندان به مدت یکسال در اصفهان سکونت کنند. شهید قرنی در آن زمان 10 سال داشت. او پس از اخذ مدرک دیپلم در سال 1309 وارد دانشگاه افسری ارتش شد و در سال 1311 با درجه ستوان دومی در رشته توپخانه فارغ‌التحصیل شد. وی از جمله افرادی بود که در کودتای بیست و هشتم مرداد 1332 نقش موثری داشت و پس از کودتا با درجه سرتیپی در راس رکن دوم ستاد ارتش قرار گرفت.

عاقبت آمریکایی‌ها من را کشتند/ آل هاشم: شهید قرنی در تبعیت از امام یک اسوه ماندگار بود

شهید قرنی تابع ولی‌فقیه بود

گسترش فعالیت او در حکومت پهلوی ناگفته‌های پنهان شاه را برای او روشن کرد و همین اطلاعات باعث مخالفت او با رژیم پهلوی و مبارزه با آنها گردید. اقدامات وی باعث دستگیری، حبس و در آخر اخراج او از ارتش شد. شهید محمد‌ولی قرنی پس از قیام پانزدهم خردادماه 1342  به‌واسطه آشنایی‌اش با «آیت‌الله میلانی» و «آیت‌الله مصطفی خمینی» فعالیتش را بر علیه مبارزه با شاه بیشتر کرد و این اقدامات تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی او به‌عنوان اولین رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و توانست جلوی پیشروی ضد انقلاب در کردستان را بگیرد. سرانجام زندگی او ختم به شهادت شد...

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده رهبر معظم انقلاب در آذربایجان شرقی درباره سپهبد شهید قرنی می‌گوید: شهید قرنی در تبعیت از امام خمینی (ره) یک اسوه ماندگار بود.

وی نظامیِ معتقدی بود که میزان دلسوزی‌اش نسبت به انقلاب و نظام به حدی بود که در سن 66 سالگی هم تمام تلاش خود را در به ثمر رساندن انقلاب و حفظ آن انجام می‌داد.

انتهای پیام/ 116

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار